
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 06.06.2005r. Spółki z o.o. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ? skorzystanie z innych form pomocy publicznej a utrata prawa do zwolnienia podatkowego
stwierdza, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Spółka jest średnim przedsiębiorcą prowadzącym działalność na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej Strefa) na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001r. Spółka zamierza wystąpić o dofinansowanie swoich projektów inwestycyjnych z ?Sektorowego Programu Operacyjnego ? Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006?. Dochód Spółki z tytułu ww. dofinansowania będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.
Podatnik stoi na stanowisku, iż skorzystanie z dofinansowania projektów inwestycyjnych nie spowoduje utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie Strefy.
Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2000r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa.
W dniu 01.01.2001r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 117, poz.1228) wprowadzająca m.in. zmianę przepisów przyznających zwolnienia i preferencje dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi. Jednocześnie w art.5 ust.1 tej ustawy wskazano, że przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed 01.01.2001r.) uzyskali zezwolenia na podstawie art.16 ust.1 ustawy wymienionej w art.1 (tj. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych), zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art.12 ustawy, o której mowa w art.1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 01.01.2001r.).
Kolejną istotną zmianę w zakresie specjalnych stref ekonomicznych przyniosło członkostwo Polski w Unii Europejskiej, kiedy to weszły w życie (z dniem 01.05.2004r.) przepisy ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840), które uchyliły art.5 nowelizacji z dnia 16.11.2000r. Tym samym przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 01.01.2001r. stracili prawo do 100% zwolnienia z podatku dochodowego na dotychczasowych zasadach.
Tym niemniej - zgodnie z art.6 ustawy z dnia 02.10.2003r. - przedsiębiorca, który zyskał zezwolenie przed 01.01.2001r., może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę, polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy zwolnień określonych w art.5 tej ustawy. Termin złożenia powyższego wniosku upływa z dniem 31 grudnia 2007r.
Artykuł 5 nowelizacji z dnia 02.10.2003r. dzieli przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy, na trzy grupy. Przedsiębiorcy mali i średni
- 30% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. ? dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze motoryzacyjnym,
- 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit.a) na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 01.01.2000r.,
- 50% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a) na podstawie zezwolenia wydanego po dniu 31.12.1999r. (art.5 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 02.10.2003r.).
Przepisy art.5 ust.6 powołanej ustawy określiły ponadto warunki, w których przedsiębiorcy mali i średni tracą prawo do zwolnień podatkowych. I tak, przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:
- zostało zbytych 100% wkładów, udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą,
- spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą połączyła się z inną spółką,
- nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą.
Ponadto przypadki, w których zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wygasa, może zostać cofnięte lub przedmiot działalności ograniczony określone zostały w art.19 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Przepis ten wymienia następujące przypadki:
- upływ okresu, na jaki została ustanowiona strefa (wygaśnięcie zezwolenia ? art.19 ust.1 ustawy),
- zaprzestanie prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy (cofnięcie lub ograniczenie zezwolenia ? art.19 ust.3 pkt 1 ustawy),
- rażące uchybienie warunkom określonym w zezwoleniu (cofnięcie lub ograniczenie zezwolenia ? art.19 ust.3 pkt 2 ustawy),
- nie usunięcie uchybień stwierdzonych w toku kontroli przeprowadzonej przez ministra właściwego ds. gospodarki w terminie wyznaczonym w wezwaniu ministra do ich usunięcia (cofnięcie lub ograniczenie zezwolenia ? art.19 ust.3 pkt 3 ustawy).
Zgodnie z §3 ust.1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 224, poz. 2270 z późn.zm.) zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art.17 ust.1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną.
Paragraf 5 ust.1 i ust.2 tego rozporządzenia wymienia przypadki, w których zwolnienie od podatku dochodowego przysługuje przedsiębiorcy. I tak w myśl ust.1 zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:
- nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
- będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.
Ust.2 stanowi natomiast, iż zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy przez okres nie krótszy niż 5 lat.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że zarówno przesłanki warunkujące prawo do zwolnień (§5 ust.1 i 2 rozporządzenia z dnia 14.09.2004r.), jak i przesłanki wygaśnięcia, cofnięcia lub ograniczenia zezwolenia (art.19 ust.1 i 3 ustawy z dnia 20.10.1994r.) stanowią katalog zamknięty. Korzystanie przez Spółkę z innych form pomocy publicznej, nie wypełnia żadnej z tych przesłanek. Jedyne ograniczenie w zakresie korzystania z tej formy pomocy publicznej stanowi wyczerpanie dopuszczalnej pomocy regionalnej.
Ponadto należy podkreślić, iż pomoc regionalna nie wliczana jest do pomocy de minimis
Zatem stanowisko przedstawione przez Spółkę we wniosku ? w swej istocie - jest prawidłowe.
