
Temat interpretacji
We wniosku z dnia 12.07.2006r. Spółka wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście o udzielenie interpretacji w trybie art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Spółka w złożonym przez siebie wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zwróciła się z pytaniem czy środki otrzymane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, na realizację projektu finansowego w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% z budżetu państwa podlegają zwolnieniu przedmiotowemu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny przedstawia się następująco:
W dniu 17 maja 2006 r. Spółka zawarła umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Łodzi działającym w imieniu i na rzecz Województwa Łódzkiego o dofinansowanie Projektu X w ramach Priorytetu 2- Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Projekt realizowany jest w ramach Działania nr 2.1 - Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.
Sposób dofinansowania Działania 2.1 na etapie realizacji projektu wygląda w sposób następujący:
- transze dofinansowania przekazywane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi pochodzą z krajowych środków publicznych (budżet państwa/budżet Samorządu Województwa/ środki z zaciągniętej przez Samorząd Województwa pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego),
- następnie wydatki, zatwierdzone na podstawie składanych do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi wniosków beneficjenta o płatność, przedstawiane są poprzez Instytucję Pośredniczącą, Instytucję Zarządzającą oraz Instytucję Płatniczą do refundacji z Europejskiego Funduszu Społecznego,
- zatwierdzone wydatki będą refundowane przez Europejski Fundusz Społeczny- w 75% oraz budżet państwa- w 25%
W złożonym przez siebie wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, Spółka stanęła na stanowisku, iż dotacja otrzymana za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej stanowi w 100% dochód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z uwagi na to, iż 75 % kwoty dotacji pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego, a także na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 wyżej przywołanej ustawy, gdyż 25 % dotacji pochodzi z budżetu państwa. Na poparcie swojego stanowiska Spółka przywołała stanowisko Ministerstwa Finansów z pisma z dnia 27.06.2003 r. Nr PB5/IMD-33-21-1128/03.
Postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście z dnia 18.08.2006 r. Nr US II/423/17/06/AN stanowisko przedstawione we wniosku uznano za prawidłowe.
Wskazano jednocześnie, iż wnioskodawca otrzymaną dotację powinien wykazać jako przychód Spółki, następnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 cyt. Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów wydatki sfinansowane tą dotacją i tak ustalony dochód powinien pomniejszyć o dochody wolne od podatku tj. kwotę otrzymanej dotacji - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14 i pkt 23 cyt. Wyżej ustawy.
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi po przeanalizowaniu materiału zgromadzonego w sprawie zważył, co następuje.
Stanowisko Spółki zawarte we wniosku, gdzie dotacja otrzymana przez Spółkę na realizację projektu Działania nr 2.1- Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, stanowi dochód wolny od podatku na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 14 i pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - uznaje się za nieprawidłowe.
Na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy podatkowej wolne od podatku są:
- dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (pkt 14 ),
- dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc (pkt 23 ).
Projekt realizowany w ramach Działania nr 2.1- Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, na który powołuje się Spółka, był i jest realizowany jako wsparcie Wspólnoty dla Polski w ww. okresie.
Podkreślenia wymaga fakt, iż pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt1 lit. B ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2005 r. Jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r. W tej części pomoc otrzymywana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy podatkowej, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:
- inwestycyjne,
- o charakterze społecznym i edukacyjnym.
Mając na uwadze ww. podział środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowanej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.
W przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów w myśl przepisu art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. B i c ustawy o podatku dochodowym od prawnych, a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy. Odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów- stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W przypadku, gdy pomoc jest przeznaczona na wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich, a więc na cele o charakterze społecznym i edukacyjnym, przy stosowaniu przepisów podatkowych należy wziąć pod uwagę rolę, jaką spełniać mają podmioty uczestniczące w realizacji Działania nr 2.1.
Projektodawca (ostateczny odbiorca) jest wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością, a więc "usług" których wykonanie zlecił odpowiedzialny za ich realizację beneficjent końcowy (Instytucja Wdrażająca).
Środki otrzymane przez Projektodawców z tytułu wykonanych świadczeń (usług) na rzecz Instytucji Wdrażających stanowią ich przychody stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przy zastosowaniu wskazanych wyżej przepisów skutki podatkowe dla Projektodawców prowadzących działalność gospodarczą będą neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków od Instytucji Wdrażających zostaną zrównoważone wydatkami (stanowiącymi koszt podatkowy) na sfinansowanie realizowanych projektów.
Ewentualne dochody uzyskane przez Projektodawców (ostatecznych odbiorców) będących osobami prawnymi, realizującymi programy pomocowe będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli ich celem statutowym jest między innymi działalność oświatowa, a dochód zostanie przeznaczony na określony cel - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Tożsame stanowisko zostało wyrażone w interpretacji urzędowej Ministerstwa Finansów z dnia 30.08.2006 r. Nr DD6-8213-8/06/Dz/412, wydanej na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
