
Temat interpretacji
Działając na mocy art. 14 b 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137. poz. 926 z póź zm. ) zmieniam udzeloną informację przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w piśmie US PD 41/412/54/05/1 z dnia 20.01.2005 r . dotyczącą obowiązku składania rocznej informacji dla pracowników oddelegowanych do pracy do Oddziału w Niemczech , którym pracodawca finansuje z własnych środków składki na ubezpieczenia społeczne i składki ubezpieczenia zdrowotnego .
Zgodnie z art. 6 ust 1 pkt 1 z dnia 13.10.1998 r o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U.Nr 137 poz . 887 z póź, zm. ) obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu podlegają osoby fizyczne , które na obszarze Polski są pracownikami . Stosownie do art. 8 ust 14 w/w ustawy na równi z zatrudnieniem na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej uważa się zartudnienie obywateli polskich za granicą w polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych i urzędach konsularnych w stałych przedstawicielstwach przy ONZ i innych misjach lub misjach specjalnych , a także i innych polskich placówkach , instytucjach lub przedsiębiorstwach , chyba że umowy międzynarodowe stanowią inaczej.Oznacza to że pracownicy oddelegowani do pracy na obszarze innego kraju podlegają polskim przepisom prawnym w zakresie ubezpieczeń społecznych.
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne pracowników również zatrudnionych czasowo za granicą , w myśl art. 18 ust . 1 i art. 20 ust 1 cyt . ustawy stanowi przychów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany przez pracownika u pracodawcy z tytułu pozostawania w stosunku pracy , z wyłączeniem wynagrodzenia za czas choroby oraz zasiłków . Podstawy wymiaru nie stanowią również składniki przychodu wymienione enumeratywnie w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18.12.1998 r w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U.Nr 161 poz. 1106 z póź. zm. ) Zgodnie z 2 ust 1 pkt. 15 tego rozpporządzenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wyłączona została część wynagorodzenia pracowników zatrudnionych za granicą w polskich zakładach pracy , odpowiadająca równowartości diety przysługującej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju , za każdy dzień pobytu , z tym zastrzeżeniem , że tak ustalony miesięczny przychód tych osób stanowiący podstawę wymiaru składek nie może być niższy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej . Przychody pracownika osiągane w walutach obcych , stanowiące podstawę wymiaru składek , przelicza się na złote w sposób przyjęty w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych . Zgodnie z art. 16 ust . 1 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych składki na ubezpieczenie emetytalne i rentowe pracowników finansują z własnych środków , w równych częściach , ubezpieczeni i płatnicy składek .
natomiast z treści art. 66 ust . 1 pkt 1 lit a ustawy z dnia 27.082004 r o świadczeniach opieki zdrowotnej finansdowanych ze środków publicznych (Dz.U.Nr 210 poz . 2135 ) wynika , że obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi , które są pracownikami w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.Do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe -( art. 81 ust 1 ) . Składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega odliczeniu od podatku dochodowego z zastrzeżeniem art. 83 ust . 1 w/w ustawy.
W myśl art. 3 ust 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U . nr 14 poz. 176 z póź. zm. ) osoby fizyczne , jeżeli mają miejsce zamieszkania na trrytorium Rzeczypospolitej Polskiej , podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy ) . Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu , krórych stroną jest Rzeczpospolita Polska - art. 4a ustawy z dnia 26. 07.1991 r .
Zgodnie z art. 14 ust . 1 umowy z 18.12.1972 zawartej między Polską Rzeczpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1975 r Nr 31 poz. 163 z póż. zm. ) , króra obowiązuje do kończ 2004 roku - pensje , płace i podabme wynagrodzenia , które osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie osiąga z pracy najemnej , mogą być opodatkowane tylko w tym państwie , chyba , że wykonuje pracę w drugim umawiającym się państwie . Jeżeli praca jest tamwykonywana wówczas osiągnięte za nią wynagrodzenia mogą być opodatkowane w tym drugim państie . Artykuł 19 tej umowy stanowi , że niewymienione wyraźnie w poprzednichartykułach dochody osób mających miejsce zamiszkania lub siedzibę w państwie umawiającym się mogą być opodatkowane tylko w tym państwie.
W myśl art.9 ust 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowamiu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rorzaju dochody , z wyjątkiem wymienionych w art. 21 , 52 i 52 a oraz dochodw , od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku . Zgodnie z treścią art.11 tejże ustawy przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych śqwiadczeń .Stosownie do art. 12 ust 1 ustawy za przychody ze stosunku służbowego , stosunku pracy , pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty , bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń a w szczególności : wynagrodzenia zasadnicze , wynagrodzenia za godziny nadliczbowe , różnego rodzaju dodatki , nagrody , ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego , czy ich wysokość zastała z góry ustalona , a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika , jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń częściowo odpłatnych .. Treść powyższego przepisu wskazuje , że do przychodów pracownika zaliczać należy wszystkie otrzymane przez niego świadczenia , które mógł on otrzymać jako pracownik w rozumieniu art. 12 ust 4 ustawy.
Stąd też opłacenie składki na ubezpieczenie społeczne za pracownika spowoduje powstanie po jego stronie przychodu ze stosunku pracy podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych .
W umowie z 18.12.1972. r zawartej między PRL a RFN w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku nie wyszczególnoino tego rodzaju dochodu, wobec tego - zgodnie z art. 19-tej umowy - będzie on podlegał opodatkowaniu w miejscu zamieszkania podatnika . Zatem w sytuacji , gdy pracodawca opłaca za pracownika świadczącego pracę na terenie Niemiec składkę na ubezpieczenie społeczne , jest on zobowiązany od wartości tego świadczenia obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy według zasad jak ze stosunku pracy . Obliczona zaliczka , ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne - zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 27 b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując , PPH jako płatnik , zobowiązany jest na podstawie art. 39 ustawy do przekazania w terminie do końca lutego tego roku następującego po roku podatkowym pracownikom i urzędom skarbowym , którymi kierują naczelnicy urzędu skarbowegowłaściwi według miejsca zamieszkania pracowników , imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru ( w tym przypadku na druku PIT 11/8B).Pracownicy zaś mają obowiązek wykazać dochód wynikający z imiennych informacji w rocznych zeznaniach podatkowych.
Otrzymuja :a/a
