POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD/423-1/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.04.2005, sygn. PD/423-1/05, Urząd Skarbowy w Ostródzie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 9 lutego 2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 11.02.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r. poz. 654 z późn. zm.) w zakresie opodatkowania Spółdzielni Mieszkaniowej od zaniechanej inwestycji jako wydatku nie stanowiącego kosztu uzyskania przychodu, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostródzie ocenia stanowisko Spółdzielni jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 luty 2005 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się z zapytaniem w sprawie udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie - czy od zaniechanej inwestycji (wydatku nie stanowiącego kosztu uzyskania przychodu) powinna zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych.

Ze stanu faktycznego opisanego w zapytaniu wynika, iż Spółdzielnia posiadała w użytkowaniu wieczystym działkę od 1994 r. Działka przeznaczona była pod budowę budynku mieszkalnego. Sporządzona była dokumentacja budowlana oraz poniesiono inne wydatki. Z powodu braku chętnych budowy nie rozpoczęto. Zgodnie z zapisem art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Urząd Gminy rozwiązał umowę użytkowania wieczystego ponieważ Spółdzielnia nie zabudowała tej działki w ustalonym terminie.
Dotychczas poniesione nakłady na tę inwestycję zostały zarachowane w koszty, które w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Zdaniem Spółdzielni powołując się na zapis art. 17 ust. 1 pkt 4f wspomnianej ustawy nie powinna płacić podatku dochodowego od osób prawnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostródzie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia:

Dochody spółdzielni mieszkaniowych wolne są od podatku na warunkach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z ww. przepisem w spółdzielniach mieszkaniowych wolne są od podatku dochody uzyskane z różnych źródeł, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a cyt. ustawy, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i inne cele statutowe, z wyjątkiem działalności gospodarczej. Jeżeli zatem chodzi o dochody, to mogą one pochodzić zarówno z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania) oraz z innych źródeł, a także z tytułu wydatków nie uznanych za koszty uzyskania przychodów.
Warunkiem natomiast zwolnienia tych dochodów z opodatkowania podatkiem dochodowym jest ich przeznaczenie na utrzymanie zasobów mieszkaniowych lub inne cele statutowe, z wyjątkiem działalności gospodarczej.

Jednocześnie wydatki poniesione we wszystkich źródłach przychodów (w tym również w gospodarce zasobami mieszkaniowymi) nie uznane za koszty uzyskania przychodów wpływają na zwiększenie dochodu danej spółdzielni. W przypadku gdy dochód ten nie może być wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4f omawianej ustawy - podlega on opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Do dochodów opodatkowanych należy np. zaliczyć dochód powstałyz nieuwzględnienia jako kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na PFRON. Nie będzie natomiast podlegać opodatkowaniu dochód powstały z tytułu nieuznania za koszty uzyskania przychodów zakupów środków trwałych związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, czy zaniechanej inwestycji polegającej na budowie domu mieszkalnego - gdyż wydatki te, mimo że nie są kosztami uzyskania przychodów poniesione zostały na cele gospodarki zasobami mieszkaniowymi lub inne cele statutowe.

Generalnie, przez utrzymanie zasobów mieszkaniowych należy rozumieć zarówno pokrycie kosztów remontów jak i ponoszenie bieżących wydatków eksploatacyjnych. Natomiast przez inne cele statutowe należy rozumieć działalność społeczno-wychowawczą lub kulturalną prowadzoną przez daną spółdzielnię. Zwolnionych z opodatkowania dochodów nie można jedynie wydatkować na działalność gospodarczą (np. na prowadzony przez Spółdzielnię sklep, zakład produkcyjny, punkt naprawczy itp.).

Ponadto dodać należy, że zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) zwolnienie o który mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r., stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostródzie informuje:

  • interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
  • interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie w terminie 7 dni od daty jej doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Ostródzie