POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1471/DPZ/423/10/06/IK

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.06.2006, sygn. 1471/DPZ/423/10/06/IK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki, z dnia 9 marca 2006 r., (data wpływu do Urzędu 09.03.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 3 października 2005 r. Ambasada zorganizowała uroczyste obchody święta państwowego. Zgodnie z zawartą między stronami umową, Spółka zobowiązała się do dofinansowania kosztów uroczystości, poprzez przekazanie stosownej kwoty na konto Ambasady, prowadzone przez polski bank. W zamian Ambasada zobowiązała się do umieszczenia logo Spółki. na kartach wstępu na uroczystość oraz do udostępnienia Spółce pięciu podwójnych kart wstępu.Zdaniem Spółki, w stosunku do wynagrodzenia wypłacanego przez Spółkę Ambasadzie nie znajduje zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Art. 21 ust. 1 ww. Ustawy znajduje bowiem zastosowanie wyłącznie do podmiotów nie mających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu. Tymczasem z umowy zawartej przez Spółkę z Ambasadą wyraźnie wynika, że podmiot ten ma siedzibę w Warszawie, czyli na terytorium Polski.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatek dochodowy z tytułu przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 w.w ustawy z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze ustala się w wysokości 20% przychodów.
Na podstawie art. 26 ust. 1 ww. Ustawy osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę Ambasadzie z tytułu umieszczenia przez Ambasadę logo Spółki na kartach wstępu na uroczystość oraz udostępnienia Spółce pięciu podwójnych kart wstępu nie mieści się w ramach przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W związku z powyższym, Spółka dokonując na rzecz Ambasady wypłaty należności z ww. tytułów, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 2a oraz art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, nie jest zobowiązana do poboru podatku od tej wypłaty.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że Ambasada stanowi przedstawicielstwo dyplomatyczne mające status placówki dyplomatycznej, do której stosuje się zasadę eksterytorialności.
W związku z powyższym argumentacja przedstawiona w wystąpieniu jest nieprawidłowa.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie