Czy przyjecie przez Spó3ke w u?yczenie (bezp3atne u?ywanie) od odbiorców us3ug owiadczonych przez Spó3ke przy31czy wodoci1gowych bedzie stanowi3o dl... - Interpretacja - 2461-IBPB-1-3.4510.1055.2016.1.MST

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.01.2017, sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.1055.2016.1.MST, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy przyjecie przez Spó3ke w u?yczenie (bezp3atne u?ywanie) od odbiorców us3ug owiadczonych przez Spó3ke przy31czy wodoci1gowych bedzie stanowi3o dla niej przychód do opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 updop?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 7 grudnia 2016 r. (data wp3ywu do tut. BKIP 12 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przyjecie przez Spó3ke w u?yczenie (bezp3atne u?ywanie) od odbiorców us3ug owiadczonych przez Spó3ke przy31czy wodoci1gowych bedzie stanowi3o dla niej przychód do opodatkowania jest prawid3owe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2016 r. wp3yn13 do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przyjecie przez Spó3ke w u?yczenie (bezp3atne u?ywanie) od odbiorców us3ug owiadczonych przez Spó3ke przy31czy wodoci1gowych bedzie stanowi3o dla niej przychód do opodatkowania.

We wniosku zosta3 przedstawiony nastepuj1cy stan faktyczny:

G3ówn1 dzia3alnooci1 Spó3ki jest zbiorowe zaopatrzenie w wode i zbiorowe odprowadzanie ocieków. Spó3ka jest w3aocicielem sieci wodoci1gowej, tj. przewodów wodoci1gowych wraz z uzbrojeniem i urz1dzeniami, którymi dostarczana jest woda. Wykonanie przy31cza wodoci1gowego zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wode i zbiorowym odprowadzaniu ocieków (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 139 ze zm.) le?y po stronie osoby ubiegaj1cej sie o przy31czenie nieruchomooci do sieci.

Przy31cze wodoci1gowe zgodnie z art. 2 ww. ustawy, to odcinek przewodu 31cz1cego siea wodoci1gow1 z wewnetrzn1 instalacj1 wodoci1gow1 w nieruchomooci odbiorcy us3ug wraz z zaworem za wodomierzem g3ównym. Odbiorca us3ug odpowiada za zapewnienie niezawodnego dzia3ania posiadanych instalacji i przy31czy wodoci1gowych oraz kanalizacyjnych z urz1dzeniem pomiarowym w31cznie art. 5 ust. 2.

Spó3ka zawiera umowy u?yczenia przy31czy wodoci1gowych [bezp3atne u?ywanie art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 380 ze zm., dalej: KC)] ze swoimi klientami, co umo?liwia art. 5 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wode i zbiorowym odprowadzaniu ocieków.

Zawierane umowy s1 umowami wzajemnymi albowiem przedsiebiorstwo poprzez urz1dzenia bed1ce w3asnooci1 Odbiorcy us3ug, owiadczy us3uge dostawy wody, w zamian za co przejmuje na siebie obowi1zki ci1?1ce na Odbiorcy wynikaj1ce z art. 5 ust. 2 ww. ustawy, polegaj1ce na (...) zapewnieniu niezawodnego dzia3ania posiadanych przy31czy wodoci1gowych i kanalizacyjnych (...). Poni?ej zamieszczono zapis § 3 umowy u?yczenia:

Bior1cy (Spó3ka) do u?ywania oowiadcza, ?e bedzie u?ywa3 przy31cza w sposób zgodny z jego w3aociwooci1 i przeznaczeniem. Bior1cy jest zobowi1zany do zapewnienia niezawodnego dzia3ania przy31cza oraz ponosi3 bedzie zwyk3e koszty wynikaj1ce z eksploatacji, konserwacji, remontów i napraw awarii przy31cza. Bior1cy zobowi1zuje sie do usuwania powsta3ych awarii niezw3ocznie po powiadomieniu go przez U?yczaj1cego lub osoby trzecie. U?yczaj1cy oowiadcza, ?e wyra?a zgode na wejocie w tym celu na teren jego nieruchomooci przez osoby wyznaczone przez Bior1cego i nie bedzie z tego tytu3u wysuwa3 ?adnych roszczen.

Zobowi1zanie Przedsiebiorstwa do zapewnienia niezawodnego dzia3ania przy31cza wodoci1gowego, przejmowanego w u?yczenie (bezp3atne u?ywanie) stanowi element Umowy zawieranej zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, która to jest umow1 wzajemn1 (prawa i obowi1zki stron okreola ustawa).

Ww. umowy przynios1 obu stronom równie? inne, poza wskazanymi we wniosku korzyoci albowiem w przypadku awarii (wycieku) na przy31czu wodoci1gowym, czesto miejsce wycieku wody na powierzchni terenu jest znacznie oddalone od faktycznego miejsca uszkodzenia urz1dzenia z uwagi na np. utwardzenie powierzchni, nasadzenia, zamarzniecia terenu itp. Przejecie przy31cza przez Przedsiebiorstwo pozwoli niezw3ocznie podj1a czynnooci zwi1zane z napraw1 przewodu bez straty czasu na ustalenie strony zobowi1zanej do usuniecia usterki. Ograniczy to równie? po stronie Przedsiebiorstwa straty wody zwi1zane z awari1. Ponadto, czesto podczas tego typu awarii zachodzi koniecznooa zamkniecia fragmentu sieci przesy3owej stanowi1cej w3asnooa Przedsiebiorstwa (czynnooci takie mog1 wykonywaa wy31cznie pracownicy Spó3ki). Jeoli Przedsiebiorstwo zobowi1zane bedzie usun1a awarie przy31cza w takich przypadkach ogranicza sie równie? uci1?liwooci dla innych odbiorców us3ug polegaj1ce na przerwaniu dostawy wody.

Podczas wykonywania naprawy urz1dzen wodoci1gowych dochodzi do otwarcia przewodów oraz kontaktu pracowników z ruroci1giem, co mo?e bya przyczyn1 wtórnego zanieczyszczenia samego przy31cza jak równie? sieci, a w konsekwencji mo?e wp3ywaa na jakooa wody u innych odbiorców, za któr1 to odpowiedzialne jest Przedsiebiorstwo (art. 5 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wode i zbiorowym odprowadzaniu ocieków).

W zwi1zku z powy?szym zadano nastepuj1ce pytanie:

Czy przyjecie przez Spó3ke w u?yczenie (bezp3atne u?ywanie) od odbiorców us3ug owiadczonych przez Spó3ke przy31czy wodoci1gowych bedzie stanowi3o dla niej przychód do opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: updop)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przyjecie w nieodp3atne u?ywanie przy31czy wodoci1gowych nie rodzi skutków podatkowych. Spó3ka zgodnie z umowami zawieranymi na dostawe wody i odprowadzanie ocieków osi1ga przychody z tytu3u owiadczonych us3ug. Natomiast, na podstawie umowy u?yczenia przenosi na siebie obowi1zek eksploatacji, utrzymania i ponoszenia ewentualnych kosztów remontów ww. przy31czy (w tym usuwania awarii). Ten obowi1zek do tej pory spoczywa3 zgodnie z ustaw1 o zbiorowym zaopatrzeniu w wode i zbiorowym odprowadzaniu ocieków na w3aocicielu nieruchomooci.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 updop, przychodem, z zastrze?eniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest wartooa otrzymanych nieodp3atnie lub czeociowo odp3atnie rzeczy lub praw, a tak?e wartooa innych nieodp3atnych lub czeociowo odp3atnych owiadczen, z wyj1tkiem owiadczen zwi1zanych z u?ywaniem orodków trwa3ych otrzymanych przez samorz1dowe zak3ady bud?etowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spó3ki u?ytecznooci publicznej z wy31cznym udzia3em jednostek samorz1du terytorialnego lub ich zwi1zków od Skarbu Panstwa, jednostek samorz1du terytorialnego lub ich zwi1zków w nieodp3atny zarz1d lub u?ywanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, zaliczaj1c nieodp3atne owiadczenie do czynników kszta3tuj1cych podstawe opodatkowania, nie precyzuje, co nale?y rozumiea przez nieodp3atne owiadczenie. Zgodnie z wyk3adni1 gramatyczn1, odp3acaa to oddawaa komuo coo w zamian, odp3atny zao to taki, za który sie p3aci, wymagaj1cy zap3acenia, zwrot kosztów (Nowy S3ownik Jezyka Polskiego PWN, Warszawa 2002).

Dla celów podatkowych, przez nieodp3atne owiadczenia nale?y wiec rozumiea te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodp3atne, tj. nie zwi1zane z kosztami lub inn1 form1 ekwiwalentu, przysporzenie w maj1tku podatnika, maj1ce konkretny wymiar finansowy. Powstanie przychodu ze owiadczen nieodp3atnych nale?y zatem rozwa?ya zawsze wtedy, gdy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych otrzymuje bez obowi1zku owiadczenia wzajemnego rzeczy lub prawa, b1dY inne owiadczenia lub te? mo?liwooa korzystania z rzeczy lub praw (w szczególnooci ze orodków pienie?nych).

Stosownie do art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 380 ze zm.), przez umowe u?yczenia, u?yczaj1cy zobowi1zuje sie zezwolia bior1cemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezp3atne u?ywanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Cech1 charakterystyczn1 u?yczenia jest nieodp3atnooa oraz motyw bezinteresownooci, dlatego te? wy31cznym obowi1zkiem u?yczaj1cego pozostaje znoszenie u?ywania rzeczy przez bior1cego oraz powstrzymywanie sie od jakichkolwiek czynnooci unicestwiaj1cych lub ograniczaj1cych uprawnienie bior1cego. U?yczaj1cy zatem ogranicza sie tylko wzgledem osoby, której rzecz u?ycza, co nie pozbawia go w3adztwa nad rzecz1 i prawa korzystania z tej rzeczy, czerpania z niej korzyoci. Treoa stosunku u?yczenia sprowadza sie do bezp3atnego przysporzenia przez u?yczaj1cego korzyoci kontrahentowi. Umowa u?yczenia to umowa realna albowiem dla jej zawarcia konieczne jest, oprócz z3o?enia oowiadczen woli, wydanie rzeczy bior1cemu. Ze wzgledu na fakt, ?e z tytu3u umowy u?yczenia zobowi1zanym do spe3nienia owiadczenia jest tylko u?yczaj1cy, umowe te nale?y uznaa za jednostronnie zobowi1zuj1c1 u?yczenie nie jest umow1 wzajemn1.

Spó3ka przyjmuje w bezp3atne u?yczenie przy31cza wodoci1gowe od swoich klientów. Zgodnie z umowami zawieranymi na dostawe wody i odprowadzanie ocieków osi1ga przychody z tytu3u owiadczonych us3ug. Natomiast, na podstawie umowy u?yczenia przenosi na siebie obowi1zek eksploatacji, utrzymania i ponoszenia ewentualnych kosztów remontów ww. przy31czy (w tym usuwania awarii), do ponoszenia których zobowi1zany jest odbiorca us3ug. Zobowi1zanie Przedsiebiorstwa do zapewnienia niezawodnego dzia3ania przy31cza wodoci1gowego przejmowanego w u?yczenie (bezp3atne u?ywanie) stanowia bedzie element umowy, która jest umow1 wzajemn1 (prawa i obowi1zki stron okreola ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wode i zbiorowym odprowadzaniu ocieków).

Podsumowuj1c, zdaniem Wnioskodawcy, przejecie od odbiorców us3ug w bezp3atne u?ywanie przy31czy wodoci1gowych jest umow1 wzajemn1, a co za tym idzie nie powstanie po stronie Przedsiebiorstwa przychód podatkowy z tytu3u otrzymanych nieodp3atnie rzeczy.

W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje sie za prawid3owe.

Maj1c powy?sze na wzgledzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odst1piono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszynskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednoczeonie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczaj1c1 i odmowe wydania opinii zabezpieczaj1cej mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1.

Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach