Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. N... - Interpretacja - ŁUS-II-2-423/143/05/JB

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.02.2006, sygn. ŁUS-II-2-423/143/05/JB, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.11.2005 r.o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku u źródła od usług wymienionych we wniosku w świetle art. 21 ust. 1 i art. 26 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

Pismem z dnia 2.11.2006 r. L.dz.739/11/2005 (data wpływu 07.11.2005 r.), uzupełnionym pismem L.dz. 854/12/2005 z dnia 30.12.2005 r. (data wpływu 3.01.2006 r.) Klub Sportowy ,,X" SSA wystąpił z pytaniem:
Czy w związku z zakupem usług wymienionych we wniosku od podmiotów niemających siedziby na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej należy od ich przychodów pobrać zgodnie z art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zryczałtowany podatek w wysokości 20 % przychodów ? Jak wynika ze stanu faktycznego KS ,,X" SSA jest sportową spółką akcyjną, której podstawą działalności jest działalność związana ze sportem. Klub uczestniczy w rozgrywkach ligi piłki nożnej, posiada drużynę składającą się z profesjonalnych zawodników pochodzenia polskiego i obcokrajowców. Klub zakupuje między innymi od podmiotów zagranicznych w trakcie prowadzonej działalności następujące usługi polegające na:

  • badaniu rynków zagranicznych w kontekście wyszukiwania zawodników dla I zespołu, w tym perspektywicznych,
  • wyszukiwaniu drużyn do meczów sparingowych i organizowaniu meczów sparingowych z drużynami zagranicznymi,
  • wyszukiwaniu ofert na organizację obozów sportowych,
  • doradztwie, konsultacjach i opiece nad sprowadzonymi zawodnikami,
  • pośredniczeniu przy zawieraniu kontraktów o profesjonalne uprawianie piłki nożnej.

Spółka stoi na stanowisku, że danego podatku nie należy pobierać w oparciu o art. 26 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.Stosownie do treści art. 21 ust. 1 i 2 ww. ustawy podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 przychodów m. in. z tytułu świadczeń o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy ustala się w wysokości 20 % przychodów. Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Stosownie do treści art. 26 ust. 1 ww. ustawy osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1, tj. m. in. z tytułu świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy obowiązane są jako płatnicy pobierać z zastrzeżeniem ust. 2 w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.
Natomiast przepis art. 26 ust. 1a ww. ustawy przytoczony przez Spółkę we wniosku stanowi, że zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.
Jak wynika ze stanu faktycznego przepis powyższy nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ zapytanie jednostki nie dotyczy dochodów z dywidend oraz z innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, uzyskanych przez podmiot wymieniony w art. 17 ust. 1 ww. ustawy, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele określone w tym przepisie. Jak wynika z wniosku zapytanie dotyczy obowiązku pobrania przez Klub jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy od wypłat należności dokonywanych podmiotom zagranicznym z tytułu świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ww. ustawy. Tutejszy organ podatkowy uznając za nieprawidłowe stanowisko Klubu, według którego nie ciąży na nim obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku w oparciu o art. 26 ust. 1a ustawy orzekł jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.

Łódzki Urząd Skarbowy