W odpowiedzi na wniosek z 24.02.2004 r. (bez znaku) skierowany do Izby Skarbowej w Łodzi, a przekazany do załatwienia tut. Urzędowi wg. właściwości pr... - Interpretacja - II-1/423/5/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.05.2004, sygn. II-1/423/5/04, Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na wniosek z 24.02.2004 r. (bez znaku) skierowany do Izby Skarbowej w Łodzi, a przekazany do załatwienia tut. Urzędowi wg. właściwości przy piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1.03.2004 r. Nr PB/II-2/420-17/04 uzupełnionej o materiały nadesłane przy piśmie z 16.03.2004 r. L.dz. 29/04 oraz z dnia 7.04.2004 r. L.dz. 34/2004 - działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Śródmieście wskazuje przepisy prawa podatkowego, które znajdują zastosowanie w rozpatrywanym przypadku:

  • art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 3, uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju.
  • art. 13 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iź przepisów ww. art 13 ust. 1 nie stosuje się przy udostępnianiu:... nieruchomości lub jej części do użytku na cele działalności naukowej, naukowo - technicznej, oświatowej, oświatowo - wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym.

Spółdzielnia zawarła umowy najmu lokalu zarówno z jednostkami posiadającymi status Zakładu Pracy Chronionej jak i z takimi, które statusu takiego nie posiadają.W jednym i w drugim przypadku, w umowach znajdują się zapisy, iż:

  • "najemca zobowiązuje się do dokonania na własny koszt napraw i remontów bieżących przedmiotu najmu przez siebie eksploatowanego, niezbędnych do prawidłowego gospodarowania (użytkowania)"
  • "przebudowy lub inne zmiany przedmiotu najmu muszą być każdorazowo uzgodnione z wynajmującym i wymagają jego pisemnej zgody. Ich koszty ponosi najemca...."

Jednocześnie ustalenia stron zawarte w umowach prowadzą do zwolnienia najemcy z czynszu za okres adaptacji.

W przypadku gdy najemcą jest Zakład Pracy Chronionej, to zastosowanie ma przepis art. 13 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem u wynajmującego udostępniającego w okresie adaptacji nieruchomość lub jej część - przychód z tyt. nieodpłatnego świadczenia nie występuje.

W sytuacji natomiast gdy najemca nie posiada statusu Zakładu Pracy Chronionej, a w umowie postanowiono, że wszelkie koszty związane z naprawami, remontami, przebudową lub innymi zmianami przedmiotu najmu ponosi najemca należy - zgodnie z art. 13 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - ustalić nieodpłatne świadczenie. Podobne stanowisko wyraził Naczelny Sąd Administracyjny - Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu w wyroku z dnia 11.12.2002 r. sygn. akt I SA/Wr 1643/00.

Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście