w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych wynikających z uczestnictwa w spółce komandytowo-akcyjnej - Interpretacja - IPPB3/423-689/13-2/DP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.12.2013, sygn. IPPB3/423-689/13-2/DP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych wynikających z uczestnictwa w spółce komandytowo-akcyjnej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 6 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych wynikających z uczestnictwa w spółce komandytowo-akcyjnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych wynikających z uczestnictwa w spółce komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną  funduszem inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych (dalej: Wnioskodawca), utworzonym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. Nr 146, poz. 1546 ze zm.; dalej ustawa o funduszach).

Wnioskodawca zamierza inwestować/ lokować własne środki za pośrednictwem polskiej spółki osobowej. W tym celu Wnioskodawca zamierza utworzyć spółkę osobową działającą w formie spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA).

Wnioskodawca będzie miał w SKA status akcjonariusza. Status komplementariusza w SKA będzie posiadała polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Pytaniem interpretacyjnym objęty jest status Wnioskodawcy jako akcjonariusza SKA.

Tak utworzona SKA może zostać wspólnikiem innej, działającej i prowadzącej w Polsce działalność gospodarczą spółki komandytowo-akcyjnej lub jawnej (dalej: SpJ). SKA będzie pełniła rolę biernego inwestora w SpJ. Bieżącym zarządzaniem SpJ będzie zajmował się komplementariusz SKA.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca, jako wspólnik SKA, będzie podatnikiem CIT...
  2. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym do rozliczenia przez Wnioskodawcę przychodów/ dochodów osiąganych przez SpJ oraz SKA znajdzie zastosowanie art. 5 ustawy o CIT...
  3. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dochody SKA i SpJ będą opodatkowane CIT wyłącznie u Wnioskodawcy...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Pytanie 1

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnikiem CIT w tej sytuacji będzie wyłącznie Wnioskodawca. Sama SKA nie będzie podatnikiem CIT.

Zgodnie z art. 1 ust. 1-3 ustawy o CIT, status podatnika CIT wiąże się z następującymi właściwościami:

  • dany podmiot posiada osobowość prawną (ewentualnie jest spółką kapitałową w organizacji)  art. 1 ust. 1 ustawy o CIT;
  • dany podmiot jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej ale z wyłączeniem spółek niemających osobowości prawnej  art. 1 ust. 2 ustawy o CIT;
  • dany podmiot mający siedzibę lub zarząd w innym państwie, nie posiada osobowości prawnej, ale zgodnie z przepisami podatkowymi tego państwa traktowany jest jak osoba prawna i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w tym państwie  art. 1 ust. 3 ustawy o CIT.

SKA jest spółką osobową, która nie została przez ustawodawcę wyposażona w podmiotowość prawną. W związku z powyższym, żadna z przesłanek decydujących o statusie podatnika CIT z art. 1 ust. 1 do ust. 3 ustawy o CIT, nie wystąpi w przypadku SKA:

  • SKA nie jest osobą prawną (- art. 1 ust. 1 ustawy o CIT);
  • jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, ale jest też spółką niemającą osobowości prawnej (- art. 1 ust. 2 ustawy o CIT);
  • SKA jest podmiotem polskim spółką polską z siedzibą i zarządem w Polsce (- art. 1 ust. 3 ustawy o CIT).

Innymi słowy SKA, zgodnie z art. 1 ust. 1-3 ustawy o CIT, nie może zostać uznana za podatnika CIT  SKA nie będzie podlegała opodatkowaniu CIT w Polsce. SKA będzie odpowiadała pojęciu spółki niebędącej osobą prawną z art. 4a pkt 14 ustawy o CIT, z której dochody i straty rozliczane są zgodnie z art. 5 ustawy o CIT (por. pytanie nr 2). Podatnikiem podatku dochodowego w tej sytuacji będzie Wnioskodawca jako wspólnik (akcjonariusz) SKA.

Pytanie 2

Zdaniem Wnioskodawcy, do przychodów/ dochodów osiąganych przez SpJ oraz SKA, zastosowanie znajdzie art. 5 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o CIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o CIT, powyższe zasady stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień, itp.

Przepis ten znajduje zastosowanie w zakresie opodatkowania CIT podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego (CIT/ PIT) podmiotów transparentnych podatkowo, w szczególności spółek osobowych. Spółki osobowe nie podlegają opodatkowania podatkiem dochodowym w sposób bezpośredni  nie są podatnikami tego podatku podatnikami tego podatku są wyłącznie ich wspólnicy (stosownie do posiadanego udziału w zysku danej spółki).

Konsekwentnie, art. 5 ustawy o CIT znajdzie zastosowanie do polskiej spółki osobowej (SpJ) jako spółki niebędącej podatnikiem CIT. Sama SpJ nie będzie zatem podatnikiem CIT  podatnikiem takim będą jej wspólnicy, proporcjonalnie do posiadanego przez nich prawa do udziału w zysku.

Przepis ten będzie miał również zastosowanie do przychodów/ dochodów SKA uzyskiwanych jako wspólnik SpJ z działalności SpJ spółka ta (SKA) również jest spółką niebędącą osobą prawną (jest ona transparentną podatkowo spółką osobową, niebędącą podatnikiem CIT). Podatnikiem CIT z tytułu zysków SKA będą jej wspólnicy stosownie do posiadanego przez nich prawa do udziału w zysku tej spółki. Podatnikiem CIT z tytułu zysków SpJ i SKA jako spółek transparentnych podatkowo objętych normą art. 5 ustawy o CIT będzie wyłącznie Wnioskodawca, jako bezpośredni wspólnik SKA (akcjonariusz tej spółki) i pośredni wspólnik SpJ (udział kapitałowy Wnioskodawcy w SpJ będzie zachowany za pośrednictwem SKA).

Pytanie 3

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dochody SKA i SpJ będą opodatkowane CIT wyłącznie u Wnioskodawcy.

SKA i SpJ nie będą podatnikami CIT. Do rozliczenia dochodów tych spółek znajdzie zastosowanie art. 5 ustawy o CIT  ich dochody będą u wspólnika posiadającego status podatnika CIT (u Wnioskodawcy) opodatkowane CIT proporcjonalnie do posiadanego przez niego prawa do udziału w zysku tych spółek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania nr 1, pytania nr 2 oraz pytania nr 3, uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 341 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie