Urząd Skarbowy w Oświęcimiu, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpo... - Interpretacja - US-PDP/423-14/03

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 26.06.2003, sygn. US-PDP/423-14/03, Urząd Skarbowy w Oświęcimiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Urząd Skarbowy w Oświęcimiu, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 15 maja 2003 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o stosowaniu przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych - uprzejmie wyjaśnia:

Z treści przedmiotowego pisma wynika, że wątpliwości Spółki budzą następujące kwestie:
1) Czy wydatki na reklamę prowadzoną poprzez umieszczenie i promowanie znaku firmowego Spółki na tafli lodowej i bandach stadionu lodowego oraz na kaskach zawodników drużyny hokejowej uważa się za koszty uzyskania przychodów jako reklama prowadzona publicznie (nielimitowana), czy też w sposób niepubliczny (limitowana)?
2) Czy na Spółce, w związku z powyższą transakcją, będzie ciążył obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.O zaliczeniu danego wydatku do kosztów reklamy publicznej lub niepublicznej decyduje zawsze jej odbiorca, adresat. Do wydatków limitowanych należą zatem te, które z założenia są kierowane wyłącznie do konkretnego adresata. Wszelkie natomiast formy promocji firmy kierowane do anonimowego kręgu potencjalnych odbiorców zalicza się do reprezentacji i reklamy prowadzonej publicznie.Wydatki zatem poniesione w związku z umieszczeniem i promowaniem znaku firmowego Spółki na tafli lodowej i bandach stadionu lodowego oraz na kaskach zawodników drużyny hokejowej uważa się za koszty uzyskania przychodów zaliczane do kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej publicznie.

Z uwagi na to, że zarówno M jak i S pośrednio posiadają tego samego właściciela należy uznać, zgodnie z art. 11 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy, iż M jako podmiot krajowy jest powiązana kapitałowo (w sposób pośredni) z innym podmiotem krajowym - S.Z brzmienia przepisu art. 9a ust. 1 ustawy wynika z kolei, że podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tymi podatnikami - w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 (...) są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji (...).Jednakże obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej nie obejmuje wszelkich transakcji. Dotyczy on bowiem - zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy - tych transakcji między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:
1) 100.000 euro - jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego określonego zgodnie z art. 16 ust. 7, albo
2) 30.000 euro - w przypadku świadczenia usług sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych, albo
3) 50.000 euro - w pozostałych przypadkach.
Jeśli zatem wartość świadczonych (wym. w punkcie 1) usług przekroczy w roku podatkowym równowartość 30.000 euro, to podatnik będzie zobowiązany, w związku z wyżej powołanymi przepisami, do sporządzenia dokumentacji podatkowej tej transakcji.

Urząd Skarbowy w Oświęcimiu