P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PDOP/423-9/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.08.2005, sygn. PDOP/423-9/05, Urząd Skarbowy w Sopocie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku- Ordynacja podatkowa ( tj. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku z 15.06.2005r. (data wpływu 16.06.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie art.15 ust 1 w związku z art. 16 ust.1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych ( t. j. Dz. U. z 2000 r.Nr 54, poz.654 ) - czy nakłady na powstanie infrastruktury towarzyszącej na realizowanym osiedlu mieszkaniowym przekazane na rzecz Miasta w formie darowizny pieniężnej, jako udział finansowy w realizowanej inwestycji Spółka może na podstawie art. 15 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E

Sp. z o.o. jest firmą developerską, której przedmiotem działalności jest budowanie i sprzedaż nieruchomości.

Spółka zawarła umowę z Gminą na realizację wspólnej inwestycji pod nazwą "Infrastruktura techniczna na osiedlu". Powyższe zadanie obejmowało budowę nawierzchni asfaltowej, oświetlenia chodników i wpustów ulicy .Aneksem Strony zwiększyły zakres rzeczowy umowy o budowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej w ulicy T.... oraz o wykonanie wstępnej podbudowy jezdni ulicy .

Koszt całkowity inwestycji określony został na kwotę 316.669,00 zł.

Spółka w ramach realizacji powyższej umowy zobowiązana została do przekazania na rzecz Miasta udziału finansowego w wysokości 136.699,00 zł.

W związku z powyższym Strony zawarły w dniu 19.03.2004 r. umowę darowizny na podstawie której Spółka zobowiązała się darować ww. kwotę, będącą równowartością kosztów inwestycyjnych opisanych w umowie.

Zgodnie z przepisami art. 3 ust 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zm.) zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków należy do zadań własnych gminy.

Równocześnie na podstawie art. 2a ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych ( jednolity tekst Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 ze zm.) - drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.

Zgodnie z powyższymi przepisami właścicielem sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej deszczowej przebiegającej w pasie drogowym oraz drogi dojazdowej realizowanej inwestycji będzie Miasto.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest budowa i sprzedaż nieruchomości. Przychodem Spółki są m. in. kwoty otrzymane z tytułu sprzedaży mieszkań. Uzyskiwanie powyższych przychodów wiąże się z ponoszeniem przez Spółkę szeregu wydatków. Koszty ponoszone przez Spółkę nie ograniczają się stricte wyłącznie do kosztów wybudowania nieruchomości. Realizacja inwestycji obejmuje całokształt kosztów przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego, na które składają się koszty: zakupu gruntu, wykonania dokumentacji technicznej, uzyskania pozwoleń na budowę, niezbędnego uzbrojenia terenu, wykonania sieci, przyłączy technicznych, dróg itp.

Docelowo właścicielem infrastruktury towarzyszącej będzie Gmina Miasta, w związku z czym osoby kupujące mieszkania nie mogą być nabywcą urządzeń wchodzących w skład w. w. infrastruktury.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić realizację budowy i rozbudowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ww. ustawy. Niemniej jednak realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego, zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci, co wynika z treści art. 15 ust 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. Warunki przyłączenia do sieci ( zgodnie z art. 19 ustawy) określa uchwalony przez radę gminy regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Zgodnie z ustawą o drogach zarządcą dróg gminnych jest wójt ( burmistrz, prezydent miasta) i do jego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg.

Zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane wyżej przepisy należy zdaniem Spółki uznać, że wydatki poniesione na wykonanie infrastruktury wiążą się ściśle z prowadzoną przez Spółkę działalnością. Pomiędzy poniesionym wydatkiem istnieje również związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma bezpośredni wpływ na powstanie i osiągnięcie przychodu ( Spółka nie sprzedałaby mieszkania, które pozbawione byłoby dopływu wody, odprowadzenie ścieków, dróg dojazdowych itp.)

Spółka wspólnie z Gminą realizuje wykonanie drogi oraz kanalizacji deszczowej sanitarnej.

Wykonanie powyższej inwestycji jest niezbędne, aby Spółka sprzedała mieszkania.

Zgodnie z art. 16 ust. 1, pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową.

Zdaniem Spółki należy zaznaczyć, że mimo nazwania przez Strony opłat przekazanych przez Spółkę darowizną nie można zakwalifikować jej jako darowizny. Zgodnie z treścią art. 888 §1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.- Kodeks cywilny ( Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Istotą prawną darowizny jest więc bezpłatne, nieekwiwalentne świadczenie darczyńcy. Natomiast przekazane środki finansowe na realizację wspólnej inwestycji nie mają na celu obdarowanie Gminy, ale są niezbędne do powstania infrastruktury, która umożliwi Spółce sprzedaż wybudowanych przez nią mieszkań. Ponadto Spółka stwierdza, że zgodnie z przyjętą linią orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego darowizną nie jest przekazanie środków pieniężnych na realizację dróg dojazdowych, sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, energetycznej gazowej, będącej wprawdzie własnością gminy, lecz której to infrastruktury podatnik będzie w przyszłości użytkownikiem, w potocznym rozumieniu tego słowa. Powyższe stanowisko potwierdzone zostało w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok NSA z 29 sierpnia 1997 r. sygn. akt III SA 67/96 oraz wyrok NSA z 28 października 1998 r., sygn.akt I SA/Po 483/98 )

Spółka stoi na stanowisku, że środki pieniężne przekazane Gminie Miasta na realizację wspólnej inwestycji należy na podstawie art.15 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznać za koszty uzyskania przychodów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sopocie stwierdza, że:

Spółka. jest firmą developerską, której przedmiotem działalności jest budowanie i sprzedaż nieruchomości co stanowi źródło przychodów ww. Spółki.

Zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz.654 ze zm.) - przychodami, z zastrzeżeniem ust.3 i 4 oraz art.13 i 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe.

Z kolei art.15 ust. 1 w/cyt. ustawy stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust 1.

Natomiast zgodnie z art.18 ust. 1, pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art.7 albo z art. 7a ust 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz., 873) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy tj. przekazanych na cele m. in:: naukowe, naukowo-techniczne, oświatowe, oświatowo-wychowawcze, kulturalne, kultury fizycznej i sportu, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, a także wspierania inicjatyw społecznych w zakresie budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę - łącznie do wysokości nie przekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust.3 albo w art.7a ust. 1.

Wymaganym treścią przytoczonego przepisu tytułem prawnym uprawniającym do ustanowienia darowizny jest umowa darowizny, której wymogi określają przepisy art. 888-902 Kodeksu cywilnego.

W rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z powyższego wynika, że darowizna ma charakter świadczenia nieodpłatnego i nieekwiwalentnego, które dochodzi do skutku w drodze umowy jednostronnej zobowiązującej. Zgodnie z przyjętą linią orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego darowizną nie jest przekazanie środków pieniężnych na realizację dróg dojazdowych, sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, energetycznej i gazowej, będącej wprawdzie własnością gminy, lecz której to infrastruktury podatnik będzie w przyszłości użytkownikiem, w potocznym rozumieniu tego słowa ( wyrok NSA z 29 sierpnia 1997 r, sygn. akt III S.A. 67/96 )

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonała darowizny na rzecz Gminy Miasta w postaci udziału finansowego w partycypacji budowy kanalizacji sanitarnej i deszczowej, oświetlenia chodników i wpustów , budowę drogi dojazdowej , czyli na budowę infrastruktury technicznej na realizowanym przez siebie osiedlu .

Zatem wpłacona przez Spółkę kwota do Gminy Miasta, nie była darowizną w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego i nie podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania.

Będzie natomiast stanowić koszt uzyskania przychodów Spółki, bowiem istnieje bezpośredni związek pomiędzy źródłem przychodów jakim jest budowa na sprzedaż lokali mieszkalnych a poniesionym kosztem tj. partycypowanie w kosztach infrastruktury technicznej.

Urząd Skarbowy w Sopocie