Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.03.2006, sygn. DP/PD/423-0182/4/05/AP, Pomorski Urząd Skarbowy
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - przychody uzyskane z tytułu sprzedaży konserw zakupionych z importu a zwolnienie od podatku dochodowego
stwierdza, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Spółka - nie będąca małym ani średnim przedsiębiorcą - w 2000r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej Strefa). Zezwolenie zostało wydane w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, określonych w PKWiU:
- sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.2 klasa 15.20 - ryby i produkty rybne przetworzone i zakonserwowane
- sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.7 klasa 15.71 - pasza dla zwierząt hodowlanych
- sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.7 klasa 15.72 - karma dla zwierząt domowych
- sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.1 klasa 15.13 - produkty mięsne, w tym drobiowe i królicze
- sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.3 klasa 15.32 - soki owocowe i warzywne
- sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.3 klasa 15.33 -owoce i warzywa przetworzone zakonserwowane pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane oraz produkcja uzupełniająca niezbędna do realizacji wyżej określonych celów.
Spółka zakupuje za granicą konserwy, które podlegają w zakładzie konfekcjonowaniu i pakowaniu a następnie są odsprzedawane.
Podatnik stoi na stanowisku, iż przychody uzyskane z tytułu sprzedaży konserw zakupionych z importu są zwolnione od podatku dochodowego.
Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2000r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa. Art. 12 ust. 5 ww. ustawy zawierał postanowienie, że Rada Ministrów w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 4 ust.1, ustala m.in. przedmiot działalności, której prowadzenie uprawnia do zwolnień od podatku dochodowego oraz wysokość tych zwolnień. Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy z zastrzeżeniem ust. 2, wymaga zezwolenia, które zgodnie z ust. 8 określa m.in. przedmiot oraz warunki działalności gospodarczej, która ma być prowadzona przez przedsiębiorcę na terenie strefy. Zezwolenie, zgodnie z art. 16 ust. 10 tej ustawy, stanowi podstawę do korzystania przez przedsiębiorcę ze zwolnień od podatku lub preferencji podatkowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ust. 5 tej ustawy.
W dniu 01.01.2001r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 117, poz.1228) wprowadzająca m.in. zmianę przepisów przyznających zwolnienia i preferencje dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi. Jednocześnie w art.5 ust.1 tej ustawy wskazano, że przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed 01.01.2001r.) uzyskali zezwolenia na podstawie art.16 ust.1 ustawy wymienionej w art.1 (tj. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych), zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art.12 ustawy, o której mowa w art.1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 01.01.2001r.).
Kolejną istotną zmianę w zakresie specjalnych stref ekonomicznych przyniosło członkostwo Polski w Unii Europejskiej, kiedy to weszły w życie (z dniem 01.05.2004r.) przepisy ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840), które uchyliły art.5 nowelizacji z dnia 16.11.2000r. Tym samym przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 01.01.2001r. stracili prawo do 100% zwolnienia z podatku dochodowego na dotychczasowych zasadach.
Tym niemniej - zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 02.10.2003r. - przedsiębiorca, który zyskał zezwolenie przed 01.01.2001r., może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę, polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy zwolnień określonych w art.5 tej ustawy. Termin złożenia powyższego wniosku upływa z dniem 31 grudnia 2007r.
Artykuł 5 ustawy z dnia 02.10.2003r. dzieli przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy, na trzy grupy. Przedsiębiorcy mali i średni
- 30% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze motoryzacyjnym,
- 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit.a) na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 01.01.2000r.,
- 50% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a) na podstawie zezwolenia wydanego po dniu 31.12.1999r. (art.5 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 02.10.2003r.).
Wykładnia gramatyczna powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym, określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Oznacza to, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego. Zatem, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność nie jest działalnością pomocniczą niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.
Zezwolenie, jakie uzyskała Spółka w 2000r. zostało wydane na prowadzenie na terenie Strefy działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, tj.:
- ryb i produktów rybnych przetworzonych i zakonserwowanych,
- paszy dla zwierząt hodowlanych,
- karmy dla zwierząt domowych,
- produktów mięsnych, w tym drobiowych i króliczych,
- soków owocowych i warzywnych,
- owoców i warzyw przetworzonych zakonserwowanych pozostałych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż dokonuje on zakupu za granicą konserw, które podlegają na terenie Strefy konfekcjonowaniu i pakowaniu, a następnie są odsprzedawane. W ocenie tut. Organu podatkowego działalność w zakresie dalszej odsprzedaży produktów zakonserwowanych, które Spółka zakupiła za granicą nie polega na prowadzeniu działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy. W zezwoleniu, jakie uzyskała Spółka wskazano wyraźnie, iż zostało ono wydane na prowadzenie działalności na terenie Strefy w zakresie wyrobów wytworzonych na jej terenie. Importowanych konserw, które podlegają na terenie Strefy konfekcjonowaniu i pakowaniu nie można uznać za wyrób wytworzony na terenie Strefy. Wyroby te są już zakonserwowane a zatem proces produkcyjny został już zakończony, a na terenie Strefy dokonywany jest jedynie etap pakowania.
Reasumując Organ I instancji stwierdza, iż dochód ze sprzedaży importowanych konserw będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zatem stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.