W odpowiedzi na pytania zawarte w piśmie z dnia 28.06.2004 r., dotyczące interpretacji przepisów prawa podatkowego, na podstawie art. 14a ustawy z dn... - Interpretacja - RO / 436 / 135 / 2004

www.shutterstock.com

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 29.07.2004, sygn. RO / 436 / 135 / 2004, Świętokrzyski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pytania zawarte w piśmie z dnia 28.06.2004 r., dotyczące interpretacji przepisów prawa podatkowego, na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r., wolne od podatku dochodowego były dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Stosowanie powyższego przepisu zostało przedłużone do dnia 31 grudnia 2004 r. na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957).

W oparciu o w/wym. przepisy do dnia 31 grudnia 2004 r. zwolnione są dopłaty otrzymane z PFRON dla zakładu pracy chronionej w celu dofinansowania m.in. oprocentowania kredytów, składek ZUS oraz części kosztów wynagrodzeń pracowników.

Odnośnie dotacji z funduszu PHARE, którą Spółka ma przeznaczyć na nabycie środków trwałych, ma zastosowanie przepis art. 17 ust. 1 pkt 23 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z treścią tego przepisu "wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc".

Z regulacji zawartych w w/wym. przepisie wynika, że uprawnionym do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu otrzymania środków bezzwrotnej pomocy są te podmioty, którym te środki zostały przyznane (tzw. benificjenci przyznanej pomocy), natomiast zwolnienie to działa nie wcześniej niż od momentu uzyskania tych środków, tzn., gdy środki te znajdą się u bezpośredniego benificjenta tej pomocy.

Refundacje otrzymane z Funduszy Pracy na pokrycie wydatków związanych z zatrudnieniem pracowników młodocianych w celu przygotowania zawodowego, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 14 wymienionej ustawy oraz art. 5 ust. 1 nowelizacji ustawy z dnia 12 listopada 2003 r.

W myśl tych uregulowań prawnych do 31 grudnia 2004 r. "wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach".

W świetle powyższych uregulowań prawnych słuszne jest stanowisko Spółki, że dofinansowania otrzymane z PFRON do oprocentowania kredytów, składek ZUS, części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz refundacje z Funduszu Pracy na pokrycie wydatków związanych z zatrudnieniem pracowników młodocianych i uzyskane dotacje ze środków PHARE - są zwolnione z podatku dochodowego.

Świętokrzyski Urząd Skarbowy