CIT w zakresie otrzymania zwróconego podatku akcyzowego - Interpretacja - IPPB5/423-783/12-2/DG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.12.2012, sygn. IPPB5/423-783/12-2/DG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

CIT w zakresie otrzymania zwróconego podatku akcyzowego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.09.2012 r. (data wpływu 12.09.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie otrzymania zwróconego podatku akcyzowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie otrzymania zwróconego podatku akcyzowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwana dalej: Spółką) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa z innych krajów Unii Europejskiej oleje smarowe i smary przeznaczone do innych celów niż opałowe i napędowe (zwane dalej: olejami). Oleje te są w głównej mierze przedmiotem sprzedaży hurtowej i detalicznej w stanie nieprzetworzonym lub ewentualnie po rozlaniu do innych pojemników. Zarówno dostawcy olejów jak i Spółka są czynnymi podatnikami VAT i są zarejestrowani jako podatnicy zidentyfikowani na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Od nabywanych olejów z innych krajów Unii Europejskiej od roku 2004 Spółka naliczała zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami podatek akcyzowy. Spółka nabywa oleje wprowadzając je bezpośrednio w procedurze zawieszonej akcyzy do składu podatkowego, który prowadzi, jaki poza składem. Podatek akcyzowy był i jest naliczany bezpośrednio przy zakupie olejów z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia olejów poza składem, a w przypadku wprowadzenia do składu w momencie wyprowadzenia olejów z tego składu bez zastosowania procedury zawieszenia akcyzy. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i należną akcyzę wykazywała w składanych deklaracjach i płaciła należny podatek mając na względzie obowiązujące w Polsce przepisy.

Naliczana akcyza, o której mowa powyżej jest w Spółce zgodnie z Ustawą o Rachunkowości i polityką wewnętrzną firmy traktowana jako składowa ceny nabycia towarów, w związku z tym, iż jest podatkiem bezpośrednio związanym z ich zakupem i nie podlegającym odliczeniu. W momencie zarachowania należnej akcyzy w księgach cena zakupu olejów przyjętych na stan magazynowy w każdym przypadku ulega zwiększeniu o kwotę naliczonego podatku akcyzowego.

Naliczona akcyza zaliczana jest do kosztów uzyskania w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym wraz zwartością towaru (wg ceny zakupu) w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży olejów.

W związku z pozyskaniem przez Spółkę informacji o niezgodności prawa polskiego z przepisami wewnątrzwspólnotowym i w zakresie opodatkowania akcyzą olejów smarowych, Spółka po uzyskaniu korzystnego wyroku WSA w tej sprawie, skorygowała do zera złożone za okres 2004-2006 deklaracje dotyczące podatku akcyzowego i złożyła wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym. Spółka otrzymała już część decyzji Naczelnika Urzędu Celnego o stwierdzeniu nadpłaty, który w uzasadnieniu podał powołując się na orzecznictwo mające zastosowanie do niniejszej sprawy, że oleje smarowe przeznaczone na cele inne, niż paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania w świetle przepisów wspólnotowych nie podlegają akcyzie zharmonizowanej; a pomimo tego zostały one na gruncie polskiej ustawy o podatku akcyzowym zaklasyfikowane jako podlegające takiej akcyzie. Część podatku akcyzowego, o którego zwrot Spółka wnioskowała został już zwrócony na rachunek bankowy wraz z należnym oprocentowaniem naliczonym od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Dokonany zwrot dotyczy podatku płaconego w związku z nabyciem olejów bez wprowadzania na skład podatkowy - zaistniały stan faktyczny.

Spółka oczekuje kolejnych zwrotów akcyzy, w tym również wynikającego ze składanych deklaracji dotyczących prowadzonego składu podatkowego za rok 2006. Spółka rozważa również wystąpienie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty za kolejne lata w zakresie całego podatku akcyzowego płaconego przez Spółkę w Polsce, a dotyczącego nabywanych z innych krajów Unii Europejskiej olejów smarowych - przyszły stan faktyczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W którym momencie i w jakiej wysokości powstaje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu otrzymania zwróconego podatku akcyzowego wraz z oprocentowaniem w przypadku, gdy zwrot dotyczy:

  1. akcyzy, która do momentu otrzymania zwrotu została już zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w momencie uprzedniej sprzedaży olejów,
  2. akcyzy, która do momentu otrzymania zwrotu nie została jeszcze zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, ale która zwiększyła jako bezpośrednio związana z zakupem wartość olejów zaewidencjonowanych na magazynie będących zapasami przeznaczonymi do późniejszej sprzedaży...
Czy w przypadku a) powyżej Spółka ma obowiązek korygować wstecz koszty uzyskania przychodu z tytułu zaliczenia do nich kwoty naliczonej akcyzy, która została/zostanie zwrócona w wyniku wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty...

Czy w przypadku b) powyżej w momencie uzyskania w okresie po zwrocie akcyzy przychodu ze sprzedaży oleju, Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kwotę doliczonej do ceny zakupu akcyzy, która została zwrócona...

  • Czy otrzymany zwrot podatku akcyzowego rodzi obowiązek skorygowania (zmniejszenia) podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, które miało miejsce przy pierwotnym zakupie tych olejów oraz jednocześnie kwot podatku należnego i naliczonego od tego nabycia... Jeżeli taki obowiązek istnieje, to w którym momencie Spółka powinna dokonać obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów:
    • czy dokonać korekty na bieżąco w dacie otrzymania zwrotu nadpłaconego podatku I wykazać zmniejszenie podstawy opodatkowania, należnego podatku i podatku podlegającego odliczeniu w deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej za okres otrzymania zwrotu,
    • czy odnieść korektę do pierwotnego okresu, w którym rozliczono wewnątrzwpólnotowe nabycie związane z zakupem oleju, od którego naliczono akcyzę...

    Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pytania nr 1.

    W części dotyczącej podatku od towarów i usług, wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Pyt. 1 - własne stanowisko do zaistniałego i przyszłego stanu faktycznego

    Otrzymane kwoty zwracanej należności głównej (samego podatku) i oprocentowania zostały odrębnie uregulowane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanym dalej pdop) w zakresie ustalenia przychodu do opodatkowania.

    W przypadku wypłaty oprocentowania:

    W kwestii otrzymanych odsetek zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 4 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), który stanowi, że otrzymane odsetki w związku ze zwrotem nadpłaconych zobowiązań podatkowych nie są przychodem. Otrzymane przez Spółkę odsetki związane ze zwrotem nadpłaconej akcyzy nie są w związku z tym zaliczane do przychodów podlegających opodatkowaniu.

    W przypadku zwrotu nadpłaconego podatku akcyzowego:

    Naliczana akcyza, jest w Spółce zgodnie z Ustawą o Rachunkowości i polityką wewnętrzną firmy traktowana jako składowa ceny nabycia towarów, w związku z tym, iż jest podatkiem bezpośrednio związanym z ich zakupem i nie podlegającym odliczeniu. W momencie zarachowania należnej akcyzy w księgach cena zakupu olejów przyjętych na stan magazynowy w każdym przypadku ulega zwiększeniu o kwotę naliczonego podatku akcyzowego. Podatek akcyzowy, o którym mowa będąc elementem składowym ceny nabycia towarów jest kosztem bezpośrednio związanym z przychodem, a zatem na mocy art. 15 ust. 4 ustawy o pdop, jako koszt poniesiony jest potrącany w tym roku podatkowym, w tym momencie, w którym osiągnięty został przychód mu odpowiadający.

    Sytuacja a) opisana w pyt. 1:

    Naliczony podatek akcyzowy był w świetle obowiązujących w Polsce przepisów podatkiem należnym i Spółka mając na względzie brzmienie przepisów krajowych deklarowała i płaciła należny podatek akcyzowy, traktując go przy tym jako podatek bezpośrednio związany z przychodem ze sprzedaży olejów. Nie może być przez to mowy o konieczności korygowania ustalanych w poprzednich (przed zwrotem) okresach kosztów uzyskania o wartość akcyzy, która ostatecznie została zwrócona. Dodatkowo za racjonalnością takiego stanowiska przemawia fakt, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4f ustawy o pdop, przychodami są w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Z literalnej wykładni tego przepisu wynika, że kwota zwrotu podatku akcyzowego, która została zaliczona do kosztów uzyskania przychodu, będzie stanowiła przychód w rozumieniu ustawy o pdop. Ustawodawca traktuje zatem zdarzenie związane ze zwrotem podatku jako odrębne od zdarzenia związanego z ustaleniem kosztów uzyskania. W żadnym z wymienionych przypadków w art. 16 ust. 1 - nie uznania poniesionych wydatków za koszty, ustawodawca nie wskazuje na kwoty podatków akcyzowych zwrócone w kolejnych okresach, Spółka mając na względzie powyższe uznaje, że nie ma obowiązku w okresie sprzed zwrotu nadpłaty akcyzy korygowania kosztów uzyskania o wartość zwróconej akcyzy. Kwotę tego zwrotu Spółka jej zdaniem powinna zaliczyć do przychodów do opodatkowania. Potwierdzenie prawidłowości takiego stanowiska znalazło się w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego nr 1472/ROP1/423-246-259/05/SZM wydanej przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w dniu 25 października 2005 roku.

    Dodatkowo bezpośrednio z brzmienia art. 12 ust. 4 pkt 4f ustawy o pdop wynika moment, w którym należy rozpoznać przychód z tytułu zwróconego podatku akcyzowego. Ustawodawca posługując się sformułowaniem w przypadku zwrotu podatku akcyzowego zwrócony podatek akcyzowy jednoznacznie wskazuje, że przychód uwarunkowany jest faktycznym dysponowaniem przez podatnika określoną sumą pieniężną. Przychód powstanie więc w dniu wpływu zwróconego podatku akcyzowego na konto bankowe Spółki.

    Sytuacja b) opisana w pytaniu 1:

    Z uwagi na fakt, że naliczana i płacona akcyza wynikała z przepisów obowiązujących w Polsce i była w świetle tych przepisów deklarowana prawidłowo przez Spółkę jako podatek należny, nie można uznać, że ustalona przez Spółkę wartość towarów z doliczoną akcyzą zarówno tych już sprzedanych jak i tych, które pozostają na moment zwrotu na stanie magazynowym i są przeznaczone do sprzedaży, jest nieprawidłowa. Nie może mieć miejsce sytuacja, w której Spółka działając w dobrej wierze i wywiązując się ze w swoich obowiązków jako podatnika, poniesie negatywne konsekwencje niezgodności prawa polskiego z wewnątrzwspólnotowym i będzie musiała na nowo ustalić wartość tych olejów, do których doliczona akcyza została już zwrócona, a które nie zostały jeszcze sprzedane. Ponowne ustalenie tych wartości wiąże się z koniecznością dokładnej analizy stanów magazynowych na każdy dzień, w którym ma miejsce zwrot, w celu ustalenia czy na dany dzień Spółka posiada na zapasach, któreś z olejów, których dany zwrot z danej deklaracji akcyzowej dotyczy.

    W związku z powyższym, zdaniem Spółki, ponieważ ustalone wartości zostały skalkulowane prawidłowo z uwzględnieniem należnej w poprzednich okresach akcyzy, ma ona prawo kwotę doliczonej do ceny zakupu akcyzy pozostawić na stanach magazynowych i odnieść w koszty w dacie sprzedaży olejów jako koszt bezpośrednio związany z przychodem. Koszt wynikający z tej akcyzy jest odrębnie traktowany od zdarzenia, jakim jest zwrot podatku, jak wykazano przy analizie art. 12 ust. 1 pkt 4f. A zatem jeżeli akcyza spełnia przesłanki z art. 15 ust. 1 do uznania jej za koszt uzyskania przychodu i nie została wyłączona z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1, Spółka ma prawo pomimo zwrotu podatku, zaliczyć do kosztów naliczoną wcześniej akcyzę w dacie uzyskania przychodu ze sprzedaży olejów, nawet jeżeli nastąpi on po zwrocie podatku akcyzowego.

    Jednocześnie mając na względzie istotę przepisu art. 12 ust. 1 pkt 4f, w którym ustawodawca nakazuje zaliczyć do przychodów ten zwrócony podatek, który stanowił koszty uzyskania, Spółka uznając prawo w dacie uzyskania przychodu ze sprzedaży do zaliczania w koszty tej akcyzy, która na dzień otrzymania zwrotu zwiększyła wartość towarów na magazynie, stoi jednocześnie na stanowisku, że ma obowiązek zaliczyć ją do przychodów w dacie zwrotu, czyli w terminie wcześniejszym niż termin rozliczenia kosztów.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, uznaje się za prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 644 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie