
Temat interpretacji
Na podstawie art.14 a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie udziela następującej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie przedstawionej w piśmie z dnia 03.11.2004r. Nr Fn.3040/7/2004 (doręczonym tut.organowi w dniu 05.11.2004r.) dotyczącym wyjaśnienia czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w systemie podatku od towarów i usług lub poza nim w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej z pompownią strefową i zasilaniem energetycznym dla kilku wsi.
Jak wynika z treści pisma z dnia 03.11.2004r. Gmina po dniu 01.05.2004r.zawarła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, której przedmiot obejmuje budowę sieci wodociągowej z pompownią strefową i zasilaniem energetycznym dla kilku wsi.Umowa ta określa warunki i tryb udzielania pomocy finansowej Gminie z programu SAPARD. Realizacja powyższej inwestycji, zgodnie z art.7 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /tekst jednolity - Dz.U.z 2001r.Nr 142, poz.1591 ze zm./,należy do zadań własnych Gminy .Jak wynika z dalszej części pisma Gmina nie prowadzi działalności polegającej na świadczeniu usług przy pomocy wybudowanego wodociągu. Użytkownikiem wybudowanego wodociągu przekazanego w nieodpłatne użytkowanie jest bowiem odrębny podmiot gospodarczy zajmujący się świadczeniem usług przy wykorzystaniu tego wodociągu, posiadający swój NIP i REGON. Podmiot ten jest związkiem międzygminnym, posiadającym osobowość prawną, a jego uczestnikiem jest Gmina, która wystąpiła o udzielenie niniejszej informacji.
Z dokumentów znajdujących się w tut.Urzędzie wynika , iż Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art.15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług . Zgodnie z art.86 ust.1 i ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 54, poz.535/ w zakresie , w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Na mocy art.86 ust.1 ww ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis ten stanowi jednak, iż tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
Wobec tego, że Gmina stwierdza w piśmie, iż nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, realizacji której służyłyby poniesione przez nią wydatki na inwestycję polegająca na budowie sieci wodociągowej z pompownią strefową i zasilaniem energetycznym dla kilku wsi, o której współfinansowanie w ramach programu SAPARD ubiega się obecnie, to nie ma możliwości odzyskania - w systemie podatku od towarów i usług - podatku naliczonego uprzednio uiszczonego przez nią przy nabyciu towarów i usług służących tej inwestycji.
Natomiast unormowania zawarte w § 27 a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 145, poz.1541 ze zm./ w tej konkretnej sprawie w ogóle nie mają zastosowania , gdyż umowa pomiędzy Gminą i Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarta została po dniu 1 maja 2004r.
Gmina, stosownie do art.2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego /Dz.U.Nr 203, poz.1966/, jest jednostką samorządu terytorialnego. Zgodnie z art.6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U.Nr 54, poz.654 ze zm./ zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina, korzystając ze zwolnienia swoich dochodów od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy powołanego art.6 ust.1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie ma więc prawnych możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów .
Tutejszy organ podatkowy, podzielając stanowisko Gminy, wyjaśnia więc, iż nie ma ona możliwości odzyskania podatku od towarów i usług , bowiem :
1) jako podatnikowi podatku od towarów i usług Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej z pompownią strefową i zasilaniem energetycznym dla kilku wsi nie są wykorzystywane do wykonywania przez nią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
2)będąc podatnikiem korzystającym ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych Gmina nie może zaliczyć nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów ustalonych dla celów rozliczenia tego podatku, czyli nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poza systemem tego podatku poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych .
Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie informuje, że niniejszej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego udzielono wg stanu prawnego obowiązującego na dzień jej sporządzenia.
