- Interpretacja - ZD/406-61/CIT/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.06.2005, sygn. ZD/406-61/CIT/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

      Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka organizuje promocje handlowe mające na celu zwiększenie sprzedaży jej produktów, zarówno wśród obecnychjak i potencjalnych odbiorców. Promocje te kierowane są do kontrahentów Spółki, pośredników, przedstawicieli handlowych, a także ostatecznych odbiorców - finalnych konsumentów. W ramach takich promocji Spółka organizuje konkursy oraz akcje promocyjne, których końcowym efektem jest wręczenie, nie wiążące się z żadną odpłatnością ze strony odbiorców na rzecz Spółki, wyznaczonej nagrody rzeczowej w formie gadżetów, koszulek, kubków, sprzętu RTV, itp.

      Wnioskodawca podkreśla, iż towary te przekazywane są zarówno niezidentyfikowanemu gronu odbiorców (np. finalnym konsumentom), jak i podmiotom znanym Spółce - głównie klientom oraz potencjalnym klientom oferowanych przez Nią produktów, a także pośrednikom czy przedstawicielom handlowym. Przekazywane w ten sposób towary najczęściej oznaczone są znakami firmowymi (logo) Spółki. Podatnik informuje, że wartość jednostkowa przekazywanych w celach promocyjnych towarów jest zróżnicowana.

      Jednocześnie - jak podkreśla Spółka - dokonuje Ona odliczenia podatku VAT naliczonego od wartości nabytych towarów przekazanych następnie w ramach opisanych powyżej akcji promocyjnych.

      Prezentując własne stanowisko w sprawie, Wnioskująca stwierdziła, iż nie ciąży na Niej obowiązek naliczania podatku należnego VAT przy nieodpłatnym przekazaniu towarów na rzecz klientów oraz potencjalnych klientów, związanych z działaniami promocyjnymi. Gdyby jednak uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym przekazanie towarów w różnego rodzaju akcjach promocyjnych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, to - w opinii Podatnika - podatek taki powinien stanowić koszt podatkowy, jako koszt związany bezpośrednio z uzyskiwaniem przez Niego przychodów

      Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

      Co do zasady przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), uniemożliwiają zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów, należnego podatku od towarów i usług.

      Zatem, jako wyjątek od wskazanej reguły należy traktować regulacje zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) przywołanej ustawy, które w enumeratywnie wskazanych sytuacjach zezwalają na odniesienie w ciężar kosztów uzyskania przychodów należnego podatku VAT. Zgodnie z przywołaną regulacją, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku - przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami

      Jak z powyższego wynika obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zezwalają na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów podatku należnego VAT, wyłącznie w sytuacji, gdy wydatki ponoszone przez Podatnika zakwalifikowane zostały w poczet wydatków na reprezentację i reklamę, a zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnik obowiązany był naliczać podatek należny VAT.

      Wobec powyższego, w sytuacji, gdy Podatnik nie ponosi wydatków z tytułu przekazania lub zużycia towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, natomiast dokonał On naliczenia należnego podatku VAT, wówczas kwota wskazanego podatku należnego nie będzie mogła stanowić kosztów uzyskania przychodów, gdyż możliwość taką wyklucza regulacja przywołanego art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy podatkowej, stanowiąca wyjątek od reguły nie uznawania podatku należnego VAT za koszt uzyskania przychodów.

      Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

      Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu