Czy w przypadku likwidacji J. Polska i podziału majątku J. Polska pomiędzy jej wspólników Wnioskodawca byłby zobowiązany do zapłaty podatku dochodow... - Interpretacja - IPPB3/423-1006/12-4/AM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.03.2013, sygn. IPPB3/423-1006/12-4/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy w przypadku likwidacji J. Polska i podziału majątku J. Polska pomiędzy jej wspólników Wnioskodawca byłby zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych (zwanego dalej podatkiem CIT) od wartości otrzymanych składników majątku J. Polska ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012r., poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r., nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2012r. (data wpływu 17 grudnia 2012r.) uzupełnionym pismem Spółki (data nadania 5 lutego 2013r., data wpływu 7 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych dla akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej w przypadku jej likwidacji jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych dla akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej w przypadku jej likwidacji. Wniosek został następnie uzupełniony pismem Spółki (data nadania 5 lutego 2013r., data wpływu 7 lutego 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 29 stycznia 2013r. znak IPPB3/423-1006/12-2/AM (doręczone 4 lutego 2013r.) poprzez wskazanie upoważnienia osób do udzielenia pełnomocnictwa w sprawie reprezentacji Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka X. B.V. (zwana dalej Wnioskodawcą) jest akcjonariuszem spółki J. Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna (zwanej dalej J. Polska). Obecnie akcjonariusze J. Polska rozważają różne scenariusze dalszych losów działalności gospodarczej prowadzonej przez J. Polska. Niektóre z rozważanych scenariuszy zakładają likwidację J. Polska.

W przypadku likwidacji J. Polska doszłoby do podziału majątku spółki likwidowanej pomiędzy jej wspólników. Wnioskodawca jako akcjonariusz J. Polska otrzymałby w takim przypadku zarówno środki pieniężne jak i inne składniki majątku J. Polska (np. wierzytelności wobec kontrahentów J. Polska).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku likwidacji J. Polska i podziału majątku J. Polska pomiędzy jej wspólników Wnioskodawca byłby zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych (zwanego dalej podatkiem CIT) od wartości otrzymanych składników majątku J. Polska ...

Zdaniem Wnioskodawcy, J. Polska jako spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 KSH i jako taka nie jest podatnikiem podatku CIT (art 1 ust. 2 UPDOP). J. Polska jest zatem spółką niebędącą osobą prawną w rozumieniu art. 4a pkt 14 UPDOP. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3a lita) UPDOP do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki. Natomiast art. 12 ust. 4 pkt 3b UPDOP stanowi, że do przychodów nie zalicza się wartości innych niż wymienione w pkt 3a (tj. innych niż gotówka) składników majątku otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną m.in. z tytułu jej likwidacji. Z powyższego wynika, że w przypadku likwidacji J. Polska i podziału jej majątku pomiędzy wspólników Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku CIT od wartości otrzymanych składników majątku J. Polska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Analizując zagadnienie likwidacji spółki osobowej (w tym przypadku SKA), należy wskazać, że z dniem 1 stycznia 2011r., mocą ustawy z dnia 25 listopada 2010r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 226, poz. 1478), wprowadzono do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych regulacje mające na celu sprecyzowanie sposobu opodatkowania wspólników w przypadku zakończenia działalności spółki niebędącej osobą prawną.

Jak wynika z art. 12 ust. 4 pkt 3a lit a oraz pkt 3b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011r., nr 74, poz. 397, z póź. zm., dalej: UPDOP), otrzymanie przez podatnika środków pieniężnych bądź składników majątku innych niż środki pieniężne (na moment otrzymania) w związku z likwidacją spółki osobowej, której był wspólnikiem jest neutralne podatkowo wartość uzyskanych środków pieniężnych lub innych składników majątku nie stanowi przychodu podatkowego wspólnika. Rozwiązanie przyjęte przez ustawodawcę w omawianym przepisie służy wyeliminowaniu podwójnego opodatkowania zysków osiągniętych przez spółkę niebędącą osobą prawną środki pieniężne wypłacane wspólnikom z tytułu likwidacji spółki osobowej, jako uzyskane przez spółkę w okresie jej funkcjonowania, były bowiem uwzględniane dla potrzeb rozliczeń podatkowych jej wspólników będących podatnikami podatków dochodowych (uzasadnienie rządowego projektu ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych - Druk Sejmowy Nr 3500 - Sejm RP VI kadencji).

W tym miejscu należy jednak wskazać na odmienną, w stosunku do innych wspólników spółek osobowych, pozycję jaką w systemie opodatkowania zajmuje akcjonariusz spółki komandytowo- akcyjnej. Zgodnie z linią orzeczniczą sądów administracyjnych, która uformowała się po wydaniu przez NSA uchwały z dnia 16 stycznia 2012 r. (sygn. akt II FPS 1/11) akcjonariusz SKA jest opodatkowany na poziomie wypłaconej mu dywidendy, która stanowi jego przychód w momencie podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy lub w ustalonym dniu dywidendy. W ten sam sposób jest opodatkowana ewentualna zaliczka wypłacana akcjonariuszowi SKA na poczet dywidendy. Kategorię przychodu oraz dochodu z tytułu udziału w spółce osobowej w przypadku akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej należy odnieść wyłącznie do otrzymanej wypłaty zysku (należnej dywidendy). Jednocześnie nie przypisuje on sobie na bieżąco przychodów i kosztów z tytułu udziału w spółce osobowej przepis art. 5 UPDOP, nakazujący przyporządkowywanie wspólnikom spółek osobowych przychodów i kosztów z tytułu udziału w spółce osobowej na bieżąco, nie ma do niego zastosowania w takiej formie, jak do innych wspólników.

W konsekwencji, pozostałe przepisy, które są nierozerwalnie związane z systemem rozliczenia określonym w tym przepisie nie mogą mieć już zastosowania do przychodów wskazanego wspólnika. Innymi słowy, art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a oraz pkt 3b UPDOP nie dotyczy przychodów akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej otrzymanych w wyniku likwidacji tej spółki.

Wobec powyższego, przy uwzględnieniu opisu zdarzenia przyszłego w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca winien rozpoznać przychód na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na moment likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej. Przychód ten winien zostać ustalony poprzez zsumowanie kwot otrzymanych środków pieniężnych oraz wartości otrzymanych składników majątkowych innych niż środki pieniężne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 353 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie