
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), oraz art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, po rozpatrzeniu wniosku P. z dnia 11.03.2005 r. w sprawie udzielania pisemnej interpretacji przepisów podatkowych co do zakresu stosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe.
W dniu 11.03.2005 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek P. w sprawie udzielania pisemnej interpretacji przepisów podatkowych co do zakresu stosowania prawa podatkowego. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, P. posiada status instytucji pożytku publicznego. Podatnik otrzymuje darowizny rzeczowe ze Szwecji, następnie w prowadzonym przez siebie sklepie zbywa towar, a cały dochód zamierza przeznaczyć wyłącznie na działalność statutową stowarzyszenia. W związku z powyższym podatnik ma wątpliwości czy od uzyskanego utargu ze sprzedaży darowanych i używanych rzeczy w swoim sklepie musi odprowadzać podatek dochodowy od osób prawnych, czy też może być zwolniony, a jeśli tak to, na jakich zasadach. Zdaniem podatnika obrót ze sprzedaży nie powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ nie prowadzi on działalności gospodarczej, a cały zysk przeznaczony jest na działalność statutową.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu analizując wniosek potwierdza stanowisko przedstawione we wniosku, jednakże pragnie zwrócić uwagę podatnika na to, iż prowadzenie handlu jest generalnie działalnością gospodarczą dla każdego podmiotu, który zajmuje się takim rodzajem działalności. Natomiast na rzecz organizacji pożytku publicznego ustawodawca przewidział pewne odstępstwa, które uregulował w ustawie z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.). Przytoczone przepisy obejmują zarówno zakres działań statutowych danej instytucji pożytku publicznego, jak i działalności prowadzonej przez te instytucje. Zgodnie z przywołanymi przepisami działalność odpłatna instytucji pożytku publicznego pod pewnymi warunkami nie stanowi działalności gospodarczej.
Kwestie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów instytucji pożytku publicznego reguluje art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie, z którym wolne od podatku dochodowego są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) - w części przeznaczonej na działalność statutową z wyłączeniem działalności gospodarczej. Ponieważ P. w P. posiada status instytucji pożytku publicznego, może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, wymienionego w przywołanym przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem, że uzyskane z prowadzonej działalności zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie dochody wydatkuje tylko i wyłącznie na działalność statutową.
Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień jej wydania, odnosi się do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.
