
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem złożonym 11 września 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jestem studentem fizjoterapii piątego roku na ….. Aktualnie mam ukończone 25 lat i pracuję na umowę zlecenia w sanatorium …. Zatrudnienie na umowę zlecenia w sanatorium jest moim jedynym miejscem pracy. Przed rozpoczęciem studiów skoczyłem szkołę policealną masażu i jestem dyplomowanym technikiem masażystą. Z uwagi na fakt, iż nie mam ukończonych 26 lat oraz na fakt, iż moje wynagrodzenie z tytułu zatrudnienia na umowę zlecenia nie przekracza rocznie kwoty 85.528,00 zł, mój pracodawca nie nalicza i nie pobiera z wypłacanego mi wynagrodzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W przyszłości mam zamiar prowadzić w niewielkim zakresie działalność gospodarczą niezarejestrowaną o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 18 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 zez m.). Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej niezarejestrowanej mam zamiar złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie na druku NIP-7, w którym wskażę że będę prowadzić działalność gospodarczą pod kodem PKD 96.04.Z, tj. działalność usługową związaną z poprawą kondycji fizycznej. W przyszłości masaże w ramach działalności gospodarczej będę wykonywać w miejscu mego zamieszkania lub będę wykonywał w miejscu zamieszkania klientów. Przewiduję, iż przychody uzyskiwane z mojej działalności gospodarczej niezarejestrowanej nie przekroczą miesięcznie kwoty 75% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie w roku 2025 kwoty w wysokości miesięcznej 3.499,50 zł.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
11września 2025 r. udzielił Pan odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:
Zakres mojego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 31 lipca 2025 r. dotyczy działalności gospodarczej nierejestrowanej, skutkiem czego odnoszą się do niej uregulowania o których mowa w art. 20 ust. 1ba ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 168 ze zm.), w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2024 r. poz. 236 ze zm.), dalej w skrócie Prawo przedsiębiorców.
Pytanie 1) Od kiedy ma Pan zamiar prowadzić działalność nierejestrowaną (proszę podać przybliżoną datę - uzyskania pierwszego przychodu z tego tytułu)?
Odpowiedź: Niezarejestrowaną działalność gospodarczą zamierzam rozpocząć od października 2025 r. Przewiduję, iż w dniu 15 października 2025 r. uzyskam pierwszy przychód z tego tytułu.
Pytanie 2) Czy w momencie uzyskiwania przychodów z działalności nierejestrowanej:
a)nie będzie Pan miał ukończone 26 lat;
b)będzie Pan miał ukończone 26 lat?
Odpowiedź: W momencie uzyskiwania przychodów z działalności gospodarczej nierejestrowanej nie będę miał ukończonych 26 lat.
Pytanie 3) Czy podlega Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu tj. czy ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podlegam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, co stanowi iż w roku podatkowym 2025 i w latach podatkowych następnych mam i będę miał nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Pytanie 4 ) Czy w okresie ostatnich 60 miesięcy – przed rozpoczęciem „działalności nierejestrowanej” nie wykonywał/nie będzie Pan wykonywał działalności gospodarczej?
Odpowiedź: W okresie ostatnich 60 miesięcy, przed rozpoczęciem tzw. „działalności gospodarczej” nie wykonywałem i nie będę wykonywać działalności gospodarczej.
Pytanie 5) Czy prognozowany przez Pana przychód należny z tytułu świadczenia usług na zasadach działalności nierejestrowej nie przekroczy w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę?
Odpowiedź: Prognozowany przeze mnie przychód należny z tytułu świadczenia usług, które będą przeze mnie wykonywane na zasadach działalności gospodarczej nierejestrowanej, nie przekroczy w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Pytanie 6) Czy będzie Pan zatrudniał osoby trzecie do wykonywania działalności nierejestrowanej usługowej?
Odpowiedź: Do wykonywania usług w zakresie działalności nierejestrowanej nie będę zatrudniać osób trzech.
Pytanie 7) Czy będzie prowadził Pan działalność nierejestrowaną samodzielnie, bez wspólników?
Odpowiedź: Działalność nierejestrowaną będę powadzić samodzielnie, beż wspólników.
Pytanie 8) Czy będzie Pan świadczył usługi masażu na podstawie zawartych umów zlecenie lub o dzieło w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego (jeśli tak – proszę, żeby Pan wskazał rodzaj umowy).
Odpowiedź: Usługi masażu będę świadczyć na podstawie zawartych ustnie umów zlecenia.
Pytanie 9) Jeżeli odpowiedź na ww. pytanie nr 7 jest twierdząca – proszę, żeby Pan podał, czy umowy te zostaną zawarte z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, osobami prawnymi lub ich jednostkami organizacyjnymi bądź jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej?
Odpowiedź: Usługi masażu będę świadczyć na podstawie zawartych ustnie umów zlecenia, które to umowy będą zawarte wyłącznie z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.
Pytanie 10) Na czym dokładnie będą polegały usługi związane z poprawą kondycji fizycznej oferowane przez Pana, w szczególności należy wskazać:
- jaki będzie dokładnie zakres tych usług, jakie czynności będą przez Pana wykonywane, jaki będzie charakter tych czynności – należy wymienić te czynności i krótko je opisać,
- jaki będzie główny cel świadczonych usług oferowanych przez Pana, czy celem tych usług będzie poprawa zdrowia klientów, jaki wpływ na poprawę zdrowia klienta będą miały świadczone przez Pana usługi?
Odpowiedź: Wykonywane przeze mnie usługi masażu związane są z poprawą kondycji fizycznej oraz będą nakierowane aby przez masaż przede wszystkim ciała pacjenta tj. pleców, barku, rąk oraz nóg wzmóc stymulowanie przepływu krwi i limfy w organizmie, co bezpośrednio łączy się z redukcją napięć oraz redukcją toksyn w organizmie i z ogólną poprawą stanu zdrowia pacjenta. Zakres oferowanego masażu nie przewiduje wykonywania w ramach jego trwania usług kosmetycznych.
Pytanie 11) W jaki sposób będzie Pan dokumentować przychody i koszty osiągane z „działalności nierejestrowej” np. rachunki, faktury? Należy opisać.
Odpowiedź: W ramach działalności nierejestrowanej przychody będę dokumentować dziennymi kartami przychodów lub fakturami. Natomiast koszty będę dokumentować fakturami lub dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatku związanego z ww. działalnością np. paragonem lub pokwitowaniem.
Pytanie 12) Jaki rodzaj ewidencji dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych (rozliczania przychodów i kosztów) będzie Pan prowadził, tj. czy będzie Pan ewidencjonował uzyskane w danym miesiącu przychody z ww. działalności nierejestrowanej, koszty uzyskania przychodu poniesione w danym miesiącu, jaki rodzaj ewidencji będzie Pan prowadził np. arkusz kalkulacyjny ....?
Odpowiedź: Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych przychody oraz koszty będę ewidencjonować w układzie miesięcznym oraz będę prowadził w przyszłości ww. ewidencję przychodów i kosztów w arkuszu kalkulacyjnym .....
Pytanie
Czy uzyskany przeze mnie w przyszłości za dany rok podatkowy dochód z niezarejestrowanej działalności gospodarczej będę miał obowiązek połączyć z dochodem uzyskiwanym także w danym roku podatkowym - przeze mnie do ukończenia 26 lat - z tytułu zatrudnienia na umowę zlecenia i czy w przyszłości będą zobowiązany łącznie zadeklarować ww. dochody do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych?
Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z 11 września 2025 r.)
Na wstępie należy wskazać, iż w przyszłości będę uzyskiwać dochód z dwóch źródeł przychodów. Jedno źródło jest to dochód o którym mowa w art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli będzie to działalność gospodarcza niezarejestrowana, z której to działalności dochód jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Drugie źródło jest to zatrudnienie do ukończenia przeze mnie 26 lat na umowę zlecenia, o którym to źródle mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to dochód stosowanie do art. 21 ust. 1 pkt. 148 lit b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do kwoty rocznej w wysokości 85 528 zł jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też reasumując powyższe należy uznać, iż w przyszłości uzyskany przeze w danym roku podatkowym dochód z niezarejestrowanej działalności gospodarczej nie będę miał obowiązku połączyć z dochodem uzyskanym przeze mnie - do ukończenia 26 lat - z tytułu zatrudnienia na umowę zlecenia, a uzyskiwanie przeze mnie w przyszłości dochodu z gospodarczej działalności niezarejestrowanej nie grozi mi utratą zwolnienia w danym roku podatkowym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu z tytułu mojego zatrudnienia na umowę zlecenia, pod warunkiem jednakże że łączny dochód z ww. dwóch źródeł rocznie nie przekroczy, według stanu prawnego w roku 2025, kwoty w wysokości 85 528 zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są:
- działalność wykonywana osobiście (pkt 2),
- inne źródła (pkt 9).
Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, określony został w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Stosownie natomiast do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Natomiast zgodnie z art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.):
Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207 oraz z 2023 r. poz. 1667), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.
W myśl natomiast art. 5 ust. 2 ww. ustawy Prawo przedsiębiorców:
Osoba wykonująca działalność, o której mowa w ust. 1, może złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność ta staje się działalnością gospodarczą z dniem określonym we wniosku.
Stosowanie tego przepisu to prawo, a nie obowiązek potencjalnego przedsiębiorcy - osoba wykonująca działalność może w każdej chwili złożyć wniosek o wpis do CEiDG, wchodząc w reżim obowiązujący zarejestrowanych przedsiębiorców.
Jak wynika z przytoczonych przepisów podatkowych, przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, stosownie do art. 20 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są kwalifikowane do przychodów z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan studentem fizjoterapii piątego roku …. Aktualnie ma Pan ukończone 25 lat i pracuje na umowę zlecenia w sanatorium. Zatrudnienie na umowę zlecenia w sanatorium jest Pana jedynym miejscem pracy. Przed rozpoczęciem studiów skoczył Pan szkołę policealną masażu i jest dyplomowanym technikiem masażystą. Z uwagi na fakt, iż nie ma Pan ukończonych 26 lat oraz na fakt, iż Pana wynagrodzenie z tytułu zatrudnienia na umowę zlecenia nie przekracza rocznie kwoty 85 528 zł, Pana pracodawca nie nalicza i nie pobiera z wypłacanego Panu wynagrodzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W przyszłości ma Pan zamiar prowadzić w niewielkim zakresie działalność gospodarczą niezarejestrowaną, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 18 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Wskazał Pan, że będzie Pan świadczyć usługi masażu na podstawie zawartych ustnie umów zlecenia. Wykonywane przez Pana usługi masażu związane będą z poprawą kondycji fizycznej oraz będą nakierowane aby przez masaż przede wszystkim ciała pacjenta tj. pleców, barku, rąk oraz nóg wzmóc stymulowanie przepływu krwi i limfy w organizmie, co bezpośrednio łączy się z redukcją napięć oraz redukcją toksyn w organizmie i z ogólną poprawą stanu zdrowia pacjenta. Zakres oferowanego masażu nie przewiduje wykonywania w ramach jego trwania usług kosmetycznych. Do wykonywania usług w zakresie działalności nierejestrowanej nie będzie Pan zatrudniać osób trzech. W okresie ostatnich 60 miesięcy, przed rozpoczęciem tzw. „działalności gospodarczej” nie wykonywał i nie będzie wykonywał działalności gospodarczej. Prognozowany przez Pana przychód należny z tytułu świadczenia usług, które będą przez Pana wykonywane na zasadach działalności gospodarczej nierejestrowanej, nie przekroczy w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W momencie uzyskiwania przychodów z działalności gospodarczej nierejestrowanej nie będzie Pan miał ukończonych 26 lat. Niezarejestrowaną działalność gospodarczą zamierza Pan rozpocząć od października 2025 r. Przewiduje Pan, iż w dniu 15 października 2025 r. uzyska Pan pierwszy przychód z tego tytułu.
Mając na uwadze przedstawione wyżej uregulowania prawne należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Działalność nierejestrowana oraz działalność wykonywana osobiście stanowią odrębne źródła przychodów, a dochody uzyskiwane przez podatników z tych źródeł podlegają odmiennym zasadom opodatkowania. Podatnik w danym roku podatkowym może uzyskiwać przychody z kilku źródeł.
Zatem osiągnięte w danym roku przychody oraz poniesione koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności nierejestrowej powinien Pan wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), w specjalnie przeznaczonym to tego celu wierszu: „Działalność nierejestrowana, określona w art. 20 ust. 1ba ustawy” oraz opodatkować je według skali podatkowej (12%, 32%).
Jednocześnie nie ma przeszkód, aby w tym samym roku podatkowym uzyskiwał Pan zarówno przychody z działalności nierejestrowej, jak i przychody z działalności wykonywanej osobiście. W sytuacji, gdy osoba fizyczna uzyskuje w danym roku przychody z kilku źródeł, do ustalenia, czy przychód należny z działalności nierejestrowanej nie przekroczył w poszczególnych miesiącach 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, należy wziąć pod uwagę wyłącznie łączne przychody należne uzyskane z działalności nierejestrowanej w danym miesiącu.
Pana wątpliwości sprowadzają się również do ustalenia, czy uzyskiwany przez Pana dochód z niezarejestrowanej działalności gospodarczej będzie miał Pan obowiązek połączyć z dochodem uzyskiwanym także w danym roku podatkowym z tytułu zatrudnienia na umowę zlecenia do ukończenia 26 lat i czy w przyszłości będzie Pan zobowiązany łącznie zadeklarować ww. dochody do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.
Z wniosku wynika, że ma Pan ukończone 25 lat i pracuje na umowę zlecenia w sanatorium. Pana wynagrodzenie z tytułu zatrudnienia na umowę zlecenia nie przekracza rocznie kwoty 85.528,00 zł.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody:
a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c) z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244),
d) z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
e) z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
– otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Analiza treści powyższego zwolnienia podatkowego prowadzi do wniosku, że zwolnienie to nie ma charakteru jedynie podmiotowego, ale ma charakter podmiotowo-przedmiotowy:
- podmiotowy - bowiem jest adresowane do podatników podatku dochodowego, którzy nie ukończyli 26 roku życia,
- przedmiotowy - bo nie wszystkie przychody osiągnięte przez wskazanych metrykalnie podatników mogą korzystać z tego zwolnienia.
Zwolnienie dotyczy jedynie przychodów enumeratywnie wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 148 ww. ustawy. Możliwość zastosowania tego zwolnienia ustawodawca uzależnił od łącznego spełnienia wszystkich przesłanek wytyczonych analizowanym przepisem (zarówno tej podmiotowej, jak i tej przedmiotowej). Są to warunki sine qua non zastosowania zwolnienia.
Co do przesłanki podmiotowej zastosowania omawianego zwolnienia wątpliwości na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego nie ma, spełnienie tej przesłanki metrykalnej jest bezsporne i oczywiste, bowiem nie ma Pan ukończonych 26 lat.
Wątpliwości natomiast wzbudza i wymaga rozważenia spełnienie przesłanki przedmiotowej zastosowania zwolnienia, bowiem jak już wykazano wyżej, od strony przedmiotowej omawiane zwolnienie może mieć zastosowanie m. in. do umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od miejsca położenia źródła tych przychodów.
W konsekwencji, ulga dla młodych ma zastosowanie zarówno do przychodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami.
Za przychody z osobiście wykonywanej działalności na podstawie umowy zlecenia, uważa się przychody (pieniężne i niepieniężne) z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia uzyskiwane wyłącznie od:
- osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
- właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
- przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ustawodawca na zasadzie zamkniętej listy wskazał zatem wprost źródła przychodów objętych zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do żadnych innych źródeł przychodów, nawet bardzo podobnych, zwolnienie zastosowania mieć zatem nie może, co jest zresztą zgodne z przywołanym wyżej uzasadnieniem wprowadzenia omawianego unormowania, a także z samą racjonalnością ustawodawcy, definiującego co należy rozumieć przez poszczególne źródła przychodów.
W świetle powyższego, na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie korzystają ze zwolnienia w ramach ulgi dla młodych przychody osiągane przez podatników z działalności nierejestrowanej (art. 20 ust. 1ba ww. ustawy), jak również z umowy o dzieło (art. 13 pkt 8 ww. ustawy), pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 14 ww. ustawy), praw autorskich (art. 18 ww. ustawy), zasiłku chorobowego, stypendium (art. 20 ust. 1 ww. ustawy). W konsekwencji w ramach ulgi dla młodych nie łączy się uzyskanych przychodów z działalności nierejestrowanej z przychodami z umowy zlecenia.
Zatem w Pana sytuacji ulgą dla młodych objęte będą wyłącznie przychody uzyskiwane z umowy zlecenia zawartej z sanatorium. Gdyby wola ustawodawcy była inna, wskazałby to w przepisie, jak to uczynił np. art. 20 ust. 1 ustawy cyt. ustawy podatkowej, gdzie wymienione źródła przychodów opatrzył klauzulą „w szczególności”, na skutek czego oprócz wprost wymienionych przychodów, dopuścił jeszcze inne, niewymienione wprost.
W tym miejscu warto zaakcentować, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe nie stanowią standardu prawnego, lecz są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:
Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.
Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do przedmiotowego zwolnienia winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.
Zatem, przychody osiągane przez Pana z umowy zlecenia zawartej z sanatorium, stanowią przychody ze źródła „działalność wykonywana osobiście”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zgodnie z dyspozycją art. 13 pkt 8 ww. ustawy.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przychody z umowy zlecenia zawartej z sanatorium, będą objęte zwolnieniem z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 w zw. z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości kwoty nieprzekraczającej w roku podatkowym 85 528 zł. Przychody te powinien Pan wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), w specjalnie przeznaczonych to tego celu wierszach: „Ulga dla młodych, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy” i „Przychody z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy”. Na kwotę objętą zwolnieniem z tytułu ulgi dla młodych nie będą miały wpływu uzyskane przez Pana przychody z działalności nierejestrowanej, bowiem przychody te nie zostały objęte ulgą dla młodych.
W świetle powyższego, Pana stanowisko, zgodnie z którym uzyskiwanie przez Pana w przyszłości dochodu z gospodarczej działalności niezarejestrowanej nie grozi Panu utratą zwolnienia w danym roku podatkowym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu z tytułu zatrudnienia na umowę zlecenia, pod warunkiem jednakże że łączny Pana dochód z ww. dwóch źródeł rocznie nie przekroczy, według stanu prawnego w roku 2025, kwoty w wysokości 85 528 zł, uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Podkreślamy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy (dokumentowania kosztów uzyskania przychodu), które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
