
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § l § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku - Białej stwierdza, że stanowisko ................. przedstawione we wniosku z dnia 14.04.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia poniesionych wydatków w zakresie przygotowania ogólnodostępnych informatorów oraz ogłoszeń prasowych zawierających niezbędne dane dotyczące zasad przyjęcia na studia, do kosztów pozostałej działalności statutowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 kwietnia 2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku - Białej wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę : szkoła corocznie ponosi koszty związane z przygotowaniem informatorów zawierających opis organizowanych studiów dziennych i wieczorowych, studiów podyplomowych, kursów, szkoleń i konferencji, z podaniem programu zajęć, zakresu nabywanych umiejętności, ilości godzin i kosztu. Informatory te są sogólnodostępne - wyłożone w budynku szkoły do zabrania przez każdego zainteresowanego. Kolejny rodzaj wydatku to koszty ogłoszeń prasowych , w ramach których przedstawiane są dane szkoły , kierunki studiów, zasady przyjęć na studia.
Podatnik zapytuje czy może poniesionych wydatki w zakresie przygotowania ogólnodostępnych informatorów oraz ogłoszeń prasowych zawierających niezbędne dane dotyczące zasad przyjęcia na studia zaliczyć do kosztów pozostałej działalności statutowej.
Stanowisko podatnika : Zdaniem podatnika wydatki związane z funkcjonowaniem szkoły stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości w dacie poniesienia.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa : Działania jednostek w celu pozyskania klienta przybierają obecnie różne formy. Przeprowadzenie poprawnej kwalifikacji poniesionych wydatków ma istotne znaczenie dla celów podatkowych w zakresie uznawania ich za koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy
z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r. poz. 654 ze zm.) ograniczeniu w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów podlegają wyłącznie wydatki związane z reklamą niepubliczną czyli reklamą w wybranym kręgu odbiorców.
Według definicji słownikowej, reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś.
Istota reklamy sprowadza się zatem do:
- kształtowania popytu na istniejące towary lub usługi bądź
- tworzenia rynku zbytu na nowe towary lub usługi.
Działania reklamowe realizowane są za pomocą szerokiej gamy środków oddziaływania na potencjalnego nabywcę, do których zaliczyć można m.in. rozpowszechnianie ulotek katalogów zawierających informacje o zaletach i wartościach danego towaru (usługi) oraz miejscu możliwości nabycia.Do reklamy publicznej nie podlegającej limitowaniu możemy zaliczyć reklamy radiowe, telewizyjne, prasowe oraz inne
reklamy publiczne. Przy tego typu reklamach informacje o walorach użytkowych reklamowanych wyrobów czy też towarów lub usług docierają do ogółu społeczeństwa. Nie jest to więc reklama skierowana do jednego adresata, lecz do szerszej grupy anonimowych odbiorców i jednocześnie dostęp do treści reklamowych nie jest niczym ograniczony.
Wydatki na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób stanowią koszty uzyskania przychodów i to bez względu na wysokość kosztów tej reklamy.
Natomiast wydatki na reklamę prowadzoną w inny niż publicznie sposób są kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości 0,25% przychodów. W odniesieniu do całokształtu działalności podatnika niewątpliwie można również zaliczyć do reklamy te działania, które mają na celu przekazanie wiedzy o zaletach i wartości reklamowanej firmy, a więc także działania, które mają na celu zwiększenie przychodów.
Aby dana informacja nosiła znamiona reklamy musi ona oprócz danych o świadczonych
usługach, ich wartości, miejscach możliwości nabycia zawierać również treść wartościującą tzn. zachwalającą jakość i wartość użytkową świadczonych usług, która promowałaby prowadzoną działalność.W świetle powyższego wydatki związane z :
- przygotowaniem ogólnodostępnych informatorów zawierających opis organizowanych studiów dziennych, wieczorowych podyplomowych, kursów, szkoleń i konferencji z podaniem programu zajęć, zakresu nabywanych umiejętności, ilości godzin i kosztu,
- ogłoszeniami prasowymi, w ramach których przedstawione są dane szkoły, kierunki studiów i zasady przyjęć na studia ,
- drukiem ogólnodostępnych ulotek dotyczących działalności samorządu studenckiego i filii AIESEC na terenie szkoły, zawierające informacje w zakresie struktury organizacyjnej samorządu, zakresu działalności z uwzględnieniem zadań i celów AISEC na terenie szkoły -
jako pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami stanowią koszty uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1
ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W powyższych informacjach nie występuje element ocenny (wartościujący) świadczone usługi, lecz są one "suchym" przekazem faktów (zbiorem informacji) o istnieniu Jednostki, rodzaju i ceny świadczonych usług, miejscu i możliwości ich nabycia .
Przedstawione zatem stanowisko w przedmiotowej sprawie uznaje się za słuszne.
