P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US.I/1.423/1/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.04.2006, sygn. US.I/1.423/1/2006, Urząd Skarbowy w Świebodzinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świebodzinie działając na podstawie art. 14a § 1-4, art. 14b § 1-2 i art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w odpowiedzi na wniosek z dnia 23.01.2006 r. (data wpływu 24.01.2006 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia:

uznać za prawidłowe stanowisko pytającego w sprawie przedstawionego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E

W złożonym wniosku ośrodek rehabilitacyjno-ortopedyczny określił własne stanowisko w sprawie objętej zapytaniem, zgodnie z którym używanie środków trwałych w postaci nieruchomości będących własnością organu założycielskiego, którym jest Samorząd Województwa Lubuskiego, przekazanych w nieodpłatny zarząd lub używanie - nie stanowi przychodu z tytułu świadczeń nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świebodzinie uznaje stanowisko pytającego za prawidłowe w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, dokonując jego oceny prawnej w świetle następujących przepisów ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.):

  • art. 6 ust. 1 pkt 3 - który stanowi, że zwalnia się od podatku dochodowego jednostki budżetowe;
  • art. 12 ust. 1 pkt 2 - zgodnie z którym przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 jest wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie;
  • art. 12 ust. 4 pkt 14 - który stanowi, że do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów;
  • art. 13 ust. 1 pkt 2 - który przewiduje, że przy udostępnianiu nieruchomości lub jej części do użytku na cele m.in. ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów nie stosuje się przepisu ust. 1 stanowiącego, że za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym lub fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej, uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju.

Ośrodek rehabilitacyjno-ortopedyczny jest jednostką budżetową stanowiącą jednostkę organizacyjną sektora finansów publicznych, utworzoną przez organ założycielski - Wojewodę Lubuskiego, na którego fundusz założycielski składa się wartość wydzielonej części mienia państwowego lub komunalnego. Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 30.08.1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. nr 91, poz. 408 ze zm.) ośrodek jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub komunalnym oraz majątkiem własnym (otrzymanym i zakupionym).

Reasumując - środki trwałe, w tym nieruchomości lub ich części stanowiące część mienia państwowego lub komunalnego przekazanego do gospodarowania i nieodpłatnego używania, w przypadku wnioskodawcy na cele ochrony zdrowia, nie zalicza się do przychodów podatkowych na zasadzie otrzymanych nieodpłatnych świadczeń. Amortyzacja tych środków trwałych, naliczona i zaksięgowana na zasadach ogólnych, nie stanowi kosztu uzyskania przychodów dla celów podatkowych.

Urząd Skarbowy w Świebodzinie