
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 i art.
216 i 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem Podatnika z dnia 6 kwietnia 2006 r. (sporządzonym w dniu 29 marca 2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie: zaliczenia do kosztów nowej inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w przypadku złomowania środka trwałego, zniszczenia sprzętu komputerowego lub oprogramowania przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych,
Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze nie podziela stanowiska Wnioskodawcy w pytaniu piątym w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.
U Z A S A D N I E N I E
1.Stan faktyczny:
Spółka dnia 15 grudnia 2004r. uzyskała zezwolenie Nr 79 na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Kostrzyńsko-Słubickiej
Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka w ramach nowej inwestycji objętej zwolnieniem w Specjalnej Strefie Ekonomicznej zakupiła:
- środek trwały
- sprzęt komputerowy
- oprogramowanie do sprzętu komputerowego
Zakupiony sprzęt komputerowy po 3 latach używania ulegnie zniszczeniu, uszkodzeniu (naprawa komputera nie jest ekonomicznie uzasadniona).Środek trwały ulegnie zniszczeniu (uszkodzeniu).Oprogramowanie do sprzętu komputerowego po kilku latach ze względu na szybki postęp techniczny stanie się bezużyteczne.
II. Pytania Podatnika.
1. Jaki przepis należy zastosować w odniesieniu do następujących zdarzeń, które mogą w spółce wystąpić:
- środek trwały uległ zniszczeniu (uszkodzeniu),
- sprzęt komputerowy i oprogramowanie po kilku latach ze względu na szybki postęp techniczny stały się bezużyteczne.
2. Czy można w/w środki wykreślić z ewidencji lub sprzedać na złom lub przekazać nieodpłatnie?
3. Czy w przypadku złomowania środka
trwałego szybkiego zużycia sprzętu komputerowego i oprogramowania przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych można zaliczyć go do kosztów nowej inwestycji objętej zwolnieniem od podatku dochodowego?
III. Stanowisko Podatnika.
Przepis § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2252 ze zm.), określa warunki zwolnienia z tytułu kosztów nowej inwestycji, pod warunkiem, że:
- podatnik nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własność składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne przez okres pięciu lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,
- będzie prowadzona działalność gospodarcza przez okres nie krótszy niż 5 lat.
Podatnik uważa, że środki trwałe, które uległy zniszczeniu lub zużyciu z
przyczyn nie zawinionych przez podmiot można zaliczyć do kosztów nowej inwestycji.
IV. Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uznając stanowisko Spółki za nieprawidłowe, wyjaśnia:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka w ramach nowej inwestycji objętej zwolnieniem zakupiła środek trwały, sprzęt komputerowy i oprogramowanie do sprzętu komputerowego. Ze względu na zniszczenie środka trwałego i sprzętu komputerowego oraz ze względu na szybki postęp techniczny oprogramowania, Spółka zamierza wykreślić w/w pozycje z ewidencji, sprzedać na złom lub przekazać nieodpłatnie przed upływem pięciu lat od wprowadzenia ich do ewidencji.
Zgodnie z § 3 cyt. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie ustanowienia "Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej za pomoc regionalną udzielaną przedsiębiorcy w
formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm), stanowi pomoc regionalną z tytułu: kosztów nowej inwestycji (...), przy czym warunkiem jej uzyskania jest udział środków własnych przedsiębiorcy rozumianych jako środki, które zostały uzyskane w ramach udzielonej mu pomocy, wynoszącym co najmniej 25% całkowitych kosztów inwestycji.Za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji (§ 6 ust. 1 w/w rozporządzenia) pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:
1) zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych
przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,
2) rozbudowę lub modernizacje istniejących środków trwałych- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym. Podstawą do korzystania przed przedsiębiorcę ze zwolnień od podatku, oprócz innych warunków, stanowi zwolnienie, które określa przedmiot i warunki działalności gospodarczej, która ma być prowadzona przez przedsiębiorcę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Przepis § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie ustanowienia ,,Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej" (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2252 ze zm.), reguluje, iż zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne
w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej pod warunkiem, że:1)nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,2)będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.
Zgodnie z przepisami § 6 ust. 4 cyt. Rozporządzenia, wartość niematerialne i prawne powinny spełniać łącznie następujące warunki:
1) będą związane z inwestycją, której dotyczą, w okresie co najmniej 5 lat;
2) będą nabyte od osoby trzeciej na warunkach nie odbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych;
3) będą stanowić własność przedsiębiorcy przez okres nie krótszy niż 5 lat,
4) podlegają amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.
Reasumując
powyższe Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze nie podziela stanowiska spółki i uważa, że Spółka nie może zaliczyć środka trwałego, sprzętu komputerowego lub oprogramowania do kosztów nowej inwestycji, w przypadku wykreślenia ich z ewidencji, sprzedaży na złom lub przekazanie nieodpłatne przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
