
Temat interpretacji
Czy dochody Szkoły Ponadgimnazjalnej, będącej jednostką budżetową, uzyskiwane z prowadzenia sklepiku szkolnego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 29 września 2013 r. (data wpływu 9 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozstrzygnięcia czy dochody uzyskiwane z prowadzenia sklepiku szkolnego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 października 2013 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z 8 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.) oraz o brakującą opłatę w dniu 9 grudnia 2013 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozstrzygnięcia czy dochody uzyskiwane z prowadzenia sklepiku szkolnego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.
Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem dotyczącym formy i sposobu rozliczania się sklepiku uczniowskiego w Zespole Szkół ().
Wnioskodawca nadmienia, że sklepik funkcjonowałby w ramach Rady Rodziców, a cały wygospodarowany zysk byłby przeznaczony na cele edukacyjne (tzn. nagrody za konkursy organizowane w szkole, słodycze z okazji Dnia Dziecka, Mikołaj itp.).
Uczniowie będą pracować w formie wolontariatu, ucząc się przedsiębiorczości. Ponadto Szkoła została odbudowana częściowo ze środków Unii Europejskiej i dlatego sklepik szkolny nie może być prowadzony przez jednostkę gospodarczą w formie działalności gospodarczej.
W piśmie uzupełniającym z 8 grudnia 2013 r., które uznano za ostateczne określenie zakresu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przy Zespole Szkół () w oparciu o przepisy ustawy o systemie oświaty, działa Rada Rodziców. Jest ona społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym Szkoły. Jako wewnętrzny organ Szkoły, Rada Rodziców nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od Szkoły, jednostką organizacyjną. W celu wspierania działalności statutowej Szkoły, Rada Rodziców może jednak gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.
Jedną z inicjatyw podjętych przez tut. Radę Rodziców jest otwarcie i prowadzenie szkolnego sklepiku, z którego dochód w całości przekazywany będzie na bieżące potrzeby Szkoły (materiały do organizacji imprez szkolnych, pomoce naukowe) Sklepik działał będzie w czasie przerw między lekcjami, a obsługujący go uczniowie nie będą otrzymywać wynagrodzenia. Będą pracować w formie wolontariatu, ucząc się przedsiębiorczości. Szacunkowy dochód ze sprzedaży (głównie napojów i artykułów spożywczych pakowanych pojedynczo) wyniesie ok. 2.000 zł w skali roku.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy dochody Szkoły Ponadgimnazjalnej, będącej jednostką budżetową, uzyskiwane z prowadzenia sklepiku szkolnego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, Szkoła jako jednostka budżetowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ jest z niego zwolniona na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
W konsekwencji, zwolniona jest także z obowiązku składania zeznań rocznych CIT-8. Oznacza to równocześnie brak obowiązku posiadania kasy fiskalnej.
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) katalog zwolnień podmiotowych został zawarty w art. 6.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 3 omawianej ustawy, zwalnia się od podatku jednostki budżetowe. Objęcie tej grupy podatników zwolnieniem podmiotowym jest związane z charakterem prawnym i zasadami gospodarki finansowej tych jednostek.
Jednostkami budżetowymi są bowiem zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej.
Rada Rodziców działająca przy Szkole Ponadgimnazjalnej podjęła inicjatywę otwarcia i prowadzenia szkolnego sklepiku, z którego dochód w całości przekazywany będzie na bieżące potrzeby Szkoły, a dochód ze sprzedaży wyniesie ok. 2.000 zł rocznie.
Należy w tym miejscu wskazać, że zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), w szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów.
Jak natomiast stanowi art. 53 ust. 4 ww. ustawy, rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
Z powyższych regulacji ustawy o systemie oświaty wynika, że rada rodziców utworzona przez rodziców uczniów szkoły, jako ich reprezentant, jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty. Zatem, w konsekwencji rada rodziców jako wewnętrzny, społeczny organ szkoły, nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną jednostką organizacyjną. Nie może więc zostać uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle powyższego, kwestię dotyczącą opodatkowania dochodu powstałego w związku z prowadzeniem sklepiku szkolnego przez Radę Rodziców, z którego dochód w całości przekazywany będzie na bieżące potrzeby szkoły odnieść należy do podmiotu uznanego za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. Szkoły.
I tak, Szkoła będąca jednostką budżetową jako podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolniona od podatku dochodowego. Stwierdzić zatem należy, iż uzyskanie dochodu z tytułu prowadzenia sklepiku szkolnego nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania obowiązku podatkowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Jednocześnie należy podkreślić, że tut. Organ adekwatnie do treści pytania postawionego przez Wnioskodawcę oraz wskazania przepisów podatkowych mających podlegać interpretacji ocenił wyłącznie kwestię związaną z opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów uzyskiwanych z prowadzenia sklepiku szkolnego. Natomiast z uwagi na fakt, że to pytanie podatkowe wyznacza zakres przedmiotowy wniosku, nie odniesiono się do zagadnienia związanego z obowiązkiem składania zeznań rocznych CIT-8 oraz obowiązku posiadania kasy fiskalnej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
