POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP/423-0039/07/AK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.05.2007, sygn. DP/423-0039/07/AK, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm), w sprawie: koszty uzyskania przychodów - szkolenie dla kontrahentów spółki

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Celem zaznajomienia kontrahentów z budową oraz możliwymi zastosowaniami sprzedawanych przez Spółkę wyrobów, Spółka zleca osobie trzeciej zorganizowanie szkolenia dla klientów. Do obowiązków tej osoby należy zapewnienie sali szkoleniowej, urządzeń oraz pomocy dydaktycznych niezbędnych do przeprowadzenia szkolenia, zakwaterowania i wyżywienia uczestników, opracowanie programu szkolenia oraz czuwanie nad jego prawidłowym przebiegiem. Z kolei do obowiązków Spółki należy zabezpieczenie wykładowców oraz wyrobów, których dotyczą szkolenia. Za wykonanie powyższej usługi Spółka płaci uzgodnione wynagrodzenie.

Ponieważ do wynagrodzenia wkalkulowane są m.in. koszty wyżywienia uczestników szkolenia Spółka ma wątpliwości, czy wydatek z tego tytułu należy kwalifikować jako wydatek na reprezentację.

Zdaniem Podatnika wydatki na szkolenia dla klientów, w tym koszty wyżywienia uczestników szkolenia stanowią koszt uzyskania przychodów jako wydatki związane z bieżącą działalnością Spółki.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art.15 ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992r., w brzmieniu obowiązującym w 2007r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992r., w brzmieniu obowiązującym przed 2007r., nie uważało się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba, że reklama prowadzona była w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Obecnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Zmiana przepisów polega na uznaniu za koszty podatkowe w pełnej wysokości kosztów reklamy, niezależnie od tego czy reklama ma charakter publiczny czy niepubliczny. Zlikwidowana natomiast została możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęć "reklama i reprezentacja", stąd ich znaczenia należy szukać w definicji słownikowej, w myśl której określenie "reprezentacja" oznacza: okazałość, wystawność, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną z zajmowanym stanowiskiem lub pozycją społeczną. Natomiast pojęcie "reklama" jest definiowane jako: chwalenie kogoś, zachwalanie czegoś, rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia tych towarów.

Zgodnie ze stanowiskiem, które zostało zaprezentowane na stronie Krajowej Informacji Podatkowej www.kip.mofnet.gov.pl. przez reprezentację należy rozumieć działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi (skierowane na zewnątrz firmy). Reprezentacja to w szczególności:

  1. prezenty dla kontrahentów - które nie mają charakteru reklamowego (portfel, pióro, kalendarz, alkohol, kosmetyki, itp.); oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów (koszulka, długopis, kartka świąteczna, kubek, smycz, karteczki samoprzylepne, kalendarz itp.),
  2. przyjmowanie kontrahentów delegacji krajowych i zagranicznych, kieszonkowe dla członków tych delegacji, koszty ich wyżywienia i noclegów, bankietów, a także zorganizowanie dla nich atrakcji takich, jak np. bilety do teatru, na koncert,
  3. ubiór reprezentacyjny - oznakowany logo lub w inny sposób, wykluczający używanie go na potrzeby osobiste (będący własnością pracodawcy); wydatki na ubiór reprezentacyjny będą stanowić koszty uzyskania przychodów, gdy będą rzeczową formą wynagrodzenia pracownika, wynikającą z umowy o pracę; ponadto nadal będą mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone przez pracodawcę na ubiór roboczy i ochronny dla pracowników (obowiązek jego zapewnienia wynika z przepisów bhp),
  4. wystrój firmy i zagospodarowanie terenu wokół firmy - odbiegające od zwyczajowo przyjętego w danej branży i okolicy, tj. bardziej ekskluzywne, wytworne; także ich utrzymanie,
  5. organizacja jubileuszu firmy poczęstunek gości, imprezy artystyczne, upominki, nagrody w konkursach, w zakresie, w jakim nie mają one charakteru reklamowego.

Nie zalicza się do kosztów reprezentacji wydatków na:

  1. imprezy integracyjne organizowane dla pracowników (wydatki na organizację takich imprez ze środków obrotowych podatnika mogą stanowić w całości koszty uzyskania przychodów, nie mogą stanowić kosztów podatkowych wydatki na zorganizowanie imprezy integracyjnej w części dot. rodzin pracowników)
  2. wiązanki pogrzebowe, wieńce itp. (wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile poniesione są w związku ze śmiercią pracownika; wydatki związane ze śmiercią członka rodziny pracownika, kontrahenta, itp. osób - co do zasady nie powinny być kosztem podatkowym),
  3. wyżywienie podczas szkolenia, które mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile szkolenie ma związek z działalnością podatnika,
  4. zakup artykułów i napojów dla organów zarządzających i stanowiących podatników, które stanowią poczęstunek na posiedzeniach, naradach, zebraniach wewnętrznych (herbata, kawa, paluszki, ciastka, woda mineralna, itp.),
  5. zakup artykułów i napojów dla pracowników, (jeśli jest możliwe ustalenie ilości ich spożycia przez poszczególnych pracowników, to równowartość poniesionych wydatków stanowi przychód pracowników, chyba, że są to posiłki i napoje, do których zapewnienia, pracodawca jest zobowiązany, na podstawie przepisów bhp; jeśli nie jest możliwe ustalenie ilości ich spożycia przez poszczególnych pracowników, to nie powstaje u nich przychód),
  6. upominki jubileuszowe dla pracowników (wydatki te będą stanowiły koszty uzyskania przychodów pracodawcy),
  7. wizytówki, papier firmowy, itp. materiały, które stanowią koszty ogólne funkcjonowania firmy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka celem zaznajomienia kontrahentów z budową oraz możliwymi zastosowaniami sprzedawanych przez Spółkę wyrobów, ponosi koszty szkoleń kontrahentów, w tym koszty wyżywienia uczestników szkolenia.

W ocenie tut. Organu podatkowego działanie Podatnika polegające na organizowaniu szkoleń dla kontrahentów (klientów) firmy, których celem jest zapoznanie się z parametrami technicznymi produktów, czy też szkolenie w celu instruktażu obsługi zakupionego towaru nie jest reprezentacją w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. Zatem, co do zasady, koszty szkoleń obejmujące wydatki na wynajęcie sali, sprzętu, wynagrodzenie wykładowców oraz wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie klientów biorących udział w szkoleniu stanowią koszty uzyskania przychodu dla organizatora szkolenia, jeżeli szkolenie przeprowadzone zostało w celu osiągnięcia przychodów oraz zostało udokumentowane dla celów podatkowych (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r.).

Jednocześnie, tut. Organ podatkowy zauważa, iż ocena podatkowa wydatków ponoszonych na szkolenia kontrahentów, w tym na wyżywienia i noclegi uczestników szkolenia w każdym przypadku winna być dokonywana indywidualnie. Jak wyżej stwierdzono określenie "reprezentacja" wiąże się z okazałością, wystawnością, wytwornością. Zatem wyżywienie podczas klasycznych szkoleń można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, natomiast przykładowo, jeżeli organizator szkolenia przewiduje bankiet dla jego uczestników, to związane z nim nakłady winny być już uznane za koszty reprezentacji.

Reasumując w ocenie tut. Organu podatkowego, o ile szkolenie ma związek z działalnością Spółki i nie nosi cech okazałości wykraczającej poza przyjęte powszechnie zwyczaje, to za prawidłowe uznać należy stanowisko Podatnika, iż wydatki na szkolenia dla klientów, w tym koszty wyżywienia uczestników szkolenia, stanowią koszt uzyskania przychodów jako wydatki związane z bieżącą działalnością Spółki.

Pomorski Urząd Skarbowy