
Temat interpretacji
Odpowiadając na wniosek Spółki z dnia 17.09.2004 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki podatku należnego od nagród wydanych bezpłatnie klientom sklepów, którzy dokonali określonego rodzaju zakupów, jak również nagród wydanych właścicielom sklepów posiadających w swojej ofercie produkty Spółki, Naczelnik Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, w trybie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), uprzejmie wyjaśnia:
Pismem z dnia 17 września 2004 r. Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy jeśli zachodzi konieczność naliczania i odprowadzania podatku należnego od przekazanych nagród to czy ten podatek należny będzie stanowił koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka prowadzi akcje promocyjne polegające na dodawaniu dla każdego klienta, którzy dokonał zakupu pewnej ilości towaru, nagród w postaci:
- innego towaru produkowanego przez Spółkę, np. przy zakupie 10 kg kiełbasy zwyczajnej dodawana jest nagroda w postaci 20 dkg berlinek, bądź też
- towaru zakupionego przez Spółkę, np. deski do krojenia itp.
Nagrodę otrzymuje każdy klient, który kupi towar objęty promocją.
Ponadto z pisma Spółki, z dnia 17.09.2004 r., wynika iż prowadzi ona również program lojalnościowy, którego uczestnikiem może być właściciel sklepu (pracownik) posiadający w swojej ofercie produkty Spółki, bądź też zobowiązujący się do wprowadzenia do sprzedaży ww. produktów. Uczestnicy programu otrzymują punkty (liczby umieszczone wewnątrz opakowań kupowanych produktów), które uprawniają do odbioru nagrody rzeczowej.
Zdaniem Spółki, jeśli zachodzi konieczność naliczania i odprowadzania podatku należnego od przekazanych nagród to podatek należny VAT będzie stanowił koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka uważa iż gdyby przyjąć, że wydawanie nagród w akcjach promocyjnych wiąże się z obowiązkiem naliczania podatku należnego to należy go potraktować, jako koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy.
Stosownie do przepisów art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (jednolity tekst Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654, z późn. zm.), kosztem uzyskania przychodów jest podatek należny w przypadku:
- importu usług, jeśli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu odrębnych przepisów,
- przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.
Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, iż VAT należny jest kosztem uzyskania przychodów tylko w dwóch przypadkach (tj. importu usług i przekazania towarów lub usług na cele reprezentacji i reklamy). W przypadku innych czynności, VAT należny nie będzie kosztem podatkowym.
W świetle powyższego, jeżeli Spółka prowadzi sprzedaż premiową produkowanych przez siebie wyrobów dołączając do każdego sprzedanego wyrobu nagrodę, to wydatki związane z takim uatrakcyjnieniem towarów pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią więc w całości, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów, o ile nie zachodzą przesłanki określone w art. 11 wspomnianej ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
W piśmie z dnia 6 grudnia 1995 r., nr PO 4/AK-722-1110/95 (opublikowanym w Biuletynie Skarbowym Nr 4 (10) z 1996 r.), Ministerstwo Finansów zajęło stanowisko, że do sprzedaży premiowej, nie mają zastosowania postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. mówiące, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Pojęcie bowiem "reklamy", o której mowa w tym przepisie, w związku z brakiem definicji tego słowa w ustawie, należy pojmować zgodnie z jego znaczeniem w języku polskim. Słownik języka polskiego definiuje zaś pojęcie reklamy jako "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś" (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1998 r. str. 78). Zaliczenie wydatków na nabycie nagród zaliczone do kosztów uzyskania przychodów powinno być udokumentowane - poza faktem poniesienia wydatków na zakup nagród - również ich wydanie nabywcy towarów.
Odnosząc się do stanowiska Spółki, że jeśli wydanie nagród przy sprzedaży promocyjnej wiąże się z obowiązkiem naliczenia podatku należnego to należy go potraktować, jako koszty uzyskania przychodów należy stwierdzić, że nie znajduje ono uzasadnienia.
W świetle powyższego należy przyjąć, że art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, w sytuacji opisanej w piśmie Spółki nie może mieć zastosowania. Przepis ten stanowi, że kosztem uzyskania przychodów jest podatek należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.
W opisanym przez Spółkę przypadku, przekazywanie swoim klientom, bądź kontrahentom nagrody przy zakupach promocyjnych nie ma związku z reprezentacją i reklamą, a zatem podatek należny VAT nie może stanowić kosztów uzyskania przychodów.
