POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1434/PP/423-11A/07/MZ

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.05.2007, sygn. 1434/PP/423-11A/07/MZ, Urząd Skarbowy Warszawa-Praga

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.01.2006r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że stanowisko Podatnika w części dotyczącej opodatkowania dochodów Wspólnoty z tytułu opłat za wywóz nieczystości przypadających od będących własnością miasta st. Warszawy lokali użytkowych, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


Wnioskiem z dnia 12.01.2006r. (data wpływu 23.02.2007r.) Podatnik wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych w kwestii opodatkowania dochodu uzyskanego z opłat za lokale użytkowe wchodzące w skład wspólnoty mieszkaniowej i uiszczanie z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na terenie wspólnoty mieszkaniowej znajdują się trzy lokale użytkowe będące własnością miasta st. Warszawy, za które zgodnie z uchwałą Wspólnoty uiszczane są opłaty eksploatacyjne i fundusz remontowy oraz świadczenia za wywóz nieczystości (wg stawki indywidualnej) i zimną wodę (wg stawki jak za lokale mieszkalne).
We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca stwierdza, że zaliczki na podatek dochodowy powinny być uiszczane od dochodów Wspólnoty powstałych z tytułu dokonywanych przez właściciela lokali użytkowych opłat za wywóz nieczystości.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że stanowisko jest nieprawidłowe i jednocześnie wyjaśnia.
Z zapisów zawartych w ustawie z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (jednolity tekst Dz. U. z 2000r., Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) wynika, że wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości (art. 6 ustawy) i którzy ponoszą wydatki związane z utrzymaniem swoich lokali (art. 13 tejże ustawy) oraz wydatki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną (art. 15 cytowanej ustawy). Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych... uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Z punktu widzenia podatku dochodowego istotny jest więc zarówno cel, na jaki ma być przeznaczony osiągnięty przez Podatnika dochód, jak również źródło pochodzenia tego dochodu i aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu należy odwołać się do występującej w literaturze prawa oraz innych aktach normatywnych definicji zasobów mieszkaniowych i gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
I tak, zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2006r. Nr DD6-8213-438/WK/06/339/391 przez zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć między innymi budynki mieszkalne wraz w wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami..., zaś zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynkami mieszkalnymi są obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkaniowych. Ponadtoz orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok NSA z 16 października 1995r. sygn. akt SA/Wr 152/95, wyrok NSA z 8 listopada 1995r. sygn. akt SA/Kr 622/95) wynika, że pod pojęciem gospodarki zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć działanie mające na celu utrzymanie substancji lokalowej, tj. pomieszczeń mieszkalnych i użytkowych.
Za nieprawidłowe uznaje się zatem stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, że podlegają opodatkowaniu opłaty za wywóz nieczystości przypadające od będących własnością miasta st. Warszawy lokali użytkowych, ponieważ dochody uzyskane z tego tytułu jako nierozerwalnie związane z istotą działania wspólnoty mieszkaniowej i obowiązkami nałożonymi na właścicieli lokali (członków wspólnoty) wynikającymi z ustawy o własności lokali, a dotyczące ponoszenia wydatków związanych z utrzymaniem swoich lokali są wolne od podatku.
W związku z powyższym w oparciu o stan prawny istniejący w dniu udzielenia niniejszej interpretacji organ podatkowy informuje, że opłaty za wywóz nieczystości związane z utrzymaniem będących własnością miasta st. Warszawy lokali użytkowych powiększają przychody Podatnika, które pomniejszone o wykazane koszty uzyskania przychodów określone na podstawie art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powodują powstanie dochodu lub straty podatkowej. Tak więc osiągnięta w opisanym stanie faktycznym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania stanowi dochód, który uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczony na utrzymanie tych zasobów, jest wolny od podatku i w tym zakresie nie podlega obowiązkowi wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.
Jednocześnie organ podatkowy informuje, że wprowadzone z dniem 1 stycznia 2007r. opodatkowanie podatkiem dochodowym tej części dochodów wspólnot mieszkaniowych, które nie spełniają jednocześnie dwóch przesłanek wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powoduje konieczność rozgraniczenia przychodów, kosztów i dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczonych na cele związanez utrzymaniem tych zasobów, a więc wolnych od podatku od pozostałych nie spełniających w/w warunków.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz aktualnego stanu prawnego i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236§ 2 pkt 1 i i 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zgodnie z art. 222 w/w ustawy zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy Warszawa-Praga