POSTANOWIENIE - Interpretacja - BP/423-0010/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.02.2006, sygn. BP/423-0010/05, Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku spółki z o.o. z siedzibą w Gdyni, z dn. 19.12.2005r. (data wpływu 19.12.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie powstania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w związku z wniesieniem do Spółki przez wspólników nieoprocentowanych dopłat

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 19.12.2005r. Spółka zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Podatnik w oparciu o postanowienia umowy spółki zamierza uchwałą Zgromadzenia Wspólników wezwać wspólników do dokonania dopłat w rozumieniu art. 177 Kodeksu Spółek Handlowych. Dopłaty te będą nieoprocentowane, a ewentualny ich zwrot nastąpi według wartości nominalnej z dnia wniesienia. W tym stanie faktycznym Spółka zapytuje się czy ?wniesienie przez wspólników do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nieoprocentowanych dopłat w rozumieniu art. 177 k.s.h. prowadzi do powstania po stronie spółki przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia w wysokości odpowiadającej kwocie odsetek jakie musiałaby ona zapłacić zaciągając kredyt bankowy?.

Dopłaty stanowią specyficzny rodzaj świadczenia pieniężnego ze strony wspólników na rzecz spółki. Są czymś pośrednim między wpłatą na udział w kapitale zakładowym, a zwykłą pożyczką. Nie prowadzą jednak do podwyższenia kapitału zakładowego spółki, a wspólnicy (zasadniczo) nie mogą występować z roszczeniem o zwrot przekazanej kwoty.

Prawne podstawy wnoszenia przez wspólników spółki z o.o. dopłat regulują przepisy art. 177-179 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz.U. Nr 94 poz. 1037 ze zm.). W myśl art. 177 k.s.h. umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do ich udziału. Dopłaty powinny być nakładane i uiszczane przez wspólników równomiernie w stosunku do ich udziałów w spółce. Potrzeba, przeznaczenie, wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. Jeżeli dopłaty nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym wówczas stosownie do art. 179 § 1 k.s.h. mogą być zwracane wspólnikom. Ich zwrot nie może jednak nastąpić wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia o zamierzonym zwrocie w piśmie przeznaczonym do ogłoszeń spółki. Decyzję o zwrocie dopłat podejmuje w uchwale Zgromadzenie Wspólników ? art. 228 pkt 5 k.s.h.

Na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych do dopłat zastosowanie ma art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), który stanowi że do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach (...), a także art. 16 ust. 1 pkt 53 zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dopłat o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 11 oraz ich zwrotu.

Z kolei zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 13a nie są kosztem uzyskania przychodów odsetki od dopłat wnoszonych do spółki w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach (...).

Z powyższego wynika, że wniesione dopłaty (również nieoprocentowane) będą podatkowo obojętne jeśli ich regulacja będzie zgodna z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych, tj. min. będą odnosić się do wszystkich wspólników, a obowiązek ich wniesienia i wysokość będzie wynikać z postanowień umowy spółki.

Reasumując powyższe postanowiono jak w sentencji.

Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni