Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 12 ust.... - Interpretacja - US-PDpr-423/2/2005

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.08.2005, sygn. US-PDpr-423/2/2005, Urząd Skarbowy w Lesku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 12 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 21 art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika z dnia 6.06.2005 r. otrzymany przez tutejszy organ podatkowy w dniu 8.06.2005 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym:

  1. czy otrzymana pomoc publiczna, z powiatowego urzędu pracy dotycząca refundacji kosztów wyposażenia, doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych bezrobotnych stanowi podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy stanowi ona dochód wolny od podatku i powinna być wykazana w informacji CIT-2/O,
  2. czy naliczona później amortyzacja będzie stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów podatkowych,

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że otrzymana pomoc publiczna jest zwolniona od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisy amortyzacyjne nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust 1 pkt 48 ww. ustawy, postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W dniu 8.06.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego pisemny wniosek podatnika Z. sp. z o. o w O. uzupełniony w dniu 13.06.2005 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta: czy otrzymana pomoc publiczna stanowi podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy też stanowi ona dochód wolny od podatku i powinna być wykazana w informacji CIT-2/O, czy naliczona później amortyzacja będzie stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów podatkowych. Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że: Z. sp. z o. o w O. na podstawie zawartej umowy nr 2/2005 pomiędzy Starostą reprezentowanym przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy otrzymał refundację ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia, doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych. Zgodnie z zawartą umową otrzymane środki mają być przeznaczone na zakup strugarki, która będzie figurować w księgach rachunkowych jako środek trwały. Refundacja ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia, doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych bezrobotnych stanowi pomoc publiczną. Według wnioskodawcy otrzymana pomoc publiczna jest zwolniona od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a odpisy amortyzacyjne od zakupionej strugarki sfinansowanej dotacją nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy.

Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku postanawia jak w sentencji (postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe):

Stosownie do ogólnej zasady wyrażonej w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami są m.in. otrzymane pieniądze. Zatem otrzymana refundacja ze środków Funduszu Pracy stanowić będzie przychód podatkowy w momencie otrzymania. W art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawodawca przewidział zwolnienie przedmiotowe od podatku dotacji, subwencji dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń z zastrzeżeniem pkt. 14 i 14a, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, lub wartości niematerialnych i prawnych ,od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a - 16m wymienionej ustawy.

Wobec powyższego otrzymana refundacja kosztów zakupu strugarki będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i powinna być wykazana w informacji CIT-2/O. Natomiast odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia tych środków od tej części ich wartości, która została odliczona od podstawy opodatkowania lub została mu zwrócona nie stanowią kosztów uzyskania przychodu dla celów podatku zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy.

Urząd Skarbowy w Lesku