
Temat interpretacji
Działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie korekty wpłat z zysku za 2003r., 2004r. i 2005r. w świetle art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 1.12.1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792, ze zmu z n a j eza prawidłowe stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku.
Wnioskiem z dnia 4.04.2007r. (doręczonym osobiście w dniu 6.04.2007r.) Zakład wystąpił z zapytaniem dotyczącym korekty wpłat z zysku za lata: 2003r., 2004r. i 2005r. w sytuacji, gdy złożono korekty deklaracji podatku dochodowego od osób prawnych za te lata.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Zakład, jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, dokonała wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa za lata 2003-2005.
W 2006r. Spółka złożyła w Łódzkim Urzędzie Skarbowym korekty deklaracji podatku dochodowego od osób prawnych za lata 2003 - 2005. Na podstawie prawidłowo ustalonego podatku dochodowego od osób prawnych Zakład ponownie ustalił wysokość wpłat z zysku za lata 2003 - 2005 i złożył stosowne korekty deklaracji.
Spółka stoi na stanowisku, że powyższe działanie było prawidłowe, gdyż w wyniku korekty podatku dochodowego za lata 2003 - 2005 spoczywa na niej obowiązek dokonywania korekt wpłat z zysku po
opodatkowaniu podatkiem dochodowym za w/w lata, co wynika z art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 1.12.1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1.12.1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792, ze zm.) stanowi, że jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa.
Wpłaty dokonywane są zaliczkowo w ciągu roku, a ich ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego (art. 2 ust. 2).
Zgodnie z art. 2 ust. 5 w/w ustawy podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym. Wysokość należnych na rzecz budżetu państwa wpłat z zysku zależna jest zatem od dwóch czynników:
* od osiągniętego w danym roku podatkowym zysku oraz
* należnego za ten okres podatku dochodowego od osób prawnych.
O ile po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego zysk będący podstawą naliczenia wpłat z zysku nie może ulec zmianie (przepisy o rachunkowości nie przewidują korekty zapisów w księgach rachunkowych podmiotu, za okres którego sprawozdanie finansowe zostało zatwierdzone), o tyle drugi z elementów, podatek dochodowy, może być zmieniony - np. organ podatkowy w trybie art. 21 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) wyda decyzję określającą zobowiązanie podatkowe w wysokości innej od zadeklarowanej lub podatnik, w trybie art. 81 Ordynacji podatkowej, złoży korektę zeznania o wysokości dochodu (poniesionej straty) deklarując kwotę zobowiązania inną od pierwotnej.
Ze stanu faktycznego wynika, że po sporządzeniu przez Zakład ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za lata 2003 - 2005 złożono korekty zeznań w zakresie
podatku dochodowego od osób prawnych za wymienione okresy. Stanowiło to podstawę do złożenia korekty wpłat z zysku za te lata, na podstawie art. 81 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa, które to uprawnienie przysługuje stosownie do art. 2 ust. 6 w/w ustawy z dnia 1.12.1995r. traktującego, iż do wpłat z zysku stosuje się przepisy o zobowiązaniach podatkowych.
Zatem dokonanie korekt wpłat z zysku jest zgodne z treścią art. 2 ust. 5 w/w ustawy z dnia 1.12.1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.
Wobec powyższego Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznając za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na
podstawie art. 14 b § 1.
