Naczelnik Urzędu Skarbowego w Staszowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. ... - Interpretacja - PD/423-4/07

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.09.2007, sygn. PD/423-4/07, Urząd Skarbowy w Staszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Staszowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm) w związku z art. 4 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu złożonego w dniu 26.06.2007 r. (uzupełnionego w dniu 24.07.2007 r.) wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny postanawia uznać stanowisko podatnika za prawidłowe

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Społeczny Komitet Blokowy Właścicieli Mieszkań gromadzi środki na koncie banowym z przeznaczeniem ich tylko i wyłącznie na fundusz remontowy niezbędny dla zabezpieczenia budynku mieszkalnego.

Środki te pochodzą tylko z wpłat członków i są przeznaczone m. in. na ocieplenie bloku steropianem, wymianę okien na klatkach schodowych, wymianę drzwi, remont dachu, rynien, rur kanalizacyjnych.

W związku z rodzącymi sie wątpliwościami w tym zakresie Społeczny Komitet Blokowy Właścicieli Mieszkań w Staszowie pyta: Czy od zgromadzonych przez nasze Stowarzyszenie Mieszkańców Bloku środków na koncie bankowym, przeznaczonych tylko i wyłącznie na fundusz remontowy- niezbędny dla zabezpieczenia naszego bloku, należy odprowadzić 19% podatek za 2007r.

Jednocześnie Społeczny Komitet Blokowy wyraża pogląd iż jako organizacja spełniająca warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt. 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie powinien odprowadzać podatku dochodowego od środków z funduszu remontowego.

Naczelnik tut. Urzędu po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz wyrażonej opinii w pełni podziela stanowisko Społecznego Komitetu Blokowego w Staszowie w powyższej sprawie.

Zgodnie z artykułem 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym korzystać będą dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych składają się wpłaty z opłat pobieranych przez lokatorów oraz pokrywane z nich koszty.

Jak wynika z pisma Ministerstwa Finansów Znak DD6-8213-8/WK/06/339/391 z dnia 22.12.2006 r. przez zasoby mieszkaniowe o których mowa w w/w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć:

    1 Budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności:
  • dźwigi osobowe i towarowe,
  • aparaty do wymiany ciepka,
  • kotłownie i hydrofornie wbudowane,
  • klatki schodowe,
  • strychy, piwnice, komórki,
  • garaże.
    2. Pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj .:
  • budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
  • kotłownie i hydrofornie wolnostojace,
  • osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwująco-remontowe,
    3. Urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak:
  • zbiorniki-doły gnilne, szamba,
  • rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
  • sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,
  • budowle inżynieryjne (studnie itp.),
  • budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
  • inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 80, poz. 903 ze zm.) właściciel lokalu uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, na które to koszty w myśl art. 14 w/w ustawy składają się między innymi wydatki na remont i bieżącą konserwację.

Wspólnota tworzy fundusz remontowy, na który właściciele lokali dokonują wpłat w wysokości ustalonej w uchwale wspólnoty. Fundusz ten ma na celu pokrywanie zużywających się części nieruchomości oraz rozłożenie w czasie kosztów przyszłych remontów.

W myśl z art. 17 ust. 1b w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie (...)

Reasumując powyższe stwierdzić należy, że gromadzone przez Społeczny Komitet Blokowy na koncie bankowym środki pochodzące z wpłat właścicieli lokali na fundusz remontowy (w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych tj. remont budynku mieszkalnego), bez względu na termin wydatkowania, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego podziela pogląd wyrażony w złożonym wniosku i orzeka jak w sentencji postanowienia.

Referencje
PD3-4231-113/07, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Urząd Skarbowy w Staszowie