
Temat interpretacji
W dniu 5 lutego 2007r. Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który następnie został uzupełniony w dniu 22 lutego 2007r.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2006 roku Wnioskująca podpisała umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) na dofinansowanie z Unii Europejskiej projektu zakupu maszyny do produkcji. Maszyna ta została później, ale również w 2006 roku zakupiona. Płatność (dofinansowanie) przez PARP miało nastąpić po zakupie przez Wnioskodawcę maszyny. Wnioskująca informuje, iż jest w trakcie składania (styczeń 2007r.) wniosku do PARP o płatność (dofinansowanie) zakupu tej maszyny. Wniosek będzie rozpatrywany, lecz obecnie nie ma żadnej gwarancji, że Wnioskująca otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
W rozliczeniu podatku dochodowego za 2006 rok, które nastąpi do końca marca 2007 roku, Wnioskująca dokonuje odpisu amortyzacyjnego w wysokości 30% całej wartości maszyny, zgodnie z art. 16k ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006r., w związku z art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Po otrzymaniu w 2007 roku środków pomocowych (na dzień dzisiejszy Wnioskodawca nie ma żadnych gwarancji, że je otrzyma), Spółka zamierza ustalić amortyzację podatkową maszyny od jej wartości nie objętej dotacją. Wówczas w przekonaniu Wnioskodawcy koszty amortyzacji, które zostałyby objęte dotacją, a w 2006 roku zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zwiększą dochód do opodatkowania w momencie otrzymania środków pomocowych.
Zdaniem Wnioskującej, w niniejszej sprawie stosuje się art. 16k ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a z zastosowania tego przepisu wynikają skutki podatkowe opisane powyżej. Wnioskodawca podnosi, iż w jego przekonaniu procedura ustalenia amortyzacji środka trwałego jest prawidłowa i zgodna przepisami prawa.
Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a16m, z uwzględnieniem art. 16.
Stosownie do art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 16h ust. 2 cytowanej ustawy podatkowej, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 16l i 16ł, dokonują wyboru jednej z metod amortyzacji określonych w art. 16i16k dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzacji; wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.
W myśl art. 16k ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006r., odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości początkowej fabrycznie nowych środków trwałych, zaliczonych do grupy 36 Klasyfikacji, w pierwszym roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, w wysokości 30% tej wartości.
Stosownie zaś do art. 16k ust. 6 ww. ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006r., podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w ust. 4 i 5, jednorazowo nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, lub stosować zasady określone w art. 16h ust. 4. W następnym roku podatkowym podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej zgodnie z ust. 1 lub art. 16i.
Jednocześnie, stosownie do art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589), podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, którzy przed dniem 1 stycznia 2007r. rozpoczęli amortyzację:
- 1. środków trwałych na podstawie 16j ust. 1 pkt 3 i art. 16k ust. 46,
- 2. środków transportu na podstawie art. 16k ust. 1
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006r., stosują do amortyzacji tych środków przepisy art. 16j ust. 1 pkt 3 oraz art. 16k ust. 46 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006r.
W tym miejscu organ podatkowy przywołuje przepis art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy podatkowej, stosownie do którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Z przywołanych powyżej uregulowań wynika, iż fakt otrzymania dofinansowania nie wpływa na wartość początkową środków trwałych, przy czym odpisy amortyzacyjne dokonane przed otrzymaniem dofinansowania, stanowią w całości koszt uzyskania przychodów.
Wskazać jednocześnie należy, iż w momencie otrzymania dofinansowania zastosowanie znajdzie przepis art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy podatkowej, obligujący do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów tę część odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada wartości otrzymanego dofinansowania.
Kwotę odpisów amortyzacyjnych nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów należy ustalić w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek dopłaty do wartości początkowej tego środka.
W opinii tutejszego organu podatkowego, obowiązek wyłączenia z kosztów części odpisów amortyzacyjnych nie stanowiących kosztów podatkowych nastąpi od momentu otrzymania refundacji, skutkiem czego Spółka nie będzie miała obowiązku korygowania deklaracji podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych, obejmujących okresy sprzed otrzymania dofinansowania. W redakcji przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy podatkowej, prawodawca posłużył się formą dokonaną (zwróconym), zatem obowiązek wyłączenia z kosztów części odpisów amortyzacyjnych nie stanowiących kosztów podatkowych powstaje dopiero od momentu zwrotu wydatku, tj. od momentu otrzymania dofinansowania.
Wskazać jednocześnie należy, iż kontynuując po otrzymaniu refundacji dokonywanie odpisów amortyzacyjnych, Podatnik będzie obowiązany nie zaliczać do podatkowych kosztów uzyskania przychodów tej części każdego z odpisów amortyzacyjnych, która proporcjonalnie odpowiada zrefundowanym wydatkom na jego nabycie.
Jednocześnie, organ podatkowy wskazuje, iż w przedmiotowej interpretacji ustosunkowuje się wyłącznie do argumentacji i stanu faktycznego zawartych w piśmie Wnioskującej. Regulacje art. 14ad ustawy Ordynacja podatkowa nie przewidują bowiem prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
