INTERPRETACJA IDYWIDUALNA - Interpretacja - IP-PB3-423-530/07-2/ER

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.02.2008, sygn. IP-PB3-423-530/07-2/ER, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

INTERPRETACJA IDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 22.11.2007 r. (data wpływu 03.12.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podziału przychodów na przychody związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi i pozostałą działalnością - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.12.2007 r., został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podziału przychodów na przychody związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi i pozostałą działalnością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 1.01.2007 r. zmieniono zapis prawny art. 17 ust. 1 pkt 44. Z uwagi na złożoność problemu różnorodność przychodów, Spółdzielnia stanęła przed koniecznością podziału ewidencji przychodów i kosztów na dwie działalności: zwolnioną i opodatkowaną. W związku z powyższym Spółdzielnia prosi o interpretację, które przychody należy zaliczyć do poszczególnych działalności:

  1. przychody z tytułu opłat eksploatacyjnych od lokali użytkowych posiadających spółdzielcze prawo do lokalu, odrębną własność, które usytuowane są na parterze budynku mieszkalnego,
  2. przychody z tytułu opłat eksploatacyjnych od garaży wolnostojących, których użytkownicy posiadają spółdzielcze prawo do lokalu o innym przeznaczeniu lub odrębną własność,
  3. przychody wnoszone z tytułu opłat za media (energię cieplną i zimną wodę, wywóz nieczystości, gaz, itp.) od lokali o innym przeznaczeniu posiadających spółdzielcze prawo, prawo odrębnej własności, które usytuowane są na parterze, bądź na piętrze w budynku mieszkalnym,
  4. przychody z tytułu opłat za media (wymienione w pkt 3), od garaży wolnostojących, dla których ustanowione są spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu, prawa odrębnej własności,
  5. przychody z tytułu zwrotu kosztów za montaż urządzeń np. wodomierzy w lokalu użytkowym posiadających spółdzielcze prawa do lokalu lub własność odrębną, które usytuowane są w budynku mieszkalnym,
  6. przychody z tytułu opłat za zaświadczenia wystawione przez Spółdzielnię dla użytkowników lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży posiadających spółdzielcze prawa do lokali,
  7. przychody z tytułu zwrotu kosztów przygotowanych na żądanie członka Spółdzielni kopii uchwały Rady Nadzorczej, Zarządu, faktur, protokołów,
  8. przychody z odsetek wnoszonych przez użytkowników lokali mieszkalnych naliczonych od zaległości z tytułu opłat na poczet kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości,
  9. przychody z tytułu odsetek od zaległości czynszowych lokali niemieszkalnych w najmie,
  10. przychody z odsetek wnoszone przez użytkowników lokali użytkowych, naliczonych od zaległości z tytułu opłat wnoszonych na poczet kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości.

Spółdzielni wnosi również, o interpretację w sprawie kwalifikacji kosztów uzyskania przychodów:

11. koszty organizacji zebrań Rady Nadzorczej, Walnego Zgromadzenia (napoje, kanapki),

12. koszty konserwacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się również lokale użytkowe posiadające spółdzielcze prawo do lokalu,

13. koszty telefonów, materiałów biurowych,

14. koszty wynagrodzeń pracowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Zdaniem wnioskodawcy.

Przychody wymienione w pkt 1-8 i 10 wnoszone są na podstawie art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i w ocenie Spółdzielni dotyczą działalności zwolnionej. Natomiast lokale o innym przeznaczeniu usytuowane są w budynkach, które zgodnie z klasyfikacją środków trwałych mają status budynku mieszkalnego.

Zdaniem Spółdzielni koszty wymienione w pkt 11-14 dotyczą działalności zwolnionej.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, że stanowisko przedstawione przez Spółdzielnię jest nieprawidłowe:

Stosownie do treści art. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116, ze zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Przedmiotem działalności spółdzielni może być:

  1. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych,
  2. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,
  3. budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,
  4. udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,
  5. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.

Jak wynika z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

W związku z tym, że wszelkie opłaty (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji), należy więc stwierdzić, że na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składają się wpływy z opłat (czynszów) pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. na mocy ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589 ) wprowadzony został do ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), art.17 ust. 1 pkt 44 stanowiący, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w przepisie należy rozumieć:

  • budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strych, piwnice, komórki, garaże,
  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj: budynki ( pomieszczenia ) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
  • urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.),budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami ( pomieszczeniami ), obiektami i urządzeniami opłaty ( czynsze ) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Jeżeli jednak dochody uzyskane z gospodarowania ww. zasobami nie zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, wówczas zwolnienie, o którym mowa w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44, nie będzie mieć zastosowania. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych będą podlegały również dochody z działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, np. dochody z najmu lokali użytkowych, powierzchni reklamowych na budynkach, miejsc na dachach pod anteny satelitarne oraz anteny telefonii komórkowej bez względu na cel, na jaki zostaną przeznaczone.

Odpowiadając na pytanie oznaczone we wniosku Nr 1 i 3:

Lokale użytkowe, bez względu na formę własności, nie należą do żadnej z ww. trzech grup budynków, pomieszczeń i urządzeń, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiających im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniających sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Uzyskane z tego tytułu dochody jako nie pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, nie będą spełniały warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy i stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Odpowiadając na pytanie oznaczone we wniosku Nr 2, 4 i 5:

Garaże, bez względu na formę własności, mieszczą się w pojęciu zasoby mieszkaniowe, o ile służą mieszkańcom lokali mieszkalnych w celu zaspokojenia ich potrzeb i wykorzystywane są zgodnie z przeznaczeniem, dla którego zostały wybudowane. Dochody uzyskiwane w ten sposób, będą zwolnione z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast dochody uzyskiwane z opłat z najmu garaży od osób trzecich należy traktować jako dochody nie pochodząc z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Tak samo należy traktować przychody z tytułu opłat eksploatacyjnych (wymienionych w pytaniu nr 4) z wynajmu ww. garaży, oraz przychody z tytułu zwrotu kosztów za montaż urządzeń, np. wodomierzy w lokalach użytkowych opisanych w pytaniu nr 5 mimo, iż usytuowane są w budynku mieszkalnym. Dochody uzyskane z tych źródeł nie będą spełniały warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy i stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Odpowiadając na pytanie oznaczone we wniosku Nr 6, 7, 8, 9 i 10:

Uzyskane przychody z tytułu opłat za zaświadczenia, opłat z tytułu zwrotu kosztów za wydawane na żądanie członków Spółdzielni kopie dokumentów oraz otrzymanych przez Spółdzielnię należności z tytułu odsetek od zaległości w czynszach lokali mieszkalnych, niemieszkalnych i użytkowych są przychodami z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, ponieważ nie są związane z działalnością Spółdzielni polegającą na

zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych swoich członków, dlatego nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy i stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy i podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy bowiem przypomnieć, że dla zwolnienia z podatku istotny jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód, ale również źródło pochodzenia tego dochodu.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zobowiązuje podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku.

W związku z tym, że Spółdzielnia prowadzi zarówno działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej (wolnej od podatku, przy spełnieniu warunku określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), jak i inną działalność gospodarczą (podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym), obowiązana jest prowadzić odrębne ewidencje dla wszystkich przychodów i kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz dla pozostałej działalności oraz pamiętając o postanowieniach art. 15 ust. 1, w związku z art. 16 ust. 1, podzielić koszty uzyskania przychodów na te związane (dotyczące) z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, jak i te, które pochodzą z pozostałej działalności.

W przypadku, gdy przyporządkowanie poniesionych kosztów do osiągniętych przychodów z poszczególnych źródeł nie jest możliwe, co ma miejsce przy ustaleniu kosztów wymienionych przez Spółdzielnię w pkt 11 14, należy zastosować art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pierwszy z tych artykułów stanowi, że jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Zgodnie z drugim przepisem, zasadę tę stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się odpowiednio. Pamiętać jednak należy, że ustalanie wielkości kosztów zgodnie z ww. zasadami może mieć zastosowanie jedynie w sytuacjach wyjątkowych i w odniesieniu do określonych kosztów, wspólnych dla obu źródeł przychodu, których nie można jednoznacznie przypisać do jednej z kategorii przychodów. Do takich kosztów uzasadnione jest zastosowanie proporcji, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Koszty te rozliczone winny zostać wg stosunku, w jakim pozostają przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi w ogólnej kwocie przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie