P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/ROP1/423-112/07/AK

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.05.2007, sygn. 1472/ROP1/423-112/07/AK, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 19.03.2007 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 23.03.2007.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w prowadzonej działalności gospodarczej, delegując pracowników do wykonania konkretnych zadań poza siedzibą firmy, dokonuje zwrotu kosztów faktycznie poniesionych na zakup artykułów żywnościowych / posiłków w czasie podróży służbowej. Powyższe dotyczy zarówno podróży krajowych, jak i zagranicznych. Procedura zwrotu faktycznie poniesionych wydatków z tytułu wyżywienia w trakcie podróży służbowej została podyktowana faktem, że posiłki w kantynach korporacyjnych są dużo tańsze niż dieta określona przez ustawodawcę w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Ponadto w trakcie organizowanych szkoleń wewnątrz firmy z udziałem prelegentów zewnętrznych (czasami również osób z korporacji) oraz spotkań podsumowujących działania Spółki w danym okresie czasu lub ustalaniu planów i założeń na okresy kolejne Spółka pokrywa ewentualne koszty posiłków.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Spółka zwraca się o udzielenie następującej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych z art. 16 ust. 1 pkt 28 w zakresie kosztów uzyskania przychodów: czy zakres powyższego wyłączenia dotyczy również wydatków na artykuły żywnościowe, gotowe posiłki spożywane w trakcie delegacji służbowych lub organizowanych szkoleń i spotkań biznesowych w ramach firmy, bez udziału kontrahentów (brak związku z reprezentacją firmy)?

Zdaniem Spółki, przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 w literalnym brzmieniu (od dnia 01.01.2007 r.) odnosi się do wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów tylko w odniesieniu do wydatków reprezentacyjnych. Według Spółki, zakup tego rodzaju produktów lub usług zużytych w innych celach niż reprezentacyjne, np. poniesione w trakcie delegacji służbowej czy zużycie artykułów żywnościowych, usług gastronomicznych w trakcie szkoleń, będą stanowiły koszty uzyskania przychodu Spółki, a wyłączenie zawarte w punkcie 28 dotyczy tylko i wyłącznie wydatków o charakterze reprezentacyjnym.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić będą koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu lub zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Obowiązkiem podatników, jako odnoszących ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przepisy ustaw podatkowych nie zawierają definicji pojęcia reprezentacja, dlatego też stosując wykładnię językową przepisu należy posiłkować się definicjami zawartymi np. w Słowniku języka polskiego (PWN, Warszawa 1981).

Zgodnie ze Słownikiem, reprezentacja to okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną, a więc poprzez reprezentację należy rozumieć dobre reprezentowanie firmy, które może polegać między innymi na odpowiednim sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów, wystroju firmy, tablicach informacyjnych.

Jak wynika z wniosku Spółki, jej pytanie dotyczy wydatków na artykuły żywnościowe, gotowe posiłki spożywane w trakcie delegacji służbowych lub organizowanych szkoleń i spotkań biznesowych w ramach firmy, bez udziału kontrahentów. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka delegując swoich pracowników do wykonania konkretnych zadań poza siedzibą firmy, dokonuje zwrotu kosztów faktycznie poniesionych na zakup artykułów żywnościowych / posiłków w czasie podróży służbowej, a także pokrywa koszty ewentualnych posiłków w trakcie organizowanych szkoleń wewnątrz firmy z udziałem prelegentów zewnętrznych (czasem osób z korporacji) oraz spotkań podsumowujących działania Spółki w danym okresie czasu lub ustalania planów i założeń na kolejne okresy. W związku z tym, że o działaniach spółek mających znamiona reprezentacji możemy mówić wtedy, gdy podjęte w jej ramach czynności mają na celu wywarcie jak najlepszego wrażenia na podmiocie zewnętrznym, należy stwierdzić, iż przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie dotyczy wydatków ponoszonych przez Spółkę na rzecz osób nie będących jej kontrahentami. W takim przypadku o możliwości zakwalifikowania tych wydatków decyduje art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 w/w ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz własnych pracowników stanowiące zwrot kosztów faktycznie poniesionych na zakup artykułów żywnościowych / posiłków w czasie podróży służbowej oraz pokrycie kosztów ewentualnych posiłków w trakcie organizowanych szkoleń wewnątrz firmy z udziałem prelegentów zewnętrznych (czasem osób z korporacji) oraz spotkań podsumowujących działania Spółki w danym okresie czasu lub ustalania planów i złożeń na kolejne okresy, jako nie związane z reprezentacją Spółki może ona zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jednakże pod warunkiem wykazania przez Spółkę związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wykazania okoliczności odbywania podróży służbowej lub organizacji szkolenia związanego z działalnością Podatnika. Wydatki te powinny być udokumentowane zgodnie ze stosownymi wymogami w tym zakresie, a zwrot wydatków na zakup artykułów żywnościowych powinien być określony stosownymi regulaminami w celach dowodowych.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanawia jak na wstępie.

Zawarta w niniejszym postanowieniu interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Podatnika we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia (lub) w dniu zaistnienia przedstawionego zdarzenia.

W związku z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, jednakże jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do momentu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie