
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 03.10.2005r. (data wpływu 05.10.2005r.) w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola uznał za nieprawidłowe stanowisko Spółki w sprawie dokumentowania przez spółkę wydatków poniesionych przez przedstawicielstwo spółki znajdujące się na Ukrainie kopiami dokumentów (ewentualnie kopiami, poświadczonymi za zgodność z oryginałem)
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 05.10.2005r. Spółka zwróciła się z wnioskiem, o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, który to wniosek zawierał następujące pytanie:
czy wydatki poniesione przez przedstawicielstwo spółki znajdujące się na Ukrainie mogą być udokumentowane przez spółkę kopiami dokumentów (poświadczonymi za zgodność z oryginałem)?
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny:
Spółka (zwana dalej Centralą) posiada przedstawicielstwo na Ukrainie. Zgodnie z przepisami prawa Ukrainy, przedstawicielstwo jest zobowiązane do przechowywania oryginałów wszystkich dokumentów dotyczących kosztów, wydatkowanych przez to przedstawicielstwo (w tym faktur VAT). Przedstawicielstwo nie uzyskuje wpływów z innych źródeł (poza zasilaniem przez Centralę), nie ma także prawa do wystawiania faktur VAT dla Centrali.
Zgodnie z przepisami prawa polskiego Centrala ma obowiązek posiadania i przechowywania oryginałów dokumentów.
W związku z powyższym Spółka zwróciła się z wnioskiem czy wydatki poniesione przez przedstawicielstwo spółki znajdujące się na Ukrainie mogą być udokumentowane przez Centralę kopiami dokumentów (poświadczonymi za zgodność z oryginałem)?
Stanowisko wnioskodawcy jest następujące:
zdaniem spółki, wydatki poniesione przez przedstawicielstwo spółki znajdujące się na Ukrainie mogą być udokumentowane przez Centralę kopiami dokumentów (poświadczonymi za zgodność z oryginałem).
Ocena prawna ww. stanowiska wnioskodawcy: zgodnie z art. 15 ustawy z 15.02.1992r.
o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 z późn.zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przedstawicielstwo spółki znajdujące się na Ukrainie ponosi wydatki, ale aby wydatki te mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów spółki, muszą być udokumentowane w sposób określony przepisami prawa polskiego.
Podatnicy, w myśl przepisów określonych w art. 9 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
Odrębnymi przepisami do prowadzenia ewidencji rachunkowej powołanymi w ww. art. 9 jest ustawa z 29.09.2004r. o rachunkowości (Dz.U. Z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).
Jednostki mają obowiązek stosowania w zakresie udokumentowania operacji gospodarczych podlegających ewidencji w księgach rachunkowych przepisów art. 20 do 22 ww. ustawy o rachunkowości, stanowiących m.in., iż:
podstawą dokonania zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zwane "dowodami źródłowymi" (art. 20 ust. 2), które muszą zawierać conajmniej dane określone szczegółowo w art. 21.
Jednym z rodzajów dowodów źródłowych są dowody zewnętrzne obce - otrzymane od kontrahentów (art. 20 ust. 2 pkt 1), tj, np. rachunki i faktury za zakupione towary (usługi).
Zgodnie z § 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z 27.04.2004r. w sprawie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97 poz. 970), w przypadku faktur tylko ich oryginały stanowią podstawę do obniżenia przez nabywcę kwoty podatku należnego, zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.
Biorąc pod uwagę fakt, że spółka jest spółką kapitałową, mającą siedzibę w Polsce (do której mają zastosowanie przepisy polskiego prawa podatkowego) organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
PO U C Z E N I E
Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w ww. wniosku oraz obowiązujące w dniu złożenia wniosku przepisy prawa podatkowego. Interpretacja obowiązuje do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z przepisami art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
