ewentualny dochód uzyskany z działalności Sądu Polubownego zadeklarowany i wydatkowany na działalność statutową I., o której mowa w § 9 ust. 1 i 2 Sta... - Interpretacja - IPPB5/423-521/12-2/AM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.08.2012, sygn. IPPB5/423-521/12-2/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

ewentualny dochód uzyskany z działalności Sądu Polubownego zadeklarowany i wydatkowany na działalność statutową I., o której mowa w § 9 ust. 1 i 2 Statutu, tj. działalność o charakterze naukowym, naukowo - technicznym, oświatowym i kulturalnym będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko I., przedstawione we wniosku z dnia 21.06.2012 r. (data wpływu 29.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją samorządu zawodowego architektów, działającą na podstawie:

  • ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów z dnia 15 grudnia 2000 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 z późniejszymi zmianami) zwanej dalej ustawą o samorządach,
  • Statutu Wnioskodawcy.

W myśl postanowień art. 8 ustawy o samorządach, do głównych zadań I. należy w szczególności:

  1. sprawowanie nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu architekta przez członków I.,
  2. reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych swoich członków,
  3. ustalanie zasad etyki zawodowej architekta i nadzór nad ich przestrzeganiem,
  4. nadawanie i pozbawianie uprawnień budowlanych w specjalnościach, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1-5 ustawy Prawo budowlane, zwanych dalej uprawnieniami budowlanymi, uznawanie kwalifikacji zawodowych oraz nadawanie i pozbawianie tytułu rzeczoznawcy budowlanego,
  5. współdziałanie z organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego oraz z innymi samorządami zawodowymi i stowarzyszeniami zawodowymi,
  6. opiniowanie minimalnych wymagań programowych w zakresie kształcenia zawodowego architektów, inżynierów budownictwa lub urbanistów oraz wnioskowanie w tych sprawach,
  7. współdziałanie w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych architektów,
  8. zarządzanie majątkiem i działalnością gospodarczą samorządu zawodowego,
  9. prowadzenie postępowań w zakresie odpowiedzialności zawodowej i dyscyplinarnej członków samorządu zawodowego architektów,
  10. opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących architektury, budownictwa lub zagospodarowania przestrzennego,
  11. organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych oraz innych form pomocy materialnej członkom samorządów zawodowych,
  12. prowadzenie list członków samorządu zawodowego architektów,
  13. realizacja zadań statutowych.

Z kolei w myśl postanowień § 9 statutu I.:

  1. I. może prowadzić działalność polegającą w szczególności na:
    1. organizowaniu kształcenia ustawicznego i upowszechniania wiedzy,
    2. wspieraniu nauki i inicjatyw kulturalnych, a także wspieraniu działań związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska oraz dóbr kultury,
    3. wspieraniu wydawnictw profesjonalnych, publicystyki i promocji zawodowej, wystawiennictwa, itp.
  2. Działalność I. ma między innymi charakter naukowy, naukowo-techniczny, oświatowy i kulturalny.

Jednostka Organizacyjna I. planuje powołanie Sądu Polubownego, którego cele i zadania określono w regulaminie jego działania.

Działalność Sądu będzie miała charakter odpłatny, za postępowanie będą pobierane opłaty, w tym opłata arbitrażowa oraz opłata rejestracyjna. Pobierane opłaty będą przeznaczane na pokrycie kosztów funkcjonowania Sądu w tym na wynagrodzenia Arbitrów oraz na sfinansowanie kosztów funkcjonowania organów statutowych Sądu określonych w jego regulaminie. Podobne rozwiązania projektują też wprowadzić inne jednostki organizacyjne I. Tak prowadzona działalność może wygenerować dochód podatkowy. Ewentualny dochód podatkowy uzyskany z działalności Sądu, po pokryciu wyżej wymienionych kosztów jego funkcjonowania Wnioskodawca planuje przeznaczać na działalność statutową określoną w § 9 ust. 1 i 2 statutu I., to jest na działalność o charakterze naukowym, naukowo - technicznym, oświatowym i kulturalnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ewentualny dochód Sądu Polubownego może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późniejszymi zmianami), jeżeli zostanie zadeklarowany i wydatkowany na cele naukowe, naukowo- techniczne, oświatowe lub kulturalne lub inne cele określone w art. 17. ust. 1 pkt 4, które będą zgodne z celami statutowymi działalności I....

Zdaniem Wnioskodawcy, myśl postanowień art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późniejszymi zmianami) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.

W ocenie Wnioskodawcy, działalność I. nie jest nakierowana na osiąganie zysków. Cele i zadania I. jasno precyzuje ustawa o samorządach oraz statut I. Cele statutowe I. wymienione w § 9 ust. 1 i 2 statutu pokrywają się z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jednocześnie nie zachodzą zastrzeżenia (wyłączenia) z możliwości zastosowania omawianego zwolnienia, które wynikają z art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, ewentualny dochód uzyskany z działalności Sądu Polubownego po pokryciu kosztów jego funkcjonowania, jeśli zostanie zadeklarowany i przeznaczony na działalność statutową I., zgodną z celami statutowymi określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4, będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 omawianej ustawy.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ww. ustawy, a mianowicie:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  • zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest organizacją samorządu zawodowego architektów, działającą na podstawie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów z dnia 15 grudnia 2000 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 z późniejszymi zmianami) oraz Statutu.

W konsekwencji art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wobec Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. W celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych sformułowania w części przeznaczonej na te cele oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych innych celów nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i niebudzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 1 zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami. Zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Jednostka Organizacyjna I. planuje powołanie Sądu Polubownego, którego cele i zadania określono w regulaminie jego działania.

Działalność Sądu będzie miała charakter odpłatny, za postępowanie będą pobierane opłaty, w tym opłata arbitrażowa oraz opłata rejestracyjna. Pobierane opłaty będą przeznaczane na pokrycie kosztów funkcjonowania Sądu w tym na wynagrodzenia Arbitrów oraz na sfinansowanie kosztów funkcjonowania organów statutowych Sądu określonych w jego regulaminie. Podobne rozwiązania projektują też wprowadzić inne jednostki organizacyjne I. Tak prowadzona działalność może wygenerować dochód podatkowy. Ewentualny dochód podatkowy uzyskany z działalności Sądu, po pokryciu wyżej wymienionych kosztów jego funkcjonowania Wnioskodawca planuje przeznaczać na działalność statutową określoną w § 9 ust. 1 i 2 statutu I..

W myśl postanowień § 9 statutu I.

  1. I. może prowadzić działalność polegającą w szczególności na: organizowaniu kształcenia ustawicznego i upowszechniania wiedzy, wspieraniu nauki i inicjatyw kulturalnych, a także wspieraniu działań związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska oraz dóbr kultury, wspieraniu wydawnictw profesjonalnych, publicystyki i promocji zawodowej, wystawiennictwa, itp.
  2. Działalność I. ma między innymi charakter naukowy, naukowo-techniczny, oświatowy i kulturalny.

Wobec powyższego należy stwierdzić iż działalność statutowa Wnioskodawcy, o której mowa w § 9 ust. 1 i 2 Statutu Wnioskodawcy, tj. działalność o charakterze naukowym, naukowo- technicznym, oświatowym i kulturalnym, jest tożsame z celami, wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, ewentualny dochód uzyskany z działalności Sądu Polubownego zadeklarowany i wydatkowany na działalność statutową I., o której mowa w § 9 ust. 1 i 2 Statutu, tj. działalność o charakterze naukowym, naukowo - technicznym, oświatowym i kulturalnym będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 308 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie