Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe... - Interpretacja - PDP-423-29/MS/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 02.09.2004, sygn. PDP-423-29/MS/04, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, udzielona w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).

Pismem z dnia 9 sierpnia 2004 roku, uzupełnionym pismem w dniu 18 sierpnia 2004 roku Spółka z o. o. zwróciła się do tut. organu podatkowego z zapytaniem:

Czy wydatek poniesiony na przebudowę drogi gminnej Spółka może odnieść bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów, czy też wydatek ten powinna zakwalifikować jako inwestycję w obcym środku trwałym i dokonywać odpisów amortyzacyjnych?

Stan faktyczny:

Spółka jest właścicielem gruntu położonego na terenie województwa Świętokrzyskiego, na którym znajdują się złoża gliny, podstawowego surowca używanego przez Spółkę przy produkcji dachówek. Na tym terenie w bieżącym roku, Spółka rozpocznie prace inwestycyjne związane z budową kopalni gliny. Po zakończeniu budowy grunty, budowle i budynki kopalni będą stanowiły środki trwałe Spółki, podlegające odpisom amortyzacyjnym.

Eksploatacja gliny, jak i jej transport z kopalni do fabryki Spółki wymaga użycia ciężkiego sprzętu budowlanego i samochodowego. Transport z kopalni do fabryki będzie odbywać się między innymi po 450 metrowym odcinku drogi gminnej, z której około 350 metrów należy do jednej gminy, a około 100 metrów do innej gminy. Obecnie droga ta nie jest dostosowana do ciężkiego ruchu kołowego i wymaga odpowiedniej modernizacji. Koszty przebudowy drogi wyniosą około 450.000 zł. Spółka zamierza zawrzeć z jedną z tych gmin umowę, na podstawie której gmina zobowiązana będzie wykonać przebudowę tej drogi, a Spółka będzie zobowiązana do finansowania modernizacji tej drogi. Po przebudowie droga ta nadal będzie miała charakter drogi publicznej.

Stanowisko podatnika:

Według Jednostki, wydatek na przebudowę drogi gminnej zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w całości można odnieść w koszty uzyskania przychodów po zakończeniu przebudowy drogi i rozpoczęciu eksploatacji kopalni, bowiem jest to wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodów. Natomiast fakt, iż droga ta po przebudowie pozostanie nadal drogą publiczną, z której korzystać będą oprócz Spółki inne osoby stanowi przeszkodę, żeby wydatek ten uznać za inwestycję w obcych środkach trwałych.

Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu przedstawionego w treści zapytania stanu faktycznego stwierdza co następuje:

Zgodnie z treścią przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwanej dalej "ustawą" - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zakres wydatków podlegających wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt c ustawy, obejmuje wydatki na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. Do tych wydatków zalicza się wydatki na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację, modernizację.

Istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego oraz użytkowego środka trwałego, z uwzględnieniem obecnie stosowanych metod i środków do przeprowadzenia tych prac, bez zwiększania jego wartości początkowej. Tym samym wydatki z tego tytułu - w myśl art. 15 ust. 1 ustawy zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka nie jest właścicielem drogi. Natomiast zgodnie z umową zawartą z gminą i na podstawie przepisów art. 16 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.), jako inwestor obowiązana jest do poniesienia kosztów przebudowy tej drogi. Zgodnie z art. 4 pkt 18 tejże ustawy określenie - przebudowa drogi oznacza wykonywanie robót, w których wyniku następuje podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi, niewymagających zmiany granic pasa drogowego.

Z powyższego wynika, że czynności związane z przebudową drogi nie mają charakteru odtworzeniowego, przywracającego jej pierwotny poziom techniczny, lecz zmierzają do jej ulepszenia, poprzez podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych. Zatem działania Spółki, odnoszące się do niestanowiącego jej własności środka trwałego, które zmierzają do jego ulepszenia, polegające na jego przebudowie uznać należy za inwestycję w obcych środkach trwałych.

W przedstawionym stanie faktycznym i prawnym, wydatki poniesione przez Spółkę na przebudowę drogi, której właścicielami są dwie gminy, w dacie jej zakończenia i przyjęcia do używania stanowić będą inwestycję w obcych środkach trwałych, podlegającą amortyzacji zgodnie z art. 16a ust. 2 pkt 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, że nie będą w jakikolwiek sposób zwrócone Spółce.

Bez znaczenia w sprawie jest fakt, że z drogi tej korzystać będą oprócz Spółki inne osoby.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i jest wiążąca stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Opolski Urząd Skarbowy