POSTANOWIENIE - Interpretacja - PBI/423-16/2005

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.08.2005, sygn. PBI/423-16/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 14.05.2005 r. (wpływ do Urzędu 20.11.04.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów uzyskanych z tytułu otrzymanych środków finansowych na realizację Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 20.05.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek uzupełniony pismem z dnia 04.07.2005 r. i z dnia 11.07.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego w pismie stanu faktycznego wynika ,że Fundacja w kwietniu 2005 r zawarła " umowę o dofinansowanie Działania 1 w ramach programu operacyjnego- Program Inicjatywy wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006". Program EQUAL jest Programem Inicjatywy Wspólnotowej przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004r.(Dz. U. Nr 189, poz. 1948 oraz Dz. U. Nr 214, poz. 2172). Instytucja Zarządzająca EQUAL przyznała Fundacji środki finansowe na realizację tego programu.

Zdaniem Fundacji otrzymane środki finansowe :

-nie są przychodem w rozumieniu art. 12 ust.4 punkt 6a i punkt 14 ,

-nie ustala sie dochodu zgodnie z art .7 ust. 1, oraz ust. 3 punkt 1,

-nie uważa sie za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio finansowanych z otrzymanych środków,

-korzystają ze zwolnienia na podstawie art.17 ust.1 pkt 23,

ustawy z dnia 15.02.1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. Nr 54, poz. 654 z 2000 r. ze zm.).

Przepis art.12 ust.4 ww. ustawy wymienia przychody niestanowiące podstawy ustalania dochodu podatkowego podlegającego opodatkowaniu . Do tych przychodów należą m.in.:

zwrócone inne wydatki niezaliczane do kosztów uzyskania przychodu- art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy,

wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw,a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów - art. 12 ust 4 pkt 14 ustawy.

Otrzymane przez Fundację środki finansowe nie spełniają określonych tym przepisem warunków.

Otrzymane środki finansowe będą dla Fundacji przychodem , ale wolnym od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zwalnia od podatku m.in. dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym również w przypadkach , gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc". Instytucja Zarządzająca EQUAL jest dysponentem środków organizacji międzynarodowej, a Fundacja -bezpośredni beneficjent- otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków tj. "Krajowej Struktury Wsparcia"

W związku z powyższym środki finansowe otrzymane przez Fundację w ramach programu operacyjnego- Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, za pośrednictwem "Krajowej Struktury Wsparcia" dżiałającej w imieniu Instytucji Zarządzającej EQUAL służące bezpośredniej realizacji celu przedmiotowego programu- stanowią w Fundacji przychód/dochód/, który podlega zwolnieniu z opodatkowania na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy podatkowej.

Konsekwencją zwolnienia z podatku jest jednak to, że wszelkie wydatki lub koszty bezpośrednio sfinansowane z tych środków w świetle przepisu zawartego w art. 16 ust.1 pkt 58 wyżej cytowanej ustawy, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z tym przepisem "nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów /przychodów/, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23 i 24.

Zgodnie z zapisem art.7 ust.1 przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj żródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty (...), jednakże przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się zgodnie z przepisem art.7 ust 3 punkt 1 przychodów ze żródeł przychodów (...) jeżeli dochody z tych żródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i§ 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji : Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a ) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach