P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPR1/423-37/07/KK

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.06.2007, sygn. 1471/DPR1/423-37/07/KK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony, z dnia 16.03.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 20.03.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy wydatki na reklamę produktów leczniczych stanowią w pełni odliczalne koszty uzyskania przychodów, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, na podstawie umów zawartych z dostawcami leków z międzynarodowej grupy, której Spółka jest członkiem, zobowiązała się do świadczenia kompleksowych usług reklamy i wspierania sprzedaży, których celem jest zwiększenie zapotrzebowania na produkty lecznicze sprzedawane przez nich na rynku polskim. W zamian za świadczenie w/w usług Spółka otrzymuje wynagrodzenie kalkulowane w oparciu o koszty poniesione przez Stronę w danym okresie rozliczeniowym w związku z ich wykonywaniem. Większość czynności świadczonych na podstawie powyższej umowy skierowana jest do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze, a tym samym spełnia definicję reklamy produktów leczniczych na gruncie przepisów art. 52 ust. 1 i ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne.
W zakresie prowadzonej reklamy Spółka wykonuje następujące czynności:różne działania reklamowe adresowane do środowiska lekarskiego dotyczące produktów Grupy dystrybucja ulotek, mailing, zamieszczanie reklam produktów w czasopismach fachowych, rozprowadzanie broszur dotyczących produktów, sponsorowanie artykułów prasowych i reprintów związanych z promowanymi produktami, umieszczanie wkładek reklamowych w czasopismach fachowych, przekazywanie upominków/gadżetów opatrzonych logo firmy lub produktu,organizowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze, podczas których promowane są (np. w formie prezentacji) produkty grupy, do której należy Spółka; w związku z organizacją spotkań Strona ponosi w szczególności koszty wynajmu sali i poczęstunku,dostarczanie bezpłatnych próbek produktów leczniczych osobom uprawnionym do wystawiania recept w celach reklamowych,organizowanie oraz sponsorowanie przez Spółkę konferencji, zjazdów, sympozjów, seminariów i szkoleń dla lekarzy i osób zajmujących się dystrybucją produktów leczniczych; w związku z organizacją spotkań Spółka ponosi w szczególności koszty wynajmu sali konferencyjnej, wyżywienia i noclegu uczestników imprezy.Wymienione wyżej czynności wykonywane są z uwzględnieniem wymogów zawartych w art 53 64 ustawy Prawo farmaceutyczne. W związku z wykonywaniem czynności reklamowych Spółka ponosi następujące wydatki:koszt wykonania ulotek reklamujących dany produkt,wydatki związane z drukiem plakatów i ulotek z logo firmy, koszt reklamy w czasopismach medycznych, których odbiorcami są lekarze,zakup upominków/gadżetów przekazywanych lekarzom,zakup opakowań na upominki oznaczonych logo firmy lub produktu, koszt przekazywania lekarzom bezpłatnych próbek produktów leczniczych,zakup artykułów spożywczych na spotkania promocyjne z lekarzami w zakładach opieki zdrowotnej i szpitalach oraz na spotkania z osobami zaopatrującymi w produkty lecznicze,zakup usług gastronomicznych podczas spotkań promocyjnych z lekarzami połączonych z prezentacją produktów,koszt przygotowania oraz wynajmu sal wykorzystywanych podczas spotkań promocyjnych,wydatki związane z pobytem wykładowców na konferencjach, kongresach, seminariach naukowych,koszty wynajmu sal wykładowych podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych,koszt przygotowania materiałów wykorzystywanych podczas kongresów, konferencji, seminariów naukowych,koszty druku zaproszeń dla lekarzy/osób zaopatrujących w produkty lecznicze na konferencje, kongresy, seminaria naukowe,finansowanie kursów szkoleniowych dla lekarzy specjalizujących się w chorobach, w leczeniu których znajdują zastosowanie produkty lecznicze grupy, do której należy Spółka,koszty ponoszone w związku z poczęstunkiem podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych,opłaty za hotele i wyżywienie (usługi gastronomiczne) dla wybranych uczestników kongresów, konferencji, seminariów naukowych,wydatki związane z transportem lekarzy/ osób zaopatrujących w produkty lecznicze na konferencje, kongresy, seminaria naukowe, wydatki na organizację i wystrój stoisk reklamowych podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych (np. wynajem powierzchni, plansz, banerów, montaż światła, zakup przedłużaczy),zakup artykułów spożywczych (ciastek, czekoladek, soków, owoców) na stoisko firmowe podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych,zakup kwiatów na stoisko firmy podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych,zakup artykułów jednorazowego użytku na stoiska reklamowe firmy podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych, koszty wykonania rolet reklamowych i ścianek wystawienniczych wykorzystywanych przez firmę podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych.
W związku z powyższym Spółka wnosi o odpowiedź na pytanie, czy wydatki na reklamę produktów leczniczych stanowią w pełni odliczalne koszty uzyskania przychodów.
Spółka stoi na stanowisku, iż powyższe wydatki na reklamę produktów leczniczych mogą zostać w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W ocenie Strony, przedmiotowe koszty spełniają wszystkie przesłanki z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mianowicie mają wpływ na powstanie, zwiększenie, zachowanie bądź zabezpieczenie źródeł przychodów generowanych przez Spółkę, a także nie zostały wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów z art. 16 ust. 1 w/w ustawy. Zdaniem Spółki ponoszone przez nią wydatki mają związek z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą i przyczyniają się do wzrostu sprzedaży produktów leczniczych oferowanych przez nią na rynku polskim. Tym samym pozostają one w bezpośrednim związku z głównym źródłem przychodów Strony, tj. ze świadczeniem usług na rzecz podmiotów grupy, w której skład wchodzi Spółka. Spółka wskazuje, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji reklamy, dlatego też należy odwołać się w takiej sytuacji do przepisów szczególnych, w tej konkretnej sprawie będą to przepisy ustawy Prawo farmaceutyczne. Na potwierdzenie swojego twierdzenia, Strona przytacza treść pisma Ministerstwa Finansów z dnia 07.05.2002r., znak PB3/4/GM-8214-8/02. Ponadto zdaniem Spółki, wykonywane przez nią czynności mieszczą się w ogólnej, słownikowej definicji reklamy, zgodnie z którą reklamę stanowi rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach, możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi (źródło: Słownik języka polskiego PWN). Prowadzona przez Spółkę działalność spełnia również przesłanki reklamy produktu farmaceutycznego z art. 52 ust. 1 Prawa farmaceutycznego, bowiem ma ona na celu zachęcenie lekarzy do stosowania danego produktu leczniczego. Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka uważa, iż podejmowane przez nią działania mieszczą się w definicji kosztów uzyskania przychodów zawartej w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe, zdaniem Spółki, dodatkowo potwierdza fakt, iż z dniem 01.01.2007r. zniesiono dotychczasowe rozróżnienie na reklamę publiczną i niepubliczną, co uzasadnia możliwość zaliczenia w pełni przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka powołuje się na informację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o zakresie zastosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 31.12.2004r., znak PD-005U-785/04/WD, a także postanowienia Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 21.03.2005r., znak 1472/ROP1/423-30/05/AW oraz z dnia 13.02.2007r., znak 1472/ROP1/423-404/06/KM.


Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tutejszego Urzędu stwierdza, co następuje:


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów musi zachodzić między nim a osiąganymi przychodami związek przyczynowo-skutkowy polegający na tym iż poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie, zwiększenie lub zachowanie źródła przychodów. Ponadto wydatek ten nie może być wymieniony w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy.

Z przedstawionego przez Spółkę we wniosku stanu faktycznego wynika, że prowadzi ona działania polegające na świadczeniu usług reklamowych adresowanych do potencjalnych klientów, lekarzy i osób zajmujących się dystrybucją produktów leczniczych znajdujących się w ofercie handlowej podmiotów należących do grupy.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu w sytuacji przedstawionej we wniosku Spółki, całość kosztów ponoszonych przez Spółkę w celu wykonania przedmiotowych świadczeń, stanowi z definicji art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, koszt uzyskania przychodów Strony. Podejmowane bowiem przez Spółkę działania reklamowe i promocyjne stanowią wykonanie usługi na rzecz innych członków grupy. Zatem poniesione z tego tytułu koszty pozostają w bezpośrednim związku z powadzoną przez nią działalnością, polegającą na reklamowaniu produktów farmaceutycznych. W związku z powyższym należy stwierdzić, że wszystkie wydatki związane ze świadczonymi przez Spółkę usługami na rzecz zleceniodawców zagranicznych dotyczące reklamy i promocji produktów leczniczych i odżywczych, będą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki. Tym samym stanowisko Strony należy uznać za prawidłowe.Ponadto Naczelnik tutejszego Urzędu informuje, iż z racji tego, że prowadzone przez Spółkę działania reklamowe produktów leczniczych nie obejmują swoim zakresem reklamy produktów znajdujących się w ofercie handlowej Spółki, dlatego też na tej podstawie organ podatkowy nie odniósł się w niniejszym postanowieniu do kwestii zagadnień reklamy produktów farmaceutycznych poruszanych przez Spółkę we wniosku, a wynikających z ustawy Prawo farmaceutyczne.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak we wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie