
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.), art. 15 ust. 1, art. 16 ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2007 r., postanawia uznać, że stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 07.03.2007r., który wpłynął do tut. organu w dniu 08.03.2007 r., w kwestii zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z udziałem w programie Przedsiębiorstwo Fair Play, jest prawidłowe w przedstawionym przez stronę stanie faktycznym.
W dniu 08.03.2007 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego. W przedmiotowym wniosku Przedsiębiorstwo w likwidacji zwróciło się z zapytaniem dotyczącym zasadności zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z udziałem w programie Przedsiębiorstwo Fair Play. Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Przedsiębiorstwo w likwidacji w 2006 roku poddało się audytowi w ramach programu Przedsiębiorstwo Fair Play, co zaowocowało uzyskaniem certyfikatu Przedsiębiorstwo Fair Play 2006.
Wg stanowiska wyrażonego w przedmiotowym wniosku, koszty uzyskania certyfikatu Przedsiębiorstwo Fair Play stanowią podatkowy koszt uzyskania przychodu. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16. ust. 1. Przepis ten nie mówi o wyłącznie bezpośrednim związku pomiędzy przychodem a poniesionym wydatkiem, można więc stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym zarówno pozostające w bezpośrednim związku z przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim. Uzyskanie certyfikatu Przedsiębiorstwo Fair Play i koszty z tym związane spełniają zatem warunki zakwalifikowania ich do kosztów uzyskania przychodów. Nie zostały one również wymienione w katalogu wyłączeń przewidzianych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Przystępując do programu Przedsiębiorstwo Fair Play P. poddało się procedurze weryfikacyjnej w dwóch etapach. Etap I wymagał analizy stanu faktycznego i dokonania m.in. ewentualnych zmian w wewnętrznej organizacji pracy. Przejście do etapu II-go oznaczało poddanie się audytowi zewnętrznemu przeprowadzanemu przez audytorów akredytowanych przez Komisję Ogólnopolską. Szczególnej ocenie poddano realizację zobowiązań wobec ZUS-u, Urzędu Skarbowego, administracji lokalnej i państwowej, banków, dostawców, kontrahentów, a także stosunek do pracowników, środowiska naturalnego itd. Tytuł i logo Przedsiębiorstwo Fair Play przysługujące P. jako przedsiębiorstwu rzetelnemu i rozwijającemu się przynosi szereg wymiernych i niewymiernych korzyści. W nieodległej perspektywie utworzenia spółki potencjalni inwestorzy również zwracają uwagę na wizerunek i prestiż przedsiębiorstwa, które staje się dla nich bardziej atrakcyjne, gdyż wartość firmy wzrasta. Po umieszczeniu w Złotej Księdze laureatów konkursu Przedsiębiorstwo Fair Play niektóre banki przygotowały oferty specjalne nawiązania współpracy z P. jako partnerem rzetelnym i wiarygodnym. Przeprowadzone analizy, a następnie dokonanie zmian w wewnętrznej organizacji pracy integrowało załogę P. wobec zadań, tworzyło atmosferę współpracy, podnosiło efektywność itp. Ustalono, że w ww. sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani też postępowanie przed Sądem Administracyjnym.
Biorąc pod uwagę przedstawiony przed podatnika stan faktyczny tutejszy organ zważył co następuje: Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.
Wydatek podlega więc zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli spełnia określone w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych warunki, a zatem jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, czyli jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na osiągane przez podatnika przychody, ma on związek z prowadzoną działalnością i jednocześnie nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W takim ujęciu kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim. Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, każdorazowo spoczywa na podatniku.
Jeżeli więc, zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, przyznanie certyfikatu ,,Przedsiębiorstwo Fair Play przyczyni się m.in. do zmiany pozycji podatnika w kwestii nawiązywania kontaktów handlowych, udziału w zamówieniach publicznych, podnoszenia efektywności pracy to będzie niewątpliwie miało wpływ na uzyskiwane przychody. Mając zatem na uwadze powyższe należy uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym poniesione przez podatnika wydatki związane z udziałem w programie Przedsiębiorstwo Fair Play stanowią koszt uzyskania przychodów, o ile poniesiono je w celu osiągnięcia przychodów.
87081, 135028, 102804
