POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/ROP1/423-102- 90/05/AF

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.05.2005, sygn. 1472/ROP1/423-102- 90/05/AF, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), w związku z wnioskiem spółki z dnia 29.03.2005 r. (data wpływu do tutejszego urzędu 29.03.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych


postanawia


- uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika, opisane w części i) oraz ii) pytania.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż XXX Sp. z o.o. jest firmą działającą w branży medycznej a przedmiotem jej działalności jest m.in. świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia, w szczególności z zakresu dializoterapii. Czynności w tym zakresie prowadzone są w stacjach dializ prowadzonych przez Spółkę, lokalizowanych na terenie pomieszczeń wynajmowanych od szpitali oraz, niejednokrotnie, przy użyciu profesjonalnego personelu medycznego przejmowanego od szpitali na podstawie przepisów Kodeksu Pracy.

Co do zasady, za prowadzoną dializoterapię Spółka nie pobiera wynagrodzenia od pacjentów - należności wynikające z prowadzonej dializoterapii finansowane są na podstawie kontraktów zawieranych przez XXX Sp. z o.o. z Narodowym Funduszem Zdrowia (wcześniej z Kasami Chorych).

W dniu 18.10.2004r., celem organizacji stacji dializ na terenie Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego (dalej "Szpital") i zawarcia umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia (dalej NFZ), dotyczącej finansowania udzielania świadczeń zdrowotnych odrębnie kontraktowanych w zakresie hemodializ z transportem, Spółka zawarła ze Szpitalem umowę najmu, regulującą w sposób kompleksowy zasady organizacji stacji dializ, jak również warunki prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie dializoterapii na terenie Szpitala (dalej umowa).

Intencją Spółki podczas zawierania umowy było:

a) rozpoczęcie działalności w zakresie dializoterapii na terenie województwa lubelskiego, w pomieszczeniach i przy użyciu sprzętu wynajmowanego od Szpitala,

b) przejęcie na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy wykwalifikowanych pracowników stacji dializ, zatrudnionych wcześniej przez Szpital, niezbędnych do wykonywania obowiązków pracowniczych w zakresie prowadzenia przez Spółkę stacji dializ,

c) przejęcie praw i obowiązków wynikających z umowy zawartej pomiędzy Szpitalem a NFZ o udzielanie świadczeń zdrowotnych odrębnie kontraktowanych w zakresie hemodializ z transportem, i tym samym, uzyskiwanie od NFZ należności za świadczone usługi dializoterapii.

Zgodnie z zawarta umową, w zamian za

(i) udostępnienie przez Szpital stacji dializ wraz z pomieszczeniami pomocniczymi,

(ii) wyrażenie zgody na przejecie 33 pracowników Szpitala oraz

(iii) powzięcie przez Szpital zobowiązania do nie prowadzenia konkurencyjnej wobec Spółki działalności w zakresie dializoterapii w okresie obowiązywania umowy, Spółka zobowiązana była m.in. do:

i) wypłacenia odstępnego za przejęcie praw i obowiązków wynikających z umowy z NFZ o udzielanie świadczeń zdrowotnych odrębnie kontraktowanych w zakresie hemodializ z transportem na rzecz Szpitala (zobowiązanie do poniesienia powyższego wydatku przez Spółkę zostało zawarte pod warunkiem zarejestrowania przez nią zakładu opieki zdrowotnej oraz po uzyskania zgody NFZ na przejęcie praw i obowiązków wynikających z tej umowy),

ii) wypłacenia pracownikom przejmowanym od Szpitala zaległego wynagrodzenia z tytułu realizacji art. 14a ustawy z dnia 16.12.1994r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995r., Nr 1, poz. 2 z późn. zm.), w kwotach zaległych oraz kwotach wynikających z powstania zaległości miedzy 31.08.2004r. a datą przejęcia pracowników (dalej koszty pracownicze),

iii) wypłacenia pozostałych zaległych wynagrodzeń przejmowanym pracownikom a także zaległości w zakresie pozostałych zobowiązań budżetowych Szpitala, obejmujących w szczególności zaległości podatkowe wobec przejmowanych pracowników, zaległości z tytułu płatności na rzecz ZUS, należności budżetowych Szpitala dotyczących wynajmowanych pomieszczeń (podatków gruntowych i od nieruchomości) i innych zaległych, obowiązkowych płatności na rzecz Skarbu Państwa.

Podjęcie decyzji o poniesieniu w/w kosztów przez Spółkę było warunkiem koniecznym do rozpoczęcia prowadzenia stacji dializ na terenie Szpitala i wynikało bezpośrednio z zawartych z nim uzgodnień.

Przedmiotem pytania Podatnika w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest potwierdzenie jego stanowiska, iż wydatki poniesione przez XXX Poland Sp. z o.o., wymienione w punkcie i) oraz ii), stanowią w pełnej wysokości jego koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 zd. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Odnośnie pytania dotyczącego odstępnego należy zauważyć, iż charakter opisanej opłaty wskazuje, że mamy tu do czynienia raczej z odszkodowaniem wypłaconym przez Spółkę na rzecz Szpitala z tytułu jego zobowiązania do nie prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec Spółki w zakresie prowadzenia stacji dializ niż z odstępnym.

Instytucja odstępnego jest unormowana w art. 396 ustawy z dnia 23.04.1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Według niego, wolno jednej ze stron lub obu stronom umowy odstąpić od niej za zapłatą oznaczonej sumy pieniężnej, czyli odstępnego. Instytucja ta jest odmianą umownego prawa odstąpienia i jest równoznaczna z odszkodowaniem za niedojście umowy do skutku.

Z przedstawionych okoliczności można wnioskować, że nie taki był zamiar stron umowy zawartej pomiędzy Spółką a Szpitalem.

Z wyjaśnień Podatnika wynika, iż poniesiony wydatek stanowi warunek organizacji nowej stacji dializ, pozostaje w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów z tytułu prowadzenia tejże działalności oraz zawarcia umowy z NFZ. Ponieważ wydatek, nazywany przez Spółkę odstępnym, musi mieć związek z konkretnym przychodem, może on zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów wtedy, gdy umowa dojdzie do skutku, tzn. Spółka przejmie prawa i obowiązki wynikające z umowy z NFZ o udzielanie świadczeń zdrowotnych - zgodnie z art. 15 ust. 4 updop, który stanowi, że koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

W kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu wypłaty zaległych wynagrodzeń pracownikom przejmowanym na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy, należy zauważyć, iż wynagrodzenia wypłacane przez pracodawcę są, co do zasady, kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem art. 16 updop.

Jako koszt uzyskania przychodu dla celów podatkowych uznaje się kwotę wynagrodzenia brutto. Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 57 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1.01.2005r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy.

Z kolei w myśl art. 16 ust. 1 pkt 57a updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40, określonych w ustawie z dnia 13.10.1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Wynika z tego, iż składki na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzeń, obciążające pracownika z tytułu wynagrodzenia stanowią koszt uzyskania przychodów pracodawcy już w momencie wypłaty wynagrodzenia. Natomiast składki na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez pracodawcę, stanowią dla niego koszt uzyskania przychodu dopiero w momencie ich opłacenia na rzecz ZUS.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego pragnie zaznaczyć, iż przedmiotem interpretacji nie była załączona do wniosku Podatnika umowa, jako nie podlegająca interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, składane w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, za pośrednictwem Naczelnika II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie