
Temat interpretacji
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ustawy z dnia 16.11.2006r o zmianie ustawy Ordynacji podatkowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie uznania wydatków
na zakup artykułów spożywczych dla pracowników za koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)uznajeza prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
Pismem z dnia 15.06.2007r. (data wpływu 20.06.2007r.) Spółka wystąpiła z zapytaniem: czy wydatki poniesione na zakup artykułów spożywczych, z których przygotowywany jest poczęstunek dla pracowników, stanowią koszt uzyskania przychodu.
Zdaniem wnioskodawcy wydatki na artykuły spożywcze nabywane z przeznaczeniem dla pracowników stanowią koszty uzyskania przychodów, ponieważ mają one pośredni wpływ na wysokość przychodów Spółki, poprzez wzrost efektywności pracy pracowników. Pracownik, który ma poczucie, że pracodawcy na nim zależy i że dba on o jego dobre samopoczucie, lepiej pracuje. Dbałość pracodawcy o pracownika wyraża się m.in. poprzez zapewnienie mu
komfortu w czasie wykonywania pracy poprzez udostępnienie mu kawy, herbaty, soków i wody, czy drobnego poczęstunku w godzinach pracy. Nie można w tym przypadku mówić o reprezentacji, gdyż nie jest celem firmy zaprezentowanie wobec jej pracowników okazałości, czy też wystawności. Bezpośrednim celem ponoszenia takich wydatków jest podniesienie komfortu pracy w oczekiwaniu na lepsze wyniki pracy.
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Podatnik może więc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wszelkie wydatki, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość
osiągniętego przychodu oraz nie zostały ujęte w negatywnym katalogu kosztów.
Zgodnie z obowiązującym od dnia 01.01.2007r. brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt. 28 w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Z uwagi na brak ustawowej definicji pojęcia "reprezentacja", należy stosować wykładnię językową. Według słownika języka polskiego (PWN, W-wa 1981r.) pojęcie "reprezentacja" oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. W praktyce podatkowej utrwalił się pogląd, iż reprezentacją są działania polegające na oficjalnych kontaktach handlowych z innymi podmiotami, podczas których przyjmuje się delegacje lub kontrahentów, uczestniczy w przyjęciach związanych z pobytem delegacji lub kontrahentów. Są to więc działania, które mają na celu zaprezentowanie firmy w sposób jak najbardziej pozytywny dla
obecnych i przyszłych klientów.
Według definicji utrwalonej w orzecznictwie - reprezentacja, to wszelkie działania polegające na stwarzaniu i utrwalaniu dobrego wizerunku firmy np. wystrój firmy, logo. W związku z powyższym, do wydatków poniesionych na reprezentację zalicza się m.in. koszty związane z:
1. przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji i kontrahentów zagranicznych oraz koszty uczestnictwa gospodarzy (przedstawicieli podatnika) w przyjęciach i imprezach organizowanych na rzecz tych delegacji lub kontrahentów,
2. poczęstunkiem gości podatnika,
3. zakupem kwiatów w celu wręczenia ich gościom,
4. zakupem kawy, herbaty, alkoholu w celu podejmowania kontrahentów,
5. zakupem upominków dla kontrahentów, nagród rzeczowych w celu reprezentacji.
Tutejszy organ podatkowy stwierdza, że zakup produktów spożywczych, przeznaczonych dla pracowników Spółki, we wskazanych przez jednostkę konkretnych sytuacjach nie może być uznany za wydatek o
charakterze reprezentacyjnym, a jedynie jako wydatek o charakterze zwyczajowym, ponieważ nie ma na celu zaprezentowania firmy w sposób jak najbardziej pozytywny dla obecnych i przyszłych kontrahentów.
W związku z powyższym wydatki związane z zużyciem kawy, herbaty, wody i soków czy też drobnego poczęstunku na podstawie art. 15 ust. 1 w/w ustawy stanowią koszty uzyskania przychodu.
W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe, stąd też postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa.
