1. Czy wszystkie zaliczki na utrzymanie czeoci nieruchomooci wspólnej oraz fundusz remontowy wp3acany przez w3aocicieli lokali bed1cych cz3onkami Ws... - Interpretacja - 2461-IBPB-1-3.4510.968.2016.2.KB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.01.2017, sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.968.2016.2.KB, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

1. Czy wszystkie zaliczki na utrzymanie czeoci nieruchomooci wspólnej oraz fundusz remontowy wp3acany przez w3aocicieli lokali bed1cych cz3onkami Wspólnoty Mieszkaniowej, podlegaj1 zwolnieniu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? 2. Czy Wspólnota postepuje prawid3owo obliczaj1c dochód: zalicza do przychodów w dacie otrzymania wp3acone zaliczki od w3aocicieli, natomiast poniesione wydatki zalicza do kosztów uzyskania przychodu w dacie poniesienia?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 listopada 2016 r. (data wp3ywu do tut. Biura 14 listopada 2016 r.), uzupe3nionym 17 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku dochodowego osób prawnych w zakresie sposobu ustalania dochodów Wspólnoty Mieszkaniowej - jest prawid3owe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2016 r. wp3yn13 do tut. Biura ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotycz1cej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalania dochodów Wspólnoty Mieszkaniowej. Wniosek nie spe3nia3 wymogów formalnych, dlatego te? pismem z 28 grudnia 2016 r. Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.968.2016.1.KB, wezwano do ich uzupe3nienia. Uzupe3nienia wniosku dokonano 17 stycznia 2017 r.

We wniosku zosta3 przedstawiony nastepuj1cy stan faktyczny:

Wspólnota Mieszkaniowa funkcjonuje na podstawie przepisów z dnia 24 czerwca 1994 r. o w3asnooci lokali. Wspólnote tworz1:

  1. Zak3ad Ubezpieczen Spo3ecznych (jednostka sektora finansów publicznych) powierzchnia w nieruchomooci wspólnej wynosi 320,40 m2, a udzia3 w nieruchomooci wspólnej wynosi 35%.
  2. Gmina X (jednostka samorz1du terytorialnego) powierzchnia u?ytkowa wynosi 600,03 m2, a udzia3 w nieruchomooci wspólnej 65%.

Gmina na podstawie umowy:

  1. nieodp3atnie u?ycza lokale (pow. 331,50 m2) na prowadzenie dzia3alnooci dla:
    1. Oorodka Pomocy Spo3ecznej (pow. 174,80 m2),
    2. Zwi1zku Kombatantów i Inwalidów Wojennych (pow. 37,00 m2),
    3. Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy (pow. 119,80 m2);
  2. wynajmuje lokale (pow. 77,94 m2) na prowadzenie dzia3alnooci dla:
    1. Gabinetu Weterynaryjnego (pow. 46,14 m2),
    2. Pracowni Techniki Dentystycznej (pow. 31,80 m2),
  3. pozosta3e 3 lokale o powierzchni 139,79 m2 s1 w chwili obecnej nieu?ytkowane,
  4. pozosta31 powierzchnie 50,80 m2 stanowi1 pomieszczenia socjalne oraz pomieszczenia komunikacyjne (korytarz).

Cz3onkowie Wspólnoty uczestnicz1 w kosztach zwi1zanych z utrzymaniem nieruchomooci wspólnej. Ka?dy cz3onek wspólnoty jest w3aocicielem i posiada udzia3 w nieruchomooci wspólnej. Zaliczki naliczane s1 od ca3ej powierzchni nieruchomooci tj. dla Zak3adu Ubezpieczen Spo3ecznych 320,40 m2, dla Gminy 600,03 m2.

Wspólnota uzyskuje przychody z:

  1. wp3at w3aocicieli s3u?1ce pokryciu kosztów utrzymania nieruchomooci wspólnej wnoszone zgodnie z podjet1 uchwa31,
  2. wp3at w3aocicieli na fundusz remontowy wnoszony w wysokooci ustalonej uchwa31 wspólnoty.

Wspólnota ponosi koszty na:

  1. utrzymanie nieruchomooci wspólnej tj. wynagrodzenie zarz1dcy, koszty us3ug bankowych, koszty utrzymania czystooci posesji, odonie?anie, koszenie, koszty okresowych przegl1dów, koszty ubezpieczen nieruchomooci, koszty drobnych napraw i awarii,
  2. koszty remontów czeoci wspólnych sfinansowane z funduszu remontowego.

Budynek Wspólnoty jest budynkiem niemieszkalnym, poniewa? znajduj1ce sie w nim lokale nie s1 wykorzystywane do celów mieszkalnych. Definicja budynku niemieszkalnego wynika z rozporz1dzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz.U. nr 112, poz. 1316 ze zm.).

Wspólnota Mieszkaniowa zaliczki wp3acane przez w3aocicieli na utrzymanie czeoci wspólnych nieruchomooci oraz zaliczki na fundusz remontowy oraz sfinansowane z nich koszty traktuje jako przychody i koszty nie zwi1zane z gospodark1 zasobami mieszkaniowymi. Wspólnota Mieszkaniowa traktuje wp3acone (otrzymane) zaliczki od w3aocicieli lokali jako przychody zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast, wszelkie koszty ponoszone przez Wspólnote Mieszkaniow1, maj1ce zwi1zek z uzyskanym przychodem s1 kosztami uzyskania przychodów w myol art. 15 ust. 1 updop, w dacie poniesienia. Za date poniesienia kosztu uznaje sie dzien, na który ujeto koszt w ksiegach rachunkowych (zaksiegowano) na podstawie otrzymanej faktury lub innego dowodu w przypadku braku faktury.

Wspólnota nalicza i odprowadza podatek od dochodu uzyskanego z wp3aconych zaliczek od w3aocicieli lokali pomniejszonych o koszty uzyskania przychodu. Nie korzysta ze zwolnienia wynikaj1cego z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podatek dochodowy znacznie obci1?a Wspólnote Mieszkaniow1. Gdyby Wspólnota mog3a skorzystaa ze zwolnienia wynikaj1cego art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mog3aby przeznaczya wieksze orodki na utrzymanie stanu technicznego nieruchomooci.& 

W zwi1zku z powy?szym zadano nastepuj1ce pytania:

Czy wszystkie zaliczki na utrzymanie czeoci nieruchomooci wspólnej oraz fundusz remontowy wp3acany przez w3aocicieli lokali bed1cych cz3onkami Wspólnoty Mieszkaniowej, podlegaj1 zwolnieniu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

  • Czy Wspólnota postepuje prawid3owo obliczaj1c dochód: zalicza do przychodów w dacie otrzymania wp3acone zaliczki od w3aocicieli, natomiast poniesione wydatki zalicza do kosztów uzyskania przychodu w dacie poniesienia?

  • Ad.1

    Zdaniem Wnioskodawcy, dochód powsta3y wskutek gospodarowania lokalami, którymi w3aocicielami s1 Zak3ad Ubezpieczen Spo3ecznych oraz Gmina X nie jest objety zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wszystkie wp3aty dokonywane przez w3aocicieli lokali nie s1 orodkami zwi1zanymi z gospodark1 zasobami mieszkaniowymi. Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku s1 m.in. wspólnoty mieszkaniowe prowadz1ce dzia3alnooa w zakresie gospodarki mieszkaniowej, uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w czeoci przeznaczonej na cele zwi1zane z utrzymaniem tych zasobów, z wy31czeniem dochodów uzyskanych z innej dzia3alnooci gospodarczej ni? gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Przez zasoby mieszkaniowe nale?y rozumiea nie tylko lokale mieszkalne, ale równie? pozosta3e pomieszczenia i urz1dzenia wchodz1ce w sk3ad budynku mieszkalnego lub znajduj1ce sie poza nim, których istnienie jest niezbedne dla prawid3owego korzystania z mieszkan przez mieszkanców, jak równie? u3atwiaj1ce im dostep do budynku mieszkalnego oraz zapewniaj1ce sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych nale?1 strychy, klatki schodowe, windy czy gara?e. Zwi1zane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami i urz1dzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty stanowi1 przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zasoby mieszkaniowe, o których mowa w powo3anym przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie obejmuje innych lokali wchodz1cych w sk3ad Wspólnoty Mieszkaniowej. Lokale te nie maj1 charakteru lokali mieszkalnych, wszelkie dochody z tego tytu3u nie mog1 bya kwalifikowane jako dochody pochodz1ce z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, Yród3em ich pochodzenia nie s1 bowiem zasoby mieszkaniowe. W zwi1zku z tym, dochody uzyskane z zaliczek wp3aconych przez w3aocicieli Wspólnoty Mieszkaniowej tj. Zak3ad Ubezpieczen Spo3ecznych oraz Gmine X na utrzymanie czeoci wspólnych nieruchomooci oraz z tytu3u funduszu remontowego nale?y zaliczya do dochodów nieosi1gnietych z gospodarki mieszkaniowej, które bez wzgledu na cel jaki zostan1 przekazane podlegaa bed1 opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 1 updop.

    Ad.2

    Zdaniem Wnioskodawcy, sposób wyliczenia dochodu jest prawid3owy. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem Wspólnoty jest nadwy?ka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osi1gnieta w roku podatkowym. Zgodnie z art. 12 ust. 1 updp, przychodami s1 w szczególnooci otrzymane pieni1dze i wartooci pienie?ne. Oznacza to, ?e uzyskiwane przez wspólnote przychody nale?y ujmowaa do wyliczenia dochodu jako wartooci otrzymane, a nie nale?ne.

    Natomiast, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów s1 koszty poniesione w celu osi1gniecia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia Yród3a przychodów, z wyj1tkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

    W przypadku Wspólnoty s1 to wszystkie wydatki poniesione na utrzymanie nieruchomooci wspólnej oraz koszty remontu czeoci wspólnych sfinansowane z funduszu remontowego. Za date poniesienia kosztu uznaje sie dzien, na który ujeto koszt w ksiegach rachunkowych (zaksiegowano) na podstawie otrzymanej faktury lub innego dowodu w przypadku braku faktury.

    W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje sie za prawid3owe.

    Zasady powstawania i funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o w3asnooci lokali (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1892, dalej: uowl). Zgodnie z art. 6 uowl, ogó3 w3aocicieli, których lokale wchodz1 w sk3ad okreolonej nieruchomooci, tworzy wspólnote mieszkaniow1. Wspólnota mieszkaniowa mo?e nabywaa prawa i zaci1gaa zobowi1zania, pozywaa i bya pozwana. Nie posiada jednak osobowooci prawnej. Wspólnote mieszkaniow1 tworz1 zarówno w3aociciele odrebnych lokali mieszkalnych, jak i w3aociciele odrebnych lokali u?ytkowych. Ka?dy cz3onek wspólnoty mieszkaniowej jest w3aocicielem lokalu oraz udzia3u w nieruchomooci wspólnej. Udzia3 w nieruchomooci wspólnej jest prawem zwi1zanym z w3asnooci1 lokalu. W myol art. 3 ust. 2-3 uowl, nieruchomooa wspóln1 stanowi1 grunt oraz czeoci budynku i inne urz1dzenia, które nie s3u?1 wy31cznie do u?ytku w3aocicieli lokali lub dotychczasowego w3aociciela nieruchomooci ze wzgledu na nale?1ce do niego niewyodrebnione lokale.

    Stosownie do art. 13 ust. 1 uowl, w3aociciel ponosi wydatki zwi1zane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowi1zany utrzymywaa swój lokal w nale?ytym stanie, przestrzegaa porz1dku domowego, uczestniczya w kosztach zarz1du zwi1zanych z utrzymaniem nieruchomooci wspólnej, korzystaa z niej w sposób nieutrudniaj1cy korzystania przez innych wspó3w3aocicieli oraz wspó3dzia3aa z nimi w ochronie wspólnego dobra. Na pokrycie kosztów zarz1du w3aociciele lokali uiszczaj1 zaliczki w formie bie?1cych op3at, p3atnych z góry do dnia 10 ka?dego miesi1ca (art. 15 ust. 1 uowl).

    Wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemaj1ce osobowooci prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm., dalej: ustawa o CIT), s1 podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

    Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem z zastrze?eniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwy?ka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osi1gnieta w roku podatkowym, która w myol art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym.

    W myol art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami s1 w szczególnooci otrzymane pieni1dze, wartooci pienie?ne w tym równie? ró?nice kursowe. Bez znaczenia jest Yród3o pochodzenia tych orodków, tzn. czy zosta3y one wypracowane wskutek prowadzenia dzia3alnooci gospodarczej, uzyskane jako po?ytki zrealizowane przez wspólnote z nieruchomooci wspólnej, czy te? otrzymane w inny przewidziany t1 ustaw1 sposób. Powy?szy przepis oznacza, ?e wszystkie orodki pienie?ne jakie wp3ywaj1 na rachunek wspólnoty, bez wzgledu na Yród3o ich pochodzenia, stanowi1 co do zasady przychód w rozumieniu ustawy o CIT. Natomiast, wszelkie koszty ponoszone przez wspólnote, maj1ce zwi1zek z uzyskanym przychodem s1 kosztami uzyskania przychodów w myol art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, ?e kosztami uzyskania przychodów s1 koszty poniesione w celu osi1gniecia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia Yród3a przychodów, z wyj1tkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

    Je?eli koszty uzyskania przychodów przekraczaj1 sume przychodów, ró?nica jest strat1.

    Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolne od podatku s1 dochody spó3dzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa spo3ecznego oraz samorz1dowych jednostek organizacyjnych prowadz1cych dzia3alnooa w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w czeoci przeznaczonej na cele zwi1zane z utrzymaniem tych zasobów, z wy31czeniem dochodów uzyskanych z innej dzia3alnooci gospodarczej ni? gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

    Zatem, z powy?szej regulacji mo?na wywieoa, ?e aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzysta3 z powy?szego zwolnienia musz1 bya spe3nione dwa warunki, a mianowicie:

    • dochody musz1 bya uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
    • dochody te musz1 bya przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

    Podkreolenia wymaga fakt, ?e oba te warunki musz1 bya spe3nione 31cznie. Oznacza to, ?e nie podlegaj1 zwolnieniu dochody inne ni? uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezale?nie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w czeoci nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

    Nale?y przy tym zauwa?ya, ?e powo3ana ustawa o CIT, nie zawiera definicji zasobów mieszkaniowych oraz gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Pos3uguj1c sie zatem jezykiem potocznym, wskazaa nale?y, ?e pojecie gospodarka - w kontekocie omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarz1dzanie czymo. Z definicji zawartej w S3owniku Jezyka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika równie?, ?e pojecie gospodarki nie ogranicza sie tylko do zarz1dzania i dysponowania, ale obejmuje tak?e ca3ooa mechanizmów i warunków dzia3ania podmiotów gospodarczych zwi1zanych z wytwarzaniem i podzia3em dóbr i us3ug. Zasób zao to m.in. pewna nagromadzona ilooa czegoo. Natomiast pojecie mieszkanie jest równoznaczne w swojej treoci z pomieszczeniem, w którym sie mieszka (vide: S3ownik Jezyka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak wiec przymiotnik mieszkaniowy, okreola rzeczy zwi1zane z mieszkaniem.

    Jak wynika z przedstawionej powy?ej definicji zasobów mieszkaniowych, zasoby mieszkaniowe, to nie tylko lokale mieszkalne, ale równie? pozosta3e pomieszczenia oraz urz1dzenia wchodz1ce w sk3ad budynku mieszkalnego lub znajduj1ce sie poza nim, których istnienie jest niezbedne dla prawid3owego korzystania z mieszkan, jak równie? u3atwiaj1ce im dostep do budynku mieszkalnego oraz zapewniaj1ce sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

    Przez zasoby mieszkaniowe nale?y zatem rozumiea:

    1. znajduj1ce sie w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynale?nymi do nich pomieszczeniami oraz wyposa?enie techniczne, jak np.: dYwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciep3a, kot3ownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, gara?e,
    2. pomieszczenia znajduj1ce sie w budynku mieszkalnym lub poza nim, zwi1zane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, spó3dzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych; kot3ownie i hydrofornie wolnostoj1ce; osiedlowe warsztaty (zak3ady) konserwacyjno-remontowe,
    3. urz1dzenia i uzbrojenie terenów, na których znajduj1 sie budynki wy?ej wymienione, jak np.: zbiorniki - do3y gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ocieków, ruroci1gi i przewody sieci wodoci1gowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciep3owniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle in?ynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urz1dzenia zwi1zane z ukszta3towaniem i zagospodarowaniem terenu, maj1ce wp3yw na prawid3owe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oowietleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na omieci,
    4. grunty i prawa wieczystego u?ytkowania gruntów, na których posadowione s1 budynki mieszkalne (lub inne urz1dzenia zapewniaj1ce ich funkcjonowanie).

    Gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje natomiast zarz1dzanie i dysponowanie zgromadzonym zbiorem rzeczy, s3u?1cych celom mieszkaniowym lub zwi1zanych z zamieszkiwaniem. Jej istota sprowadza sie do dzia3an s3u?1cych prawid3owej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.

    Zwi1zane z wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urz1dzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty stanowi1 przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowi1 one jednoczeonie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o CIT (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzglednieniem art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).

    Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, ?e Wnioskodawca zarz1dza nieruchomooci1 wspóln1, która tworzy wspólnote mieszkaniow1 ogó3u w3aocicieli lokali. Zaliczki wp3acane przez w3aocicieli lokali przeznaczone s1 na utrzymanie czeoci wspólnych nieruchomooci oraz zaliczki na fundusz remontowy oraz sfinansowane z nich koszty traktuje jako przychody i koszty nie zwi1zane z gospodark1 zasobami mieszkaniowymi.

    Odnosz1c, zatem przedstawiony wy?ej stan prawny do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzia nale?y, ?e wymienione lokale tworz1ce Wspólnote nie nale?1 do ?adnej ze wskazanych wy?ej kategorii zasobów mieszkaniowych. Wyk3adnia literalna pojecia zasoby mieszkaniowe jednoznacznie wskazuje, ?e funkcja mieszkaniowa jest zasadnicz1 i konieczn1 cech1 pozwalaj1c1 uznaa, ?e mamy do czynienia z zasobem mieszkaniowym. Tym samym ww. pojecie zasobów mieszkaniowych nie mo?e bya rozci1gane na budynek wspólnoty, gdy? jest budynkiem niemieszkalnym, znajduj1ce sie w nim lokale nie s1 wykorzystywane do celów mieszkalnych. Istot1 jest ich niemieszkalne przeznaczenie, co oznacza, ?e nie mo?na ich zaliczya do zasobów mieszkaniowych.

    Maj1c na uwadze powy?sze, stwierdzia nale?y, ?e kwoty wp3acane przez w3aocicieli nie pochodz1 z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i nie spe3niaj1 one warunku wymaganego przy zastosowaniu zwolnienia przedmiotowego okreolonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, w którym jednoznacznie postanowiono, ?e dochody mog1 bya zwolnione z opodatkowania gdy s1 uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Tym samym niespe3niona jest jedna z dwóch kumulatywnych przes3anek zwolnienia, co w konsekwencji powoduje, ?e ww. dochody bez wzgledu na cel na jaki zostan1 przekazane, podlegaj1 opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

    Nale?y zaznaczya, ?e wszelkie zwolnienia podatkowe s1 odstepstwem od zasady powszechnooci opodatkowania, a przepisy dotycz1ce zwolnien podatkowych powinny bya interpretowane ociole, zgodnie przede wszystkim z ich wyk3adni1 jezykow1. Wykluczone jest w tym wypadku stosowanie wyk3adni rozszerzaj1cej jak i zawe?aj1cej.

    Odnosz1c sie do punktu oznaczonego we wniosku nr 2 wskazaa nale?y, ?e wszelkie wp3aty uiszczane przez cz3onków Wspólnoty, stanowi1 dla Wspólnoty przychód w dacie ich otrzymania zgodnie z cytowanym powy?ej art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Natomiast, ponoszone przez Wspólnote, wszelkie koszty maj1ce zwi1zek z uzyskanym przychodem, s1 kosztami uzyskania przychodów w myol art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

    Oprócz rozstrzygniecia czy dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodów istotna pod wzgledem podatkowym pozostaje jeszcze kwestia, w jakim momencie podatnik mo?e zaliczya taki wydatek do kosztów uzyskania przychodów. Uregulowania w tym zakresie zawarto w przepisach art. 15 ust. 4, 4a-4h ustawy o CIT. Analiza tych przepisów prowadzi do wniosku, ?e moment potr1calnooci kosztów podatkowych jest ociole zwi1zany z tym, jaki charakter maj1 ponoszone przez podatnika wydatki, a dok3adniej, czy mo?na je zaliczya do kosztów bezpoorednio zwi1zanych z uzyskiwanym przychodem (art. 15 ust. 4, 4b-4c ustawy o CIT), czy do kosztów innych ni? bezpoorednio zwi1zanych z przychodami (art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o CIT).

    Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów bezpoorednio zwi1zane z przychodami, poniesione w latach poprzedzaj1cych rok podatkowy oraz w roku podatkowym, s1 potr1calne w tym roku podatkowym, w którym osi1gniete zosta3y odpowiadaj1ce im przychody, z zastrze?eniem ust. 4b i 4c.

    Stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, inne ni? koszty bezpoorednio zwi1zane z przychodami, s1 potr1calne w dacie ich poniesienia. Je?eli koszty te dotycz1 okresu przekraczaj1cego rok podatkowy, a nie jest mo?liwe okreolenie, jaka ich czeoa dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowi1 koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do d3ugooci okresu, którego dotycz1.

    Art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, stanowi, ?e za dzien poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrze?eniem ust. 4a i 4f-4h, uwa?a sie dzien, na który ujeto koszt w ksiegach rachunkowych (zaksiegowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzien, na który ujeto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyj1tkiem sytuacji gdy dotyczy3oby to ujetych jako koszty rezerw albo biernych rozliczen miedzyokresowych kosztów.

    W konsekwencji nadwy?ka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osi1gnieta w roku podatkowym, stosownie do treoci art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, stanowi dochód Wspólnoty.

    Reasumuj1c, Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód powsta3y wskutek gospodarowania lokalami, których w3aocicielami s1 Zak3ad Ubezpieczen Spo3ecznych oraz Gmina X nie jest objety zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT oraz czy Wnioskodawca prawid3owo oblicza dochód: zaliczaj1c do przychodów w dacie otrzymania wp3acone zaliczki od w3aocicieli na utrzymanie czeoci nieruchomooci wspólnej oraz na fundusz remontowy, natomiast poniesione wydatki zalicza do kosztów uzyskania przychodu w dacie poniesienia nale?y uznaa za prawid3owe.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego we Wroc3awiu, ul. Ow. Miko3aja 78/79, 50-126 Wroc3aw, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa

    (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

    Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Jednoczeonie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczaj1c1 i odmowe wydania opinii zabezpieczaj1cej mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

    S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1. Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izby Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach