
Temat interpretacji
w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych wynikających z uczestnictwa w spółce komandytowo-akcyjnej
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 6 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych wynikających z uczestnictwa w spółce komandytowo-akcyjnej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych wynikających z uczestnictwa w spółce komandytowo-akcyjnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest osobą prawną funduszem inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych (dalej: Wnioskodawca), utworzonym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. Nr 146, poz. 1546 ze zm.; dalej ustawa o funduszach).
Wnioskodawca zamierza inwestować/ lokować własne środki za pośrednictwem polskiej spółki osobowej. W tym celu Wnioskodawca zamierza utworzyć spółkę osobową działającą w formie spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA).
Wnioskodawca będzie miał w SKA status akcjonariusza. Status komplementariusza w SKA będzie posiadała polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Pytaniem interpretacyjnym objęty jest status Wnioskodawcy jako akcjonariusza SKA.
Tak utworzona SKA może zostać wspólnikiem innej, działającej i prowadzącej w Polsce działalność gospodarczą spółki komandytowo-akcyjnej lub jawnej (dalej: SpJ). SKA będzie pełniła rolę biernego inwestora w SpJ. Bieżącym zarządzaniem SpJ będzie zajmował się komplementariusz SKA.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca, jako wspólnik SKA, będzie podatnikiem CIT...
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym do rozliczenia przez Wnioskodawcę przychodów/ dochodów osiąganych przez SpJ oraz SKA znajdzie zastosowanie art. 5 ustawy o CIT...
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dochody SKA i SpJ będą opodatkowane CIT wyłącznie u Wnioskodawcy...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Pytanie 1
Zdaniem Wnioskodawcy, podatnikiem CIT w tej sytuacji będzie wyłącznie Wnioskodawca. Sama SKA nie będzie podatnikiem CIT.
Zgodnie z art. 1 ust. 1-3 ustawy o CIT, status podatnika CIT wiąże się z następującymi właściwościami:
- dany podmiot posiada osobowość prawną (ewentualnie jest spółką kapitałową w organizacji) art. 1 ust. 1 ustawy o CIT;
- dany podmiot jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej ale z wyłączeniem spółek niemających osobowości prawnej art. 1 ust. 2 ustawy o CIT;
- dany podmiot mający siedzibę lub zarząd w innym państwie, nie posiada osobowości prawnej, ale zgodnie z przepisami podatkowymi tego państwa traktowany jest jak osoba prawna i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w tym państwie art. 1 ust. 3 ustawy o CIT.
SKA jest spółką osobową, która nie została przez ustawodawcę wyposażona w podmiotowość prawną. W związku z powyższym, żadna z przesłanek decydujących o statusie podatnika CIT z art. 1 ust. 1 do ust. 3 ustawy o CIT, nie wystąpi w przypadku SKA:
- SKA nie jest osobą prawną (- art. 1 ust. 1 ustawy o CIT);
- jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, ale jest też spółką niemającą osobowości prawnej (- art. 1 ust. 2 ustawy o CIT);
- SKA jest podmiotem polskim spółką polską z siedzibą i zarządem w Polsce (- art. 1 ust. 3 ustawy o CIT).
Innymi słowy SKA, zgodnie z art. 1 ust. 1-3 ustawy o CIT, nie może zostać uznana za podatnika CIT SKA nie będzie podlegała opodatkowaniu CIT w Polsce. SKA będzie odpowiadała pojęciu spółki niebędącej osobą prawną z art. 4a pkt 14 ustawy o CIT, z której dochody i straty rozliczane są zgodnie z art. 5 ustawy o CIT (por. pytanie nr 2). Podatnikiem podatku dochodowego w tej sytuacji będzie Wnioskodawca jako wspólnik (akcjonariusz) SKA.
Pytanie 2
Zdaniem Wnioskodawcy, do przychodów/ dochodów osiąganych przez SpJ oraz SKA, zastosowanie znajdzie art. 5 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o CIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o CIT, powyższe zasady stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień, itp.
Przepis ten znajduje zastosowanie w zakresie opodatkowania CIT podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego (CIT/ PIT) podmiotów transparentnych podatkowo, w szczególności spółek osobowych. Spółki osobowe nie podlegają opodatkowania podatkiem dochodowym w sposób bezpośredni nie są podatnikami tego podatku podatnikami tego podatku są wyłącznie ich wspólnicy (stosownie do posiadanego udziału w zysku danej spółki).
Konsekwentnie, art. 5 ustawy o CIT znajdzie zastosowanie do polskiej spółki osobowej (SpJ) jako spółki niebędącej podatnikiem CIT. Sama SpJ nie będzie zatem podatnikiem CIT podatnikiem takim będą jej wspólnicy, proporcjonalnie do posiadanego przez nich prawa do udziału w zysku.
Przepis ten będzie miał również zastosowanie do przychodów/ dochodów SKA uzyskiwanych jako wspólnik SpJ z działalności SpJ spółka ta (SKA) również jest spółką niebędącą osobą prawną (jest ona transparentną podatkowo spółką osobową, niebędącą podatnikiem CIT). Podatnikiem CIT z tytułu zysków SKA będą jej wspólnicy stosownie do posiadanego przez nich prawa do udziału w zysku tej spółki. Podatnikiem CIT z tytułu zysków SpJ i SKA jako spółek transparentnych podatkowo objętych normą art. 5 ustawy o CIT będzie wyłącznie Wnioskodawca, jako bezpośredni wspólnik SKA (akcjonariusz tej spółki) i pośredni wspólnik SpJ (udział kapitałowy Wnioskodawcy w SpJ będzie zachowany za pośrednictwem SKA).
Pytanie 3
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dochody SKA i SpJ będą opodatkowane CIT wyłącznie u Wnioskodawcy.
SKA i SpJ nie będą podatnikami CIT. Do rozliczenia dochodów tych spółek znajdzie zastosowanie art. 5 ustawy o CIT ich dochody będą u wspólnika posiadającego status podatnika CIT (u Wnioskodawcy) opodatkowane CIT proporcjonalnie do posiadanego przez niego prawa do udziału w zysku tych spółek.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania nr 1, pytania nr 2 oraz pytania nr 3, uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 341 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
