P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD.423-78/06

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.03.2007, sygn. PD.423-78/06, Lubelski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E


Pismem z dnia 22 grudnia 2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 22 grudnia 2006 r.) Spółka S.A. zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.W zakresie dotyczącym pytania oznaczonego numerem 1) we wniosku Spółki z dnia 22 grudnia 2006 r. tj. w kwestii odnoszącej się do zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika, że Spółka zajmuje się hurtową sprzedażą artykułów FMCG. Grupa kapitałowa S.A. to m.in.: supermarkety i sklepy spożywcze , magazyny i centrum logistyczne . Realizując strategię rozwoju firmy Spółka S.A. zawarła umowę konsolidacyjną z G. S.A., na mocy której doszło do przejęcia G. S.A. na warunkach uzgodnionych przedmiotową umową. W wyniku przejęcia G. powstała jedna z największych, polskich firm handlowych prowadzących detaliczną i hurtową sprzedaż artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych o strukturze holdingu. Mając na względzie powyższe zamiarem Spółki S.A. jest przekształcenie obecnej struktury firmy poprzez utworzenie nowej spółki z o.o. pod roboczą nazwą Dystrybucja zajmującej się wyłącznie handlem hurtowym. Kolejnym etapem będzie wniesienie do nowoutworzonej spółki aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zamian za udziały w nowopowstałym podmiocie gospodarczym.

Pytanie Spółki brzmi:Czy działalność dystrybucyjna Spółka z o.o. spełniać będzie wymogi zorganizowanej części przedsiębiorstwa? Stanowisko Spółki w tej sprawie:Zdaniem Spółki, w zakresie dotyczącym pytania oznaczonego numerem 1) we wniosku Spółki z dnia 22 grudnia 2006 r. tj. w kwestii odnoszącej się do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa została sformułowana dla potrzeb prawa podatkowego w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.). Zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.Z powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógłby być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości, będzie można prowadzić (zorganizować) odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odegrały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, np. jako dział, zakład, punkt usługowy czy sklep. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). W omawianym przypadku Spółka Dystrybucja będzie stanowić zespół składników takich jak centrum logistyczne, sieć hurtowni na terenie całego kraju oraz magazyny cashcarry spełniające wymogi powołanej definicji.


Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne jest natomiast aby wnoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze). Analogicznie w przypadku Spółka z o.o. ten warunek także zostanie spełniony.Wyodrębnienie funkcjonalne. Kryterium to sprowadza się do ustalenia czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. W tym przypadku dojdzie do przeniesienia większej części majątku Spółki S.A. do nowej spółki, co z kolei spowoduje, że obecna Spółka S.A. będzie spełniała funkcję macierzystej spółki holdingu, gdzie będą zapadały strategiczne decyzje zarządcze w stosunku do wszystkich spółek Grupy.
Mając na względzie powyższe w ocenie spółki- brak jest podstaw do odmiennego traktowania zespołu składników inaczej niż zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Ustosunkowując się do powyższego stwierdza się co następuje: Zgodnie z art. 4a pkt. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami), przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Definicja ta nawiązuje do orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług; przykładowo za orzeczeniem z dnia 24 marca 1995 r., sygn. SA/GD 1818/94, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie zespół składników materialnych i niematerialnych, mogących stanowić odrębne przedsiębiorstwo.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych posługuje się własną definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa co oznacza, że do celów tego podatku należy stosować wyłącznie powyższą regulację ustawową.

Podstawowym elementem statuującym istnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest występowanie zespołu składników materialnych i niematerialnych, które to są nierozerwalnie związane z przedmiotową instytucją. Bez występowania tych składników nie można mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Warunek ten w pierwszej kolejności przesądza o możliwości zaliczenia określonych składników do organizowanej części przedsiębiorstwa.
Następną przesłanką jest wyodrębnienie powyższych składników organizacyjnie i finansowo ze struktury przedsiębiorstwa. Z wyodrębnieniem organizacyjnym mamy do czynienia w przypadku, w którym zespół składników materialnych i niematerialnych występuje w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa jako swoistego rodzaju część organizacyjna w postaci wydziału, oddziału etc. Jeśli chodzi o wyodrębnienie finansowe to najpełniejszym jego przejawem będzie prowadzenie przez przedsiębiorstwo działalności gospodarczej w formie oddziału bądź zakładu. Jednakże innego rodzaju finansowe wyodrębnienie nie może skutkować wyłączeniem z legalnej definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nieodzownym jest jednak, aby do wyodrębnionych składników materialnych i niematerialnych dało się przypisać związane z nimi przychody i koszty.

W celu uznania odpowiednich składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy stwierdzić czy taki zespół składników przeznaczony jest do realizowania określonych działań gospodarczych.
Ostatnim z warunków przewidzianych w art. 4a pkt 4 ww. ustawy jest założenie, iż przedmiotowy zespół składników materialnych i niematerialnych mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą. Może mieć to mianowicie miejsce w przypadku, kiedy przedsiębiorstwo wydziela jeden ze swoich statutowych przedmiotów działalności gospodarczej a wydzielana działalność jest aktualnie prowadzona w ramach przedsiębiorstwa.Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę należy stwierdzić, iż działalność dystrybucyjna Spółki została wyposażona w składniki materialne w postaci centrum logistycznego, sieci hurtowni oraz magazynów. Spółka we wniosku nie precyzuje czy i jakie składniki niematerialne, w tym zobowiązania, wchodzą w skład działalności dystrybucyjnej Spółki. Można jednak domniemywać, że w przypadku wyodrębnienia działalności dystrybucyjnej z działalności gospodarczej Spółki nastąpi również wydzielenie odpowiednich składników niematerialnych, związanych tylko z tym rodzajem działalności. Zdaniem Spółki, działalność dystrybucyjna jest wyodrębniona finansowo i organizacyjnie w strukturze Spółki. Uzasadnionym wydaje się założenie Spółki, iż zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością dystrybucyjną jako przeznaczonych do realizacji określonych działań gospodarczych może stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą.
Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w oparciu o stan faktyczny opisany przez Spółkę, działalność dystrybucyjna Spółki spełniać będzie wymogi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Lubelski Urząd Skarbowy