D E C Y Z J A - Interpretacja - I-1/423-44/06

Shutterstock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.09.2006, sygn. I-1/423-44/06, Izba Skarbowa w Zielonej Górze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A


Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia Spółki z o.o. PET z dnia 17.06.2006 r. na postanowienie Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze z dnia 11.07.2006 r., nr LUS/I-3/423/30-N/06/AŻ w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Dyrektor Izby Skarbowej w Zielonej Górze:


zmienia ww. postanowienie i stwierdza, że stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Spółka z o.o. P. pismem z dnia 20.06.2006 r., na podstawie przepisu art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, wystąpiła do Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze z zapytaniem o zakres stosowania prawa podatkowego. Spółka z okazji 10-tej rocznicy swojego istnienia zorganizowała imprezę okolicznościowo-integracyjną dla pracowników i ich rodzin. Udział w imprezie był dobrowolny. Wydatki zostały sfinansowane ze środków obrotowych Spółki i zaliczone do kosztów pracowniczych. Podatnik ma wątpliwości, czy poniesione wydatki związane z organizacją ww. imprezy (poczęstunek, obsługa cateringowa, zespół muzyczny, ochrona imprezy itp.) mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zdaniem Podatnika wydatki poniesione na organizację imprezy okolicznościowo-integracyjnej nie mogą być finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, gdyż impreza została zorganizowana dla całej załogi bez uzależnienia dofinansowania od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z funduszu, a taki warunek stawia art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 04.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Nie będzie więc tutaj miał zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki zostały sfinansowane za środków obrotowych Spółki i zaliczone do kosztów pracowniczych. Są one związane z prowadzoną działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą, a przez to zwiększenie efektywności ich pracy. Spółka uważa, że wydatki te spełniają warunki określone w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegają więc zaliczeniu do kosztów podatkowych.


Organ pierwszej instancji postanowieniem z dnia 11.07.2006 r. nr LUS/I-3/423/30-N/06/AŻ uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe, tj. uznał, że wydatki poniesione na organizację imprezy okolicznościowo-integracyjnej dla pracowników nie mogą być zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodu.


W dniu 18.07.2006 r. Podatnik złożył zażalenie na ww. postanowienie Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze, w którym wniósł o zmianę postanowienia. Zdaniem Podatnika wydatki poniesione na organizację imprezy są związane z prowadzoną działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą, a przez to zwiększenie efektywności ich pracy. Istnieje więc związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionym wydatkiem, a osiągniętymi przychodami. Wydatki te nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, spełniają zatem przesłanki do zaliczenia ich do kosztów podatkowych w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Takie stanowisko wyraziło również Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 02.01.2006 r. zamieszczonym w "Przeglądzie Podatku Dochodowego nr 2 (170) z dnia 20.01.2006 r., będącym odpowiedzią na zapytanie Wydawnictwa GOFIN Sp. z o.o. w Gorzowie. W piśmie stwierdzono, że: "w przypadku sfinansowania organizacji imprezy okolicznościowej ze środków obrotowych, zdaniem Ministerstwa Finansów wydatki poniesione na jej organizację mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Stosownie bowiem do art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów,z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Wydatek podlega wic zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli spełnia określone w art. 15 ust. 1 updop warunki, a zatem jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, czyli jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na osiągane przez podatnika przychody, oraz ma on związek z prowadzoną działalnością. Taki pogląd jest też prezentowany w orzecznictwie sądowym. Kosztami podatkowymi są również tzw. Koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Wydatki te związane są bowiem z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą, a przez to zwiększenie efektywności ich pracy." Zdaniem Podatnika podobne stanowisko zajął także Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.05.2006 r. nr P-I/423/18/EW/06.


Po rozpatrzeniu zebranych w sprawie dokumentów organ odwoławczy uznaje za prawidłowe przedstawione przez Podatnika we wniosku stanowisko, zgodnie z którym wydatki związane z organizacją 10-lecia istnienia podmiotu gospodarczego stanowią koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.). W tym zakresie zmienia postanowienie Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze z dnia 11.07.2006 r., Nr LUS/I-3/423/30-N/06/AŻ. Organ II instancji nie podziela jednak w całości argumentacji przytoczonej przez Spółkę zarówno we wniosku jak i w zażaleniu.


W celu rozstrzygnięcia czy wydatek związany z organizacją 10-lecia istnienia podmiotu gospodarczego stanowi koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych podstawowe znaczenie ma określenie charakteru organizowanej w tym celu imprezy okolicznościowo-integracyjnej. Chcąc dokonać właściwej kwalifikacji podatkowej dokonanego wydatku każdorazowo należy rozważyć czy zorganizowanie imprezy okolicznościowo-integracyjnej ma charakter działalności socjalnej Podatnika. Definicja legalna "świadczenia socjalnego" została zawarta w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 04.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), zgodnie z którym przez działalność socjalną rozumie się: "usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową". Jeżeli zatem charakter imprezy okolicznościowej (integracyjnej) mieści się w zakresie świadczeń wymienionym w art. 2 ww. ustawy, to taką imprezę należy uznać za działalność socjalną pracodawcy. W konsekwencji jeżeli świadczenia realizowane w ramach imprezy okolicznościowej (integracyjnej) stanowią działalność socjalną, o której mowa w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz nie są finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, to wówczas ponoszone na organizację takiej imprezy wydatki nie stanowią kosztów podatkowych. Stosownie bowiem do art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki ponoszone na działalność socjalną, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, również wówczas, gdy zostaną poniesione ze środków obrotowych podatnika.


W tym zakresie bez znaczenia pozostaje kwestia dochowania przez pracodawcę art. 8 ust. 1 ustawy o ZFSŚ, który zobowiązuje pracodawcę do uzależnienia przyznawania ulgowych usług i świadczeń oraz wysokości dopłat z Funduszu od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Powyższą kwestię pracodawca jest zobowiązany uregulować w regulaminie ZFSŚ, a fakt, iż pracodawca w konkretnym przypadku może napotkać trudności z jej uregulowaniem nie odbiera samemu świadczeniu charakteru socjalnego.


Organ odwoławczy podkreśla zatem, iż w celu rozstrzygnięcia, czy dany wydatek ma charakter świadczenia socjalnego należy w każdym przypadku dokonać indywidualnej i szczegółowej analizy. Organizacja imprezy okolicznościowej związanej z 10-leciem funkcjonowania podmiotu nie jest działalnością socjalną w rozumieniu art. 2 ustawy o ZFSŚ. Nie jest to bowiem dokonywane przez pracodawcę świadczenie skierowane na zapewnienie pracownikom określonej formy wypoczynku lub prowadzenie na ich rzecz działalności kulturalno-oświatowej czy sportowo-rekreacyjnej. Kwestię możliwości zaliczenia poniesionych przez podatnika wydatków do kosztów uzyskania przychodów rozstrzygać należy zatem na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie ze wskazanym przepisem poniesiony wydatek można uznać za koszt uzyskania przychodów jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki: celem poniesionego wydatku powinno być osiągnięcie przychodu, wydatek nie może znajdować się na liście zawartej w art. 16 ust. 1 ww. ustawy oraz powinien być prawidłowo udokumentowany. Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów oparta jest zatem na swoistej klauzuli generalnej, zgodnie z którą podatnik ma możliwość odliczania dla celów podatkowych wszelkich kosztów, pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zorganizowanie przez Podatnika imprezy wiązało się ściśle z 10-tą rocznicą powstania firmy. Należy uznać więc, że wydatki poniesione na organizację tej imprezy mają związek z działalnością Spółki i tym samym spełnione zostały wymogi art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Przesądza o tym cel zorganizowania imprezy. Celem tym bowiem było podkreślenie osiągnięcia jakim jest dziesięciolecie istnienia Spółki na rynku, a nie zorganizowanie rekreacji i spotkania integracyjnego dla pracowników. Wskazuje to raczej na dbałość o wizerunek firmy i podkreślanie jej osiągnięć niż na dbałość o pracowników samą w sobie, co jest celem działalności socjalnej. W tej sytuacji chociaż poniesione wydatki nie mogą być powiązane z uzyskaniem konkretnego przychodu, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyż wiążą się z funkcjonowaniem (działalnością) Spółki jako całości.


Organ odwoławczy podkreśla natomiast, że bez znaczenia dla sprawy pozostaje powołanie się przez Podatnika w zażaleniu na stanowisko Ministerstwa Finansów w piśmie z dnia 02.01.2006 r., które zamieszczono w "Przeglądzie Podatku Dochodowego nr 2 (170) z dnia 20.01.2006 r., w odpowiedzi na zapytanie Wydawnictwa GOFIN Sp. z o.o. w Gorzowie Wlkp. Z przedstawionego stanowiska nie wynika jakiego dokładnie stanu faktycznego dotyczy przytoczony fragment. Ponadto z treści opublikowanego tekstu wynika, że pismo Ministerstwa jest odpowiedzią na indywidualne zapytanie, a nie zostało wydane na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 i § 2 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Minister Finansów wydaje interpretacje w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dotyczące problemów prawa podatkowego. Interpretacje te, w tym także ich zmiany, są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów. Powołane pismo nie ma takiego charakteru, a każdy przypadek podatnika jest rozpatrywany indywidualnie w świetle obowiązujących przepisów prawa.

Izba Skarbowa w Zielonej Górze