POSTANOWIENIE - Interpretacja - PB1/4230-1/07/KW

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.02.2007, sygn. PB1/4230-1/07/KW, Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29 grudnia 2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 2 lutego 2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 29 grudnia 2006 r. (data wpływu do tutejszego Organu podatkowego: 5 stycznia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2007 r. (data wpływu do tutejszego Organu podatkowego: 5 lutego 2007 r.) Spółdzielnia zwróciła się do tutejszego Organu podatkowego o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zakwalifikowania wydatków związanych ze środkiem trwałym jako jego ulepszenie bądź remont.

Zwracając się z prośbą o udzielenie interpretacji Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:
W roku 2006 Spółdzielnia poniosła wydatki na środek trwały (budynek) tj.
1) wykonanie elewacji budynku - ocieplenie styropianem + tynk akrylowy -kwota 67.100,00 zł,
2) montaż krat antywłamaniowych na całym parterze budynku w związku z dwukrotnym włamaniem w roku bieżącym - kwota 26.616,00 zł,
3) wymiana stolarki okiennej w budynku co podyktowane było ich zużyciem (spróchniałe drewno, nie domykały się), wymiana stolarki polegała na odtworzeniu istniejącego stanu pierwotnego - kwota 42.235,00 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione na wykonanie elewacji oraz montaż krat antywłamaniowych należy uznać za ulepszenie środka trwałego, natomiast wymianę stolarki okiennej zakwalifikować należy do kosztów remontu budynku.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz obowiązujący stan prawny informuje:
Aby dany wydatek zakwalifikować jako ulepszenie środka trwałego czy remont należy dokonać precyzyjnych ustaleń faktycznych odnoszących się do tego środka trwałego. Podstawowe znaczenie ma określenie rodzaju poniesionych wydatków i ich kwalifikacja ponieważ przypisanie konkretnym pracom przymiotu ulepszenia czy remontu skutkuje konsekwencjami podatkowymi. Kwestia ta ma istotne znaczenie z uwagi na okres obciążania kosztów uzyskania przychodów. Wydatki na remont są zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów natomiast wydatki na ulepszenie obciążają koszty dopiero poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w przepisie art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie ......... . Środki trwałe uważa się za ulepszone gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia remontu, przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. W związku z brakiem definicji tych pojęć zachodzi konieczność odwołania się przy ich interpretacji źarówno do orzecznictwa, jak również do praktyki stosowania prawa podatkowego. Przyjmują one konieczność posiłkowania się przy ocenie rozumienia tych pojęć potocznym rozumieniem, definicjami encyklopedycznymi, pomocniczo również rozwiązaniami przewidzianymi w odrębnych przepisach.

Z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) wynika, że remont to wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Tak więc wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych można uznać za remont.
Natomiast ulepszenie to trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi j ego wartość techniczną, użytkową jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych, wyrażających się w poprawie standardu użytkowego, technicznego lub obniżce kosztów eksploatacyjnych.

Odnosząc stan faktyczny przedstawiony przez Spółdzielnię do wyżej opisanego stanu prawnego, wydatki poniesione przez Podatnika na prace w zakresie ocieplenia ścian budynku jak i założenia krat spowodują wzrost jego wartości użytkowej, poprawę standardów technicznych a także obniżenie kosztów eksploatacji - a więc ulepszenie środka trwałego, natomiast wydatki związane z wymianą stolarki okiennej, mające charakter odtworzenia istniejącego stanu pierwotnego budynku zakwalifikować należy jako koszty remontu.

W świetle przedstawionych przepisów prawnych stanowisko Spółki w kwestii dotyczącej zakwalifikowania wydatków związanych ze środkiem trwałym jako jego ulepszenie bądź remont jest prawidłowe

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 tej ustawy.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście