Przedsiębiorstwo Budowlane zwróciło się o zajęcie stanowiska w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów miesiąca sierpnia 2006 r ... - Interpretacja - P-3/423/19/06

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.11.2006, sygn. P-3/423/19/06, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Przedsiębiorstwo Budowlane zwróciło się o zajęcie stanowiska w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów miesiąca sierpnia 2006 r wstępnej opłaty leasingowej i opłaty administracyjnej, zgodnie z zawartą umową .Umowa leasingu operacyjnego dotyczy maszyny budowlanej i jest zawarta na 47 miesięcy co stanowi 40% normatywnego okresu amortyzacji . Odpisów amortyzacyjnych w okresie trwania umowy będzie dokonywać finansujący. Zdaniem Spółki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów całą opłatę wstępną i administracyjną w momencie zapłaty, czyli w miesiącu sierpniu 2006 r . Zgodnie z art.15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm) kosztami uzyskania przychodów, są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1 cyt. ustawy. Powołane wyżej przepisy ustawy należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodu , które nie są wymienione w art.16 ust 1 ww. ustawy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów .

Opodatkowanie umów leasingu zostało uregulowane w art.17a-17l ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do art. 17b ust.1 w/w ustawy opłaty leasingowe ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie obowiązywania umowy leasingu z tytułu używania środków trwałych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, jeśli umowa spełnia następujące warunki: - została zawarta na czas oznaczony, stanowiący okres nie krótszy niż 40% normatywnego okresu amortyzacji przedmiotu leasingu, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości oraz - suma ustalonych opłat leasingowych (pomniejszona o należny VAT) określonych w umowie odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Zawarta przez Spółkę umowa leasingu spełnia w/w warunki, a dodatkowo odpisy amortyzacyjne od wartości przedmiotu leasingu w okresie trwania umowy dokonywane będą przez finansującego, a więc umowa ta jest umową leasingu operacyjnego w znaczeniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Przedmiotem umowy leasingu jest oddanie ( przyjęcie) do używania rzeczy lub prawa , co wynika wprost z art.17a pkt 1 w/w ustawy, to automatycznie wszystkie opłaty wynikające z umowy leasingowej są opłatami za używanie przedmiotu leasingu. Brak poniesienia wstępnej opłaty leasingowej i opłaty administracyjnej uniemożliwia używanie przedmiotu leasingu przez Spółkę .Opłaty te nie podlegają rozliczeniu w czasie, gdyż Podatnik musi ponieść je przed obiorem przedmiotu leasingu. Mając powyższe na uwadze Spółka będzie mogła zaliczyć do swoich kosztów uzyskania przychodów wymienione wyżej wydatki w dacie faktycznego poniesienia. Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić , że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w w/w wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie