Czy nagrody z zysku wyplacone czlonkom Zarzadu bedacym pracownikami Spolki ale pelniacym te funkcje na podstawie aktu powolania stanowia koszty uzys... - Interpretacja - ITPB3/4510-249/15/16-S/PS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2016, sygn. ITPB3/4510-249/15/16-S/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy nagrody z zysku wyplacone czlonkom Zarzadu bedacym pracownikami Spolki ale pelniacym te funkcje na podstawie aktu powolania stanowia koszty uzyskania przychodow?

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z pozn. zm.) oraz ? 4 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z pozn. zm.) w zw. z ? 9 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy dzialajacy w imieniu Ministra Finansow ? po uwzglednieniu wyroku Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 3 lutego 2016 r. sygn. akt I SA/Bd 1041/15 ? stwierdza, ze stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2015 r. (data wplywu 3 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych w zakresie mozliwosci zaliczenia do kosztow uzyskania przychodow wyplacanych nagrod z wypracowanego zysku jest prawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2015 r. wplynal ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych w zakresie mozliwosci zaliczenia do kosztow uzyskania przychodow wyplacanych nagrod z wypracowanego zysku.

We wniosku przedstawiono nastepujacy stan faktyczny.

Spolka wypracowala w latach 2009-2014 zysk netto, ktory zgodnie z uchwala Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy zostal przeznaczony miedzy innymi na wyplate nagrod dla czlonkow Zarzadu. Czlonkowie Zarzadu pelnia swoja funkcje na podstawie aktu powolania, a wynagrodzenia i inne swiadczenia uzyskanie z tego tytulu (w tym rowniez nagrody z zysku), zaliczane sa do przychodow z dzialalnosci wykonywanej osobiscie, o ktorych mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych, od ktorych spolka jako platnik pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osob fizycznych. Czlonkowie Zarzadu obok pelnionych funkcji w Zarzadzie Spolki, swiadcza takze prace na rzecz Spolki na stanowiskach dyrektorskich na podstawie stosunku pracy. Wyplaty nagrod z zysku zaewidencjonowane zostaly przez Spolke w ksiegach rachunkowych za lata 2010 - 2015 (w ksiegach rachunkowych 2010 roku - nagroda z zysku za 2009 rok, w ksiegach rachunkowych 2011 roku - nagroda z zysku za 2010 rok, itd.). W roku ujecia nagrody w ksiegach rachunkowych, nastepowaly takze wyplaty dla czlonkow Zarzadu.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie.

Czy nagrody z zysku wyplacone czlonkom Zarzadu bedacym pracownikami Spolki ale pelniacym te funkcje na podstawie aktu powolania stanowia koszty uzyskania przychodow...

Wnioskodawca wskazuje, ze zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych wszystkie poniesione wydatki zwiazane z prowadzona dzialalnoscia gospodarcza, po wylaczeniu wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych, sa kosztami uzyskania przychodow, o ile pozostaja w zwiazku przyczynowo - skutkowym z osiaganymi przychodami. Kosztami uzyskania przychodow sa wiec wszystkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki zwiazane z dzialalnoscia gospodarcza, ktorych celem jest osiagniecie, zabezpieczenie lub zachowanie zrodla przychodow. W swietle powyzszego, aby dany wydatek stanowil koszt uzyskania przychodow:

  • musi byc poniesiony, tj. w ostatecznym rozrachunku pokryty z zasobow majatkowych podatnika,
  • musi byc definitywny a wiec wartosc poniesionego wydatku nie moze byc podatnikowi w jakikolwiek sposob zwrocona,
  • musi pozostawac w zwiazku z prowadzona dzialalnoscia gospodarcza podatnika,
  • musi byc poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodow lub moze miec wplyw na wielkosc osiagnietych przychodow,
  • nie moze znajdowac sie w grupie wydatkow wskazanych w art. 16 ust.1 ustawy.

W ocenie Spolki, wszelkiego rodzaju nagrody, premie sa wynagrodzeniem za dobrze wykonana prace, czego wynikiem jest osiagniety dochod. Nagrody maja charakter motywacyjny i sluza osiagnieciu dobrych wynikow takze w przyszlosci, tak wiec stanowia koszty uzyskania przychodow. Taki poglad wyrazil NSA w wyroku z 29 kwietnia 2014 r. (I FSK 220/12) oraz WSA w Krakowie w wyroku z 8 maja 2015 r. (I SA/Kr 536/15). Nagroda z zysku przyznana Czlonkom Zarzadu to w istocie wynagrodzenie za pelnienie funkcji Czlonka Zarzadu. Bez znaczenia pozostaje fakt, iz jest ona traktowana przez otrzymujacych jako przychod z dzialalnosci wykonywanej osobiscie, a nie jak wynagrodzenie ze stosunku pracy. Kolejny argument przemawiajacy za uznaniem nagrody z zysku za koszt podatkowy wynika z art. 16 ust. 1 pkt 40 ustawy. Stanowi on, iz nie uznaje sie za koszty uzyskania przychodow skladek na ubezpieczenia spoleczne oraz na Fundusz Pracy i inne fundusze celowe utworzone na podstawie odrebnych ustaw - od nagrod i premii, wyplacanych w gotowce lub w papierach wartosciowych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Gdyby ustawodawcy chodzilo o wylaczenie z kosztow calej nagrody, wraz z pochodnymi, to by tak postanowil. Skoro natomiast w tym przepisie odwolal sie tylko do skladek na ubezpieczenie spoleczne oraz na Fundusz Pracy i inne fundusze celowe utworzone na podstawie odrebnych ustaw, to tylko te wyplaty z kosztow uzyskania przychodow sa wylaczone.

W dniu 28 sierpnia 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydal interpretacje indywidualna Nr ITPB3/4510-249/15/PS, w ktorej stwierdzil, ze stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidlowe. W dniu 14 wrzesnia 2015 r. Wnioskodawca wniosl wezwanie do usuniecia naruszenia prawa w przedmiotowej interpretacji. Odpowiedz na ww. wezwanie zostala udzielona pismem z dnia 19 pazdziernika 2015 r. znak ITPB3/4510-1-51/15/MK (doreczonym w dniu 21 pazdziernika 2015 r.). W skardze z dnia 6 listopada 2015 r. (data wplywu 13 listopada 2015 r.) na ww. interpretacje wniesiono o jej uchylenie.

Wyrokiem z dnia 3 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Bd 1041/15, Wojewodzki Sad Administracyjny Bydgoszczy uchylil zaskarzona interpretacje indywidualna. W wyroku tym sad wskazal, ze: (?)stosowana rozna nomenklatura pojeciowa, majaca swoje umocowanie badz to w prawie bilansowym taka jak: zysk netto, zysk po opodatkowaniu oraz zakotwiczone w prawie podatkowym sformulowanie "dochod po opodatkowaniu", nie ma znaczenia dla oceny podatkowoprawnej kwalifikacji wyplaconych z tych zrodel nagrod, jako kosztu podatkowego. Zysk i dochod mimo, ze nie sa pojeciami tozsamymi, stanowia jedynie zrodlo, z jakiego podmiot opodatkowany czerpie fundusze na wyplate nagrody. Dopiero wyplacenie nagrody z wypracowanego zysku ( dochodu ), a scislej ze srodkow pienieznych jakimi dysponuje spolka na rzecz pracownikow, czlonkow zarzadu ewentualnie innych podmiotow - ktora to czynnosc ma charakter nastepczy, znajdujacy umocowanie np. w uchwale wspolnikow, akcjonariuszy, w regulaminie przyznawania nagrod - jest przedmiotem oceny w kontekscie przepisow art. 15 ust. 1 i 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Zysk netto czy dochod po opodatkowaniu, podobnie jak inne zrodla finansowania np. kapitaly pieniezne, pozyczki itp. moga stanowic zrodlo finansowania osoby prawnej, w tym rowniez wynagrodzen pracownikow i czlonkow zarzadu, w roku ich uzyskania badz w kolejnym roku podatkowym, a dopiero ich zaangazowanie w konkretne cele realizowane przez podmiot gospodarczy, jest oceniane z perspektywy ich poniesienia w celu uzyskania przychodow. Poniesiony z tego zrodla wydatek nalezy wiec oceniac majac na uwadze celowosc i racjonalnosc takiego dzialania dla osiagniecia przychodu, z uwzglednieniem motywacyjnego charakteru nagrod i premii.

Nie ulega watpliwosci, ze nagroda wyplacona czlonkowi zarzadu pelniacemu swoje funkcje z powolania, stanowi swiadczenie uzyskane przez niego z tytulu, o ktorym mowa w art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f. Wobec tego, zwazywszy na tresc art. 16 ust. 1 pkt 57 in principio u.p.d.o.p., jej wyplacenie oznacza a contrario, ze stanowi ona koszt uzyskania przychodu, a poniesiony w zwiazku z tym wydatek, jako niezwiazany z konkretnym przychodem, stanowi koszt posredni, ktory zgodnie z art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p. jest potracalny w dacie jego poniesienia, tj. w dacie wyplaty nagrody czlonkom zarzadu. Jezeli natomiast koszty te dotycza okresu przekraczajacego rok podatkowy, a nie jest mozliwe okreslenie, jaka ich czesc dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowia koszty uzyskania przychodow proporcjonalnie do dlugosci okresu, ktorego dotycza ( art. 15 ust. 4d zdanie drugie ).

W swietle obowiazujacego stanu prawnego ? uwzgledniajac wyrok Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 3 lutego 2016 r. sygn. akt I SA/Bd 1041/15 ? stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidlowe.

Majac powyzsze na wzgledzie, stosownie do art. 14c ? 1 Ordynacji podatkowej, odstapiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012, poz. 270 ze. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Sw. Jakuba 20, 87-100 Torun.

Referencje

wyświetla dokument o sygnaturze ITPB3/4510-249/15/PS, interpretacja indywidualna

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy