POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP/PD/423-0182/4/05/AP

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.03.2006, sygn. DP/PD/423-0182/4/05/AP, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - przychody uzyskane z tytułu sprzedaży konserw zakupionych z importu a zwolnienie od podatku dochodowego

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka - nie będąca małym ani średnim przedsiębiorcą - w 2000r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej Strefa). Zezwolenie zostało wydane w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, określonych w PKWiU:

  1. sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.2 klasa 15.20 - ryby i produkty rybne przetworzone i zakonserwowane
  2. sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.7 klasa 15.71 - pasza dla zwierząt hodowlanych
  3. sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.7 klasa 15.72 - karma dla zwierząt domowych
  4. sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.1 klasa 15.13 - produkty mięsne, w tym drobiowe i królicze
  5. sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.3 klasa 15.32 - soki owocowe i warzywne
  6. sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.3 klasa 15.33 -owoce i warzywa przetworzone zakonserwowane pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane oraz produkcja uzupełniająca niezbędna do realizacji wyżej określonych celów.

Spółka zakupuje za granicą konserwy, które podlegają w zakładzie konfekcjonowaniu i pakowaniu a następnie są odsprzedawane.

Podatnik stoi na stanowisku, iż przychody uzyskane z tytułu sprzedaży konserw zakupionych z importu są zwolnione od podatku dochodowego.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2000r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa. Art. 12 ust. 5 ww. ustawy zawierał postanowienie, że Rada Ministrów w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 4 ust.1, ustala m.in. przedmiot działalności, której prowadzenie uprawnia do zwolnień od podatku dochodowego oraz wysokość tych zwolnień. Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy z zastrzeżeniem ust. 2, wymaga zezwolenia, które zgodnie z ust. 8 określa m.in. przedmiot oraz warunki działalności gospodarczej, która ma być prowadzona przez przedsiębiorcę na terenie strefy. Zezwolenie, zgodnie z art. 16 ust. 10 tej ustawy, stanowi podstawę do korzystania przez przedsiębiorcę ze zwolnień od podatku lub preferencji podatkowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ust. 5 tej ustawy.

W dniu 01.01.2001r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 117, poz.1228) wprowadzająca m.in. zmianę przepisów przyznających zwolnienia i preferencje dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi. Jednocześnie w art.5 ust.1 tej ustawy wskazano, że przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed 01.01.2001r.) uzyskali zezwolenia na podstawie art.16 ust.1 ustawy wymienionej w art.1 (tj. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych), zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art.12 ustawy, o której mowa w art.1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 01.01.2001r.).

Kolejną istotną zmianę w zakresie specjalnych stref ekonomicznych przyniosło członkostwo Polski w Unii Europejskiej, kiedy to weszły w życie (z dniem 01.05.2004r.) przepisy ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840), które uchyliły art.5 nowelizacji z dnia 16.11.2000r. Tym samym przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 01.01.2001r. stracili prawo do 100% zwolnienia z podatku dochodowego na dotychczasowych zasadach.

Tym niemniej - zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 02.10.2003r. - przedsiębiorca, który zyskał zezwolenie przed 01.01.2001r., może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę, polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy zwolnień określonych w art.5 tej ustawy. Termin złożenia powyższego wniosku upływa z dniem 31 grudnia 2007r.

Artykuł 5 ustawy z dnia 02.10.2003r. dzieli przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy, na trzy grupy. Przedsiębiorcy mali i średni w dalszym ciągu będą mieć prawo do 100% zwolnienia, ale prawo to jest ograniczone czasowo - odpowiednio do dnia 31.12.2011r. i dnia 31.12.2010r. (art.5 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 02.10.2003r.). Natomiast dochody uzyskane przez przedsiębiorcę innego niż mały albo średni, są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach pomocy publicznej, przy czym maksymalna dopuszczalna wielkość tej pomocy wynosi:

  • 30% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze motoryzacyjnym,
  • 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit.a) na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 01.01.2000r.,
  • 50% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a) na podstawie zezwolenia wydanego po dniu 31.12.1999r. (art.5 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 02.10.2003r.).

Wykładnia gramatyczna powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym, określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Oznacza to, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego. Zatem, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność nie jest działalnością pomocniczą niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.

Zezwolenie, jakie uzyskała Spółka w 2000r. zostało wydane na prowadzenie na terenie Strefy działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, tj.:

  • ryb i produktów rybnych przetworzonych i zakonserwowanych,
  • paszy dla zwierząt hodowlanych,
  • karmy dla zwierząt domowych,
  • produktów mięsnych, w tym drobiowych i króliczych,
  • soków owocowych i warzywnych,
  • owoców i warzyw przetworzonych zakonserwowanych pozostałych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż dokonuje on zakupu za granicą konserw, które podlegają na terenie Strefy konfekcjonowaniu i pakowaniu, a następnie są odsprzedawane. W ocenie tut. Organu podatkowego działalność w zakresie dalszej odsprzedaży produktów zakonserwowanych, które Spółka zakupiła za granicą nie polega na prowadzeniu działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy. W zezwoleniu, jakie uzyskała Spółka wskazano wyraźnie, iż zostało ono wydane na prowadzenie działalności na terenie Strefy w zakresie wyrobów wytworzonych na jej terenie. Importowanych konserw, które podlegają na terenie Strefy konfekcjonowaniu i pakowaniu nie można uznać za wyrób wytworzony na terenie Strefy. Wyroby te są już zakonserwowane a zatem proces produkcyjny został już zakończony, a na terenie Strefy dokonywany jest jedynie etap pakowania.

Reasumując Organ I instancji stwierdza, iż dochód ze sprzedaży importowanych konserw będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zatem stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Pomorski Urząd Skarbowy