Działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. nr 8, poz. 60, ze zm.) Nacze... - Interpretacja - ŁUS-II-2-423/251/07/AT

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.08.2007, sygn. ŁUS-II-2-423/251/07/AT, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. nr 8, poz. 60, ze zm.) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków na refundację części albo całości kosztów poniesionych przez kontrahentów na zakup nagród dla klientów, przekazywanych w ramach programu lojalnościowego za nabycie produktów, w tym produktów Spółki, do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj.Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654, ze zm.)
u z n a j eza prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.

Pismem z dnia 15.06.2007r. (data wpływu 27.06.2007r.) Spółka wystąpiła z zapytaniem: czy wydatki na refundację części albo całości kosztów poniesionych przez jej kontrahentów na zakup nagród dla swoich klientów, przekazywanych w ramach programu lojalnościowego za nabycie produktów dostawców, w tym Spółki, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest obciążana przez swoich odbiorców, zgodnie z zawartymi z nimi umowami, kwotami przeznaczanymi na nagrody dla ich klientów za udział w programach lojalnościowych polegających na gromadzeniu punktów w związku z dokonywanymi przez nich zakupami towarów Spółki. Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów, jako koszty związane z działalnością gospodarczą Spółki, ponoszone w celu osiągania wyższych przychodów ze sprzedaży. Wydatki te związane są z reklamą bądź promocją Spółki i jej produktów. Fakt, iż działania te zlecane są kontrahentom, nie ma wpływu na ich kwalifikację jako działań reklamowych i promocyjnych. Wybór takiej formy promocji wynika z rodzaju reklamowanych produktów.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują odrębnie zagadnienia sprzedaży premiowej czy innych form promocji. Kwestię zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wszelkiego rodzaju prezenty, nagrody, premie przekazywane w celu uatrakcyjnienia sprzedaży należy rozpatrywać na gruncie ogólnych zasad sformułowanych w art.15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów musi być racjonalnie i gospodarczo uzasadniony oraz między nim a spodziewanym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo - skutkowy tego typu, że jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów jest wykazanie przez podatnika związku przyczynowo - skutkowego poniesionego wydatku z uzyskanym przychodem, a ponadto wydatek ten nie mieści się w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1.
Sprzedaż premiowa jest publicznym przyrzeczeniem, że za spełnienie określonych warunków zostanie przyznana nagroda-premia. Daną czynność można uznać za sprzedaż premiową jeśli m.in.:
- dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,
- nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
- nagroda nie zostaje przyznana w formie pieniężnej ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy

W opinii tut. organu podatkowego wydatki na refundację części albo całości kosztów poniesionych przez jej kontrahentów na zakup nagród dla swoich klientów, przekazywanych w ramach programu lojalnościowego za nabycie produktów dostawców, w tym Spółki, o ile są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami i spełniają wymogi określone w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
W świetle powyższego Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, uznając za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku, postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14 b § 1.

Łódzki Urząd Skarbowy