
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 10 marca 2006 r. (data wpływu do tut. Organu Podatkowego) uzupełniony pismem z dnia 05 czerwca 2006 r. (data wpływu do tut. Organu Podatkowego) w kwestii dotyczącej ustalenia czy Gminny Zespół Obsługi Placówek Oświatowy zajmujący się obsługą finansową szkół gminnych i przedszkoli miasta Opoczno może występować w roli płatnika podatku dochodowego obsługiwanych jednostek.
dniu 10 marca 2006 r. do tutejszego Organu Podatkowego wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uzupełniony pismem z dnia 05 czerwca 2006 r. (data wpływu do tut. Organu Podatkowego).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gminny Zespół Placówek Oświatowych zajmuje się obsługą finansową szkół gminnych i przedszkoli miasta Opoczna.
W złożonym wniosku jednostka zwraca się z zapytaniem czy w związku z tym że jest zespołem obsługującym finansowo placówki oświatowe miasta Opoczno, może występować w roli płatnika podatku dochodowego, skoro prowadzi wszystkie rozliczenia płacowe, sporządza deklaracje oraz posiada jedno konto wspólne dla rozliczanych placówek. W związku z powyższym,
jednostka jest odpowiedzialna za rozliczanie, pobranie i odprowadzenie podatku.
Zdaniem jednostki, w roli płatnika powinny występować poszczególne placówki.
Ustosunkowując się do przedstawionych kwestii, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie stwierdza, co następuje:
W świetle uregulowań wynikających z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna , osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która obowiązana jest na podstawie przepisów prawa podatkowego do pobrania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Zarówno szkoły jak i przedszkola są samodzielnymi wyodrębnionymi organizacyjnie jednostkami występującymi w roli poszczególnych zakładów pracy, natomiast Gminny Zespół Obsługi Placówek Oświatowych prowadzi tylko rozliczenia finansowe, jako zespół powołany w celu realizacji zadań związanych z obsługą
finansową placówek oświatowych.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że zgodnie z art.31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 roku, Nr 14, poz.176 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej , zwane dalej ,,zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczyć i pobrać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy.
W myśl przepisu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy, pracodawcą (zakładem pracy) jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna , jeżeli zatrudniają one pracowników.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że skoro płatnikami są poszczególne placówki oświatowe (szkoły i przedszkola), to zgodnie z przytoczonym wyżej art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - mają obowiązek pobierania i przekazywania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, składając (każda placówka) - deklaracje na zaliczkę miesięczną PIT-4 i dokonując przekazania pobranej zaliczki. Przy czym bez znaczenia pozostaje fakt, kto dokonuje przelewu podatku, istotne jest natomiast oznaczenie na przelewie podmiotu którego zobowiązanie dotyczy, rodzaju zobowiązania oraz określenie okresu, którego zobowiązanie dotyczy.
Powyższe postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego uwzględnionego przez stronę we "własnym stanowisku" zawartym w tym wniosku.
