Czy Spółka może zakwalifikować do wydatków inwestycyjnych w ramach Zezwolenia, stanowiących podstawę ustalenia zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust... - Interpretacja - IPTPB3/423-240/12-2/KJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.09.2012, sygn. IPTPB3/423-240/12-2/KJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Spółka może zakwalifikować do wydatków inwestycyjnych w ramach Zezwolenia, stanowiących podstawę ustalenia zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki na zapłatę przedstawionej w stanie faktycznym faktury, które pozostają po odjęciu kwoty wydatków rozliczonych w ramach umowy od całkowitej kwoty przedmiotowej faktury?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (), przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2012 r. (data wpływu 27 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zakwalifikowania do wydatków inwestycyjnych w ramach posiadanego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej części poniesionych wydatków inwestycyjnych udokumentowanych fakturą, w sytuacji gdy faktura ta dokumentuje fakt poniesienia wydatków objętych dwoma formami zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zakwalifikowania do wydatków inwestycyjnych w ramach posiadanego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej części poniesionych wydatków inwestycyjnych udokumentowanych fakturą, w sytuacji gdy faktura ta dokumentuje fakt poniesienia wydatków objętych dwoma formami zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) realizuje projekt polegający na rozbudowie zakładu produkcji sprężyn do samochodów (dalej: Projekt). Część tego Projektu została dofinansowana w ramach działania 4.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym), na podstawie umowy z dnia 29 października 2009 r. zawartej przez Spółkę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (instytucją wdrażającą) (dalej: Umowa).

W szczególności, zgodnie z § 3 ust. 1 ww. umowy, całkowity koszt realizacji Projektu wynosi ok. 70 mln zł. Z tej kwoty, zgodnie § 3 ust. 2 umowy, dofinansowaniem na podstawie umowy są objęte tzw. wydatki kwalifikowane, poniesione w związku z Projektem przez Spółkę, do kwoty ok. 53 mln zł (dofinansowanie wynosi 25% albo 50%, w zależności od rodzaju wydatków - § 4 umowy ). Jak stanowi § 3 ust. 3 umowy, wydatki wykraczające poza ww. kwotę (ok. 53 mln zł), określoną w ust. 2, są wydatkami niekwalifikującymi się do objęcia wsparciem (w ramach dofinansowania na podstawie Umowy) i zwiększają wkład własny beneficjenta, tj. Spółki.

Następnie, w dniu 27 października 2010 r., Spółce zostało udzielone zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) w zakresie objętym Projektem (prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej dotyczącej wyrobów z drutu, łańcuchów i sprężyn) (dalej: Zezwolenie). W ramach Zezwolenia Spółka została zobowiązana m.in. do poniesienia wydatków inwestycyjnych (w rozumieniu § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej) w wysokości co najmniej 25 mln zł; przedmiotowe wydatki stanowią jedną z przesłanek do ustalenia kwoty pomocy publicznej (regionalnej) w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dla dochodów uzyskiwanych w przyszłości przez Spółkę z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE.

W okresie od uzyskania Zezwolenia część realizowanego przez Spółkę Projektu została zatem objęta obiema wyżej wymienionymi formami pomocy publicznej, tj. dla części wydatków Projektu Spółka mogła uzyskać dofinansowanie na podstawie umowy, natomiast w pozostałym zakresie wydatki te mogły zostać uwzględnione jako wydatki inwestycyjne dla potrzeb ustalenia limitu zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w SSE.

W związku z tym, że obiema formami pomocy łącznie objęta została część przedmiotowego Projektu, zaistniała sytuacja, że na jednej fakturze (dokumentującej zakup urządzeń linii do produkcji sprężyn cylindrycznych) znajdują się koszty kwalifikowane do obu form wsparcia. Część kwoty z przedmiotowej faktury (ok. 18 tys. zł) została przez Spółkę rozliczona jako wydatki objęte dofinansowaniem na podstawie umowy. W tym momencie, łącznie z poniesionymi uprzednio wydatkami, Spółka zrealizowała pułap wydatków kwalifikujących się do dofinansowania na podstawie umowy.

Odpowiednio, zgodnie z § 3 ust. 3 umowy, pozostała część kwoty z przedmiotowej faktury stanowiła wydatki niekwalifikujące się do objęcia wsparciem na podstawie umowy. Spółka zamierza zatem rozliczyć przedmiotowe wydatki, nieobjęte wsparciem na podstawie umowy, jako wydatki inwestycyjne w ramach Zezwolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może zakwalifikować do wydatków inwestycyjnych w ramach Zezwolenia, stanowiących podstawę ustalenia zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki na zapłatę przedstawionej w stanie faktycznym faktury, które pozostają po odjęciu kwoty wydatków rozliczonych w ramach umowy od całkowitej kwoty przedmiotowej faktury...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może zakwalifikować do wydatków inwestycyjnych, w ramach Zezwolenia, stanowiących podstawę ustalenia zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki na zapłatę przedstawionej w stanie faktycznym faktury, które pozostają po odjęciu kwoty wydatków rozliczonych w ramach umowy od całkowitej kwoty przedmiotowej faktury.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody (z zastrzeżeniem ust. 4-6), uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej, pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 tego rozporządzenia.

Ponadto, przy udzielaniu pomocy publicznej (regionalnej) w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w SSE, należy uwzględnić przepisy rozporządzenia Komisji Nr 800/2008 (wskazuje na to również § 1 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia Komisji Nr 800/2008, pomoc wyłączoną (z obowiązku zgłoszenia Komisji Europejskiej) na mocy tego rozporządzenia można kumulować z inną pomocą wyłączoną na mocy tego rozporządzenia pod warunkiem, że oba środki pomocy dotyczą różnych, możliwych do określenia, kosztów kwalifikowalnych.

W świetle powyższych regulacji, zdaniem Spółki, wydatki na zakup urządzeń linii do produkcji sprężyn cylindrycznych, dokumentowane przez fakturę w przedstawionym powyżej stanie faktycznym, mogą stanowić wydatki/koszty kwalifikowane dla potrzeb ustalenia limitu zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w SSE w zakresie, w jakim wydatki na zapłatę kwoty tej faktury nie stanowią kosztów kwalifikowanych w ramach innego programu wsparcia pomocą publiczną, w tym przypadku na podstawie umowy.

Jak wynika z umowy, wydatki przekraczające określony w niej pułap są wprost wyłączone z definicji wydatków kwalifikowanych dla potrzeb dofinansowania na podstawie umowy i określenie jako wkład własny beneficjenta, tj. Spółki.

Spółka zauważa przy tym, iż pod pojęciem wydatków kwalifikowanych dla potrzeb pomocy publicznej należy rozumieć wydatki poniesione w znaczeniu kasowym, tj. rozchód środków pieniężnych z kasy lub rachunku bankowego beneficjenta pomocy publicznej. Jest to wyraźnie sprecyzowane w odpowiednich wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego, wydanych na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84. poz. 712 ze zm.).

W związku z tym, uprawnione jest stwierdzenie, iż w zakresie, w jakim zapłacona przez Spółkę kwota faktury dokumentującej zakup wyżej wymienionych urządzeń została objęta dofinansowaniem na podstawie umowy, wydatki te stanowią koszty kwalifikowane dla potrzeb dofinansowania w ramach Umowy (wsparcie w ramach działania 4.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013), natomiast pozostałe wydatki wynikające z zapłaty kwoty przedmiotowej faktury, mogą zostać rozpoznane jako wydatki kwalifikowane dla potrzeb innej formy wsparcia, tj. zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w SSE. Spełnione są bowiem oba warunki wymienione w art. 7 ust. 2 rozporządzenia Komisji Nr 800/2008, tj.:

  • oba środki pomocy dotyczą różnych kosztów kwalifikowanych (wydatki inwestycyjne przekraczające określony w umowie pułap są wprost wyłączone z kosztów kwalifikowanych dla potrzeb umowy)
  • koszty kwalifikowane, objęte oboma środkami pomocy, są możliwe do określenia (wydatki na zapłatę za fakturę stanowią koszty kwalifikowane dla potrzeb dofinansowania do określonego w umowie pułapu, natomiast w pozostałym zakresie stanowią wydatki w ramach Zezwolenia, tj. dla potrzeb ustalenia zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w SSE).

W ocenie Spółki, dla rozpoznania części zapłaconej przez Spółkę kwoty faktury jako wydatków kwalifikowanych w ramach dofinansowania na podstawie umowy oraz pozostałej części kwoty faktury jako wydatków kwalifikowanych w ramach Zezwolenia (dla potrzeb ustalenia limitu zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w SSE), nie powinna zatem stać na przeszkodzie okoliczność, iż wydatki objęte oboma środkami wsparcia udokumentowane zostały jedną fakturą, dotyczącą nabycia w ramach jednej transakcji szeregu urządzeń produkcyjnych.

Posiłkowo, Spółka pragnie powołać, iż Jej stanowisko w zakresie wysokości wsparcia z tytułu działalności w strefie w formie zwolnienia podatkowego znajduje potwierdzenie w piśmie z dnia 31 maja 2012 r. wydanym przez Ministra Gospodarki (w załączeniu). W przedmiotowym piśmie Minister Gospodarki stwierdził mianowicie, iż wysokość wsparcia z tytułu działalności w strefie w formie zwolnienia podatkowego będzie stanowiła różnicę pomiędzy połową kosztu kwalifikującego się do wsparcia (tj. 50% kosztów części projektu objętej pomocą publiczną jednocześnie w formie dotacji i zwolnienia podatkowego) i wysokością wsparcia ze środków dotacji (PO IG).

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż postąpiła prawidłowo dzieląc wydatki na zapłatę kwoty przedmiotowej faktury na wydatki objęte dofinansowaniem w ramach zawartej przez Spółkę umowy oraz na wydatki stanowiące podstawę do obliczenia wysokości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych Spółki w SSE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Do wniosku dołączono dokument źródłowy. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 141 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi